گزارش آماری جی پلاس از والیبال باشگاه های آسیا

چهاردهمین قهرمانی نماینده ایران/ مدال بیست و یکم برای شهرداری ورامین

مدال طلایی که شهرداری ورامین در والیبال باشگاه های آسیا کسب کرد، چهاردهمین قهرمانی و بیست و یکمین مدال ایران در این رقابت ها بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ رقابت های والیبال جام باشگاه های آسیا در حالی در چین تایپه به پایان رسید که یک بار دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها به عنوان قهرمانی رسید. رقابت‌هایی که در یکی دو دهه اخیر قهرمانی‌اش در اکثر موارد به تیم‌های ایرانی رسیده و نمایندگان والیبال ایران در میان رقبای آسیایی روی سکوی اول ایستاده‌اند.

به طور کلی سطح والیبال باشگاهی در آسیا بالا نیست و به جزء کشورهای ایران، ژاپن و تا حدودی قطر سایر لیگ‌های آسیایی کیفیت چندانی ندارند. در ژاپن و قطر هم شرایط چندان خوبی حاکم نیست و هر از گاهی تیم‌ها با خرید بازیکنان خوب خارجی تیم‌های خوبی را راهی رقابت‌های آسیایی و جهانی می کنند. مثل قطری‌ها در سال‌های گذشته که تا نایب قهرمانی باشگاه‌های جهان هم رفتند تا نمایندگان چین و ژاپن که در ادوار اخیر باشگاه های جهان با اعمال نفوذ سهمیه حضور گرفتند.

با این حال در مجموع و به طور کلی رقابت باشگاهی در سطح قاره آسیا در اغلب سال ها کیفیت خوبی ندارد و تیم های ایرانی برای قهرمانی حتی به ترکیب اصلی خودشان هم نیاز ندارند.

  • کار خوب شهرداری ورامین

در دوره اخیر جام باشگاه های آسیا، شرایط تیم ها مانند ادوار گذشته بود و تیم شهرداری ورامین اگرچه نتوانسته بود ملی پوشانش را با خودشش ببرد و از جذب بازیکن کمکی خوب هم ناکام مانده بود اما رقبا را به سادگی از پیش رو برداشت. با این حال در پایان مرحله مقدماتی به مصاف نماینده ژاپن رفت و در یک جدال نزدیک بازی را به این تیم واگذار کرد. تیمی که نشان داد نماینده ایران این بار برای قهرمانی یک حریف جدی پیش رو دارد.

پاناسونیک ژاپن با ترکیبی از بازیکنان سابق تیم ملی ژاپن مانند شیمیزو و همین طور اضافه کردن ستاره لهستانی‌ها یعنی کوبیاک، آمده بود تا با قهرمانی در آسیا سهمیه حضور در جام باشگاه‌های آسیا را کسب کند.

آن‌ها در بازی مرحله مقدماتی موفق هم بودند و تیم ایران را از پیش رو برداشتند اما دو تیم در نقطه نهایی یک بار دیگر به هم رسیدند.

دو تیم در مرحله حذفی هر کدام در یک طرف جدول قرار گرفتند و با شکست رقبا یک بار دیگر در فینال به هم رسیدند. فینالی که ژاپنی‌ها آمده بودند تا با تیم پرستاره ترشان قهرمان شوند و تا پایان ست دوم هم همین کار را کردند. تیم رحمان محمدی راد اما به طور کامل بازی را برگرداند و در نهایت هم توانست در یک بازی دیدنی در ست پنجم تیم مدعی ژاپن را شکست داده و قهرمان آسیا شود.

  • 14 قهرمانی در 20 دوره

یکی از نکات جالب درباره عملکرد ایران در این رقابت ها، بیشتر بودن تعداد مدال هایش از تعداد ادوار این تورنمت است.

رقابت های والیبال جام باشگاه های آسیا از سال 99 میلادی آغاز شده و امسال دوره 20 ام خود را پشت سر گذاشت. در این 20 دوره ایران با احتساب قهرمانی ورامین، 14 بار قهرمان این رقابت‌ها شده. نمایندگان ایران 4 نقره و سه برنز هم در این تورنمنت کسب کرده اند. یعنی در مجموع ایران در 20 دوره 21 مدال کسب کرده است. این اتفاق البته به داشتن دو نماینده در برخی ادوار ابتدایی مربوط می شود.

البته بخش عمده این قهرمانی ها به باشگاه پیکان متعلق است. پیکان اولین تیم ایرانی است که در سال 2002 قهرمان این رقابت‌ها شده و پس از آن در حد فاصل سال‌های 2006 تا 2011 شش بار پیاپی قهرمان قاره کهن شده است. به این ترتیب پیکان دقیقا نیمی از قهرمانی‌های ایران را در اختیار دارد.

نمایندگان ایران تنها در دوره سوم این رقابت‌ها در سال 2001 روی سکو نرفتند در پنج دوره دیگری هم که قهرمان نشدند، یکی از سکوهای دوم و سومی را از آن خود کردند.

تیم‌های صنام، خاتم اردکان و کاله آمل (یک بار) قهرمانی این رقابت‌ها را تجربه کردند و بانک سرمایه هم دوبار قهرمان این رقابت‌ها شده است. نماینده ورامین هم پیش از این با نام متین توانسته بود قهرمانی این رقابت ها را کسب کند و حالا به دومین قهرمانی خود در جام باشگاه های آسیا رسیده است.

همچنین شهرام محمودی و حمزه زرینی هم هرکدام سه بار به عنوان ارزشمندترین بازیکن این رقابت ها انتخاب شدند و از این حیث در قاره کهن رکورد دار به حساب می آیند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید