مقایسه لیگ برتر با پنج لیگ معتبر اروپایی

شاید سطح کیفی لیگ برتر قابل مقایسه با لیگ‌های گران‌قیمت اروپایی نباشد اما آمار از سطح فنی قابل مقایسه آن با بهترین لیگ‌های اروپایی حکایت می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این روزها لیگ برتر به جذاب ترین روزهای خودش رسیده است.لیگ ایران حالا و در آستانه هفته سی و پنجم، از جذابیت و هیجان خاصی برخوردار شده که در این هجده دوره، تقریبا کم سابقه است. لیگ برتر که همزمان با مطرح ترین لیگ های معتبر اروپایی به کار خودش ادامه می دهد، از بیشتر آنان جذاب تر است. شاید این ادعا در ابتدا باورنکردنی باشد اما بررسی وضعیت جدول پنج لیگ قدرتمند اروپا، به ما ثابت می کند چرا لیگ برتر هیجانی اروپایی را به هوادارانش ارائه می دهد.

لیگ وان فرانسه؛ یک اتفاق تکراری و قهرمانی پاری‌سن‌ژرمن 

از آغاز سرمایه گذاری قطری ها در تیم پاریسی، تنها دو فصل قهرمان لیگ فرانسه تیمی به جز پاری سن ژرمن بوده است.به جز مون پلیه و موناکو، هیچ تیمی در هفت فصل اخیر لیگ وان نتوانسته با پاریسی ها رقابت کند. هزینه های هنگفت و سطح کیفی بالای بازیکنان این باشگاه باعث شده تا پاری سن ژرمن از همان ابتدای فصل جاری قهرمانی اش را قطعی کرده باشد. آن ها تا پایان هفته سی و یکم و با یک بازی کمتر از رقبا، 20 امتیاز با تیم دوم جدول فاصله دارند. لیل، جایگاه دوم لیگ فرانسه را در شرایطی از آن خود کرده که لیون و مارسی شرایط خوبی ندارند و موناکو هم برای فرار از سقوط در انتهای جدول قرار دارد. در این میان حضور سنت اتین احیای شده ژان لویی گاسه در میان چهار تیم برتر جدول، باورکردنی نیست. اگر شاگردان برونو ژنسیو در هفته های آینده نتایج خوبی بگیرند، احتمالا راهی پلی آف لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد اما رقیب دیرینه آن ها در مارسی، هیچ شانسی برای صعود به این مسابقات ندارد. در لیگ برتر هم در شرایطی مشابه، پدیده و استقلال رقابت نزدیکی برای چهارم بودن دارند. با این حال رقابت جذاب سپاهان و تراکتور برای دوم ماندن و حتی قهرمانی، در لیگ وان مشاهده نمی شود. هشتمین قهرمانی پاری سن ژرمن در لیگ وان آن ها را پایین تر از سنت اتین (10 قهرمانی) و نانت (9 قهرمانی) به سومین تیم پر افتخار لیگ فرانسه تبدیل می کند.

لالیگا؛ و دوباره بارسلونا

با وجود همه تیم های مدعی و رقابت ها، بارسلونا لالیگا را تقریبا به یک لیگ تک قطبی تبدیل کرده است. از آغاز دهه دوم قرن بیست و یکم، فقط سه فصل لالیگا قهرمانی به جز بارسلونا داشته است. به عبارت دیگر، کاتالان ها پنج فصل از هشت فصل اخیر لالیگا را از آن خودشان کرده اند. قهرمانی امسال آن ها در این مسابقات هم تقریبا قطعی شده و رقابت بیشتری برای سایر رتبه های جدول است. فاصله اتلتیکومادرید و همشهری قهرمان اروپایش، به دو امتیاز کاهش پیدا کرده که شباهت زیادی با شرایط تراکتور و سپاهان دارد. رتبه چهارم جدول اسپانیایی ها به ختافه شگفت انگیز تعلق دارد. آن ها بالاتر از سویا و والنسیا حالا برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا رویاپردازی می کنند. پرسپولیسی ها از ابتدای فصل تنها 10 گل خورده اند و این بدان معناست که خط دفاع آن ها نه تنها از بارسلونا و رئال مادرید بهتر عمل کرده، بلکه از بهترین خط دفاع لالیگا (اتلتیکومادرید با 21 گل خورده) هم آمار بهتری دارد. در لالیگا هم رقابت جذابی میان تیم های چهارم و پنجم جدول است که بی شباهت به رقابت استقلال و پدیده نیست.

سری آ؛ بانوی پیر مراقب همه چیز هست

در سال های بحرانی قدرت های میلانی و رمی فوتبال ایتالیا، شهر کوچک تورین صاحب بهترین تیم سری آ شد. یوونتوسی ها پس از گذراندن سیاه ترین روزهای تاریخشان، با قدرت به سری آ بازگشتند و نتیجه اش قهرمانی هایی است که قرار نیست به هیچ تیمی واگذار شود. جام قهرمانی شش فصل اخیر سری آ، در تالار افتخارات بیانکونری ثبت شده و با توجه به تکرار قهرمانی آن ها در فصل جاری، یوونتوس می تواند تاریخ ساز شود. آن ها هم مثل پاری سن ژرمن، 20 امتیاز با نزدیک ترین رقیبشان فاصله دارند. ناپولی هم نایب قهرمانی اش را قطعی کرده تا همه جنگ ها برای دو سهمیه بعدی ایتالیایی ها در لیگ قهرمانان اروپا باشد. اینتر با یک فاصله پنج امتیازی از همشهری اش، فقط به حفظ کردن این فاصله می اندیشد و بالاتر از همه رقبای سنتی اش قرار دارد. در شرایطی مشابه با استقلال، آث میلان در شرایطی که تقریبا صعودش به لیگ قهرمانان اروپا را جشن گرفته بود، چهار بازی اخیرش را بدون پیروزی پشت سر گذاشت تا دوباره برای حضور در بهترین جام اروپایی ها استرس داشته باشد. غیبت رم، لاتزیو و فیورنتینا در میان مدعی های قهرمانی بی شباهت به روزهای تلخ ذوب آهن و فولاد خوزستا نیست. پارما هم مثل نساجی با بازگشتی شکوهمندانه به سطح نخست فوتبال کشورش، حضورش را دوباره به همه یادآوری کرده است. پدیده امسال ایتالیایی ها آتالانتا نام دارد، آن ها مطمئن هستند که فصل آینده در لیگ اروپا حضور دارند و حالا برای لیگ قهرمانان اروپا رویاپردازی می کنند. سپاهان و پرسپولیس، در شرایطی شبیه به یوونتوس تنها یک شکست را در فصل جاری لیگ فوتبال کشورشان داشته اند.

بوندسلیگا؛ خرق عادت باواریایی ها

بالاترین سطح فوتبال آلمان پس از سال ها جذابیت جالبی را نظاره می کند. رقابت برای قهرمانی در حالی که هنوز شش هفته تا پایان فصل مانده، به اوج خودش رسیده است. بایرن مونیخ با شکست بروسیا دورتموند در دربی حیثیتی دو تیم، فاصله اش با این تیم را جبران کرد و حالا صدرنشین لیگ است. این تغییر شرایط جدول براساس یک نتیجه در دربی، امسال در لیگ برتر ایران هم رخ داد و پرسپولیس با شکست استقلال در دربی89 فاصله اش با این تیم را بیشتر کرد. لایپزیگ که فصل گذشته نایب قهرمان بوندسلیگا شده بود، امسال نتوانسته جایگاهی بهتر از سومی را به دست آورد. فاصله کم آن ها با اینتراخت فرانکفورت که امسال با یک دگرگونی کامل شرایطی مشابه با تراکتورسازی دارد، در رتبه چهارم ایستاده است. نکته جالب بوندسلیگای امسال غیبت شالکه، بایرلورکوزن، شالکه و اشتوگارت در میان مدعیان است.به نظر می رسد لیگ آلمان ها هم در شرایطی مشابه با لیگ برتر ایران، در حال پوست اندازی است و حالا تیم هایی که برنامه جامع تری برای آینده داشته اند، به صدر جدول نزدیک تر شده اند. با این حال بوندسلیگا در شرایطی مشابه با لیگ برتر، هنوز رقابت تنگاتنگی برای قهرمانی را تجربه می کند.

لیگ برتر؛ یک هم‌زاد حرفه‌ای‌تر

فوتبال انلگستان در جهان بی مثال است و این مصداق در لیگ برتر آن ها هم وجود دارد. در سال های اخیر و با افزایش سرمایه گذاری ها در لیگ برتر، حالا درآمد تیم ها از باشگاه داری بیشتر شده و هزینه های بیشتری برای افزایش کیفیت ترکیب خود می کنند. همین اتفاق افزایش سطح رقابت های این لیگ را به همراه داشته و امسال هم مثل همه سال های اخیر، رقابت و هیجان در این لیگ به اوج خود رسیده است. سیتیزن ها در شرایطی مشابه با پرسپولیس، به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود هستند. برخلاف لیگ برتر که دو تیم مدافع عنوان قهرمانی را به چالش می کشد، در انگلیس فقط لیورپول رقابت جذابی برای قهرمانی دارد. شاگردان برانکو بیش از هر تیم دیگری با پسران گواردیولا تقاهم دارند؛ هر دو تیم فقط یک بار باخته اند و آمار تساوی هایشان شبیه به یکدیگر است. چلسی و سپاهان، هر دو تا چند سال پیش قهرمان بلامنازع کشورشان بوده اند و حالا از روزهای خوبشان فاصله گرفته اند. برخلاف چلسی، سپاهان شانس زیادی برای قهرمانی دارد و البته که جایگاه سوم هر دو تیم در خطر است.

شاید فوتبال ایران از نگاه امکانات، زیر ساخت ها و تجهیزات فاصله زیادی با بهترین لیگ های اروپایی داشته باشد اما رقابت چیزی نیست که در گرو مسائل حرفه ای باشد. لیگ برتر به عنوان یکی از حرفه ای ترین لیگ های فوتبال آسیا، حالا شرایطی مشابه با بهترین هم‌ترازهای خودش دارد. فارغ از همه بی نظمی ها، این اتفاق برای فوتبال ایران غرورانگیز است؛ همین نقطه تعامل و تفاهم لیگ برتر با بهترین لیگ های جهان.

 

دیدگاه تان را بنویسید