برنده چالش طولانی مدت ناسا مشخص شد

جایزه «چالش زیستگاه مریخی با چاپ 3 بعدی» سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، به طراحی موسوم به «مارشا» تعلق گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، چالش زیستگاه مریخی با چاپ ۳ بعدی از سال 2015 میان ۶۰ تیم که در این رقابت شرکت کرده بودند، آغاز شد. ناسا مبلغ ۲ میلیون دلار به عنوان بودجه این رقابت ها در نظر گرفته بود.

شرکت «معماری کارخانه فضایی هوش مصنوعی» (AI SpaceFactory) پس از سپری کردن یک چالش ۳۰ ساعته در مرحله نهایی مسابقات با طراحی موسوم به «مارشا» برنده این چالش شد.

ایده طراحی مارشا به گونه ‌ای است که محققان به آن تنها به عنوان یک زیستگاه مریخی و به عنوان یک پناهگاه، توجه نکرده اند بلکه آن را به گونه‌ ای طراحی کردند که ساکنان آن بتوانند به راحتی زندگی کنند و زنده بمانند.
محققان علاوه بر ساخت این زیستگاه، به سلامت روانی و جسمی افرادی که در آن ساکن خواهند شد نیز اهمیت داده اند؛ آنها یک زیستگاه گنبدی شکل بلند طراحی کردند که نه تنها انسان می ‌تواند در آنجا سکونت داشته باشد بلکه محل مذکور برای انجام آزمایش طی یک ماموریت فضایی نیز مناسب است.

محققان گروه توسعه دهنده این طرح، گفتند: در حالی که این زیستگاه برای استفاده در مریخ ساخته شده است، اما مهندسان نیز می‌ توانند از آن به عنوان الگویی برای ساخت زیستگاه در زمین با استفاده از مواد طبیعی و زیست تخریب ‌پذیر به جای بتن غیرقابل بازیافت استفاده کنند.

این ساختار نوآورانه می تواند به فضانوردان در برابر بادهای شدید و پرتوهای خورشید پناه دهد. این ساختار همچنین به آزمایشگاه ها، خوابگاه ها و مکان هایی برای تناسب اندام مجهز است.

شرکت معماری 'کارخانه فضایی هوش مصنوعی' (AI SpaceFactory) جایزه اول این مسابقه به مبلغ 500 هزار دلار و تیم ' دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا'(Pennsylvania State University) مبلغ 200 هزار دلار را به عنوان دومین برنده این چالش دریافت کرد.

دیدگاه تان را بنویسید