گزارش جی پلاس

اقدام غیر حرفه ای فدراسیون والیبال و یک مشکل همیشگی

نمایندگان ایران در جام والیبال باشگاه های آسیا و جهان همواره برای در اختیار داشتن ملی پوشان خود دچار مشکل می شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ اولین والیبالیست هایی که در سال جدید به اردو رفتند، بازیکنان تیم قهرمان لیگ برتر والیبال بودند. شهرداری ورامین پس از اینکه توانست در روزهای پایانی سال به عنوان قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کند، سهمیه حضور در جام باشگاه های آسیا را هم کسب کرد. به همین دلیل هم بازیکنانش تنها 10 روز استراحت کردند و از 7 فروردین به منظور آمادگی جهت حضور در جام والیبال باشگاه های آسیا وارد اردو شدند.

  • مشکل همیشگی نمایندگان ایران

در سال های اخیر، زمان بندی جام والیبال باشگاه های آسیا همواره به شکلی است که با اردو یا مسابقات تیم ملی طلاقی می کند. اتفاقی که باعث می شود نمایندگان ایران در جام باشگاه های آسیا و حتی گاهی باشگاه های جهان نتوانند از بازیکنان ملی پوش خود استفاده کنند و با قدرت اصلی در این تورنمت ها شرکت کنند.

در این دوره هم گویا ماجرا به همین منوال است و شهرداری ورامین از به همراه داشتن چهار بازیکن ملی پوشش محروم است.

رحمان محمدی راد سرمربی شهرداری ورامین درباره این ماجرا به خبرنگار جی پلاس گفت: «از میان ملی‌پوشان ما سه بازیکن در لیست اولیه حضور دارند، از روز دوشنبه به اردو رفته اند و لبیروی تیم هم در هفته های آینده به اردوی تیم ملی می رود. ما منتظر هستیم تا با خود کولاکوویچ هم صحبت کنیم اما نظر اولیه او مطابق سال‌های گذشته است می خواهد اولویت با تیم ملی بوده و ملی پوشان در اردوی این تیم حضور داشته باشند.»

او ادامه داد:«البته فکر می کنم خود بازیکنان هم به حضور در اردوی تیم ملی راغب تر باشند و به همین خاطر آن ها را تحت فشار نگذاشتم و اجازه دادم خودشان تصمیم بگیرند.

  • از بین رفتن انگیزه

یکی از  ضعف های لیگ ایران در سال های اخیر، انگیزه پایین تیم ها برای حضور در این لیگ بوده است. کما اینکه در همین لیگ گذشته، تیم ها آنقدر انگیزه نداشتند که در مسابقه رده بندی به مصاف هم بروند! حتی تیم دوم هم انگیزه ای برای آمدن روی سکوی و گرفتن مدال هایش نداشت.

تنها انگیزه ای که در لیگ برتر ایران برای اسپانسرها و حامیان مالی وجود دارد، قهرمانی و رسیدن به سهمیه رقابت های آسیایی و سپس جام باشگاه های جهان است. اتفاقی که فعلا در جریان است اما مشکلاتی نظیر ندادن بازیکنان ملی پوش برای اردوهای بلند مدت و ایجاد مشکل در روند اعزام این تیم ها به تورنمت های آسیایی و جهانی، همین اندک انگیزه را هم از برندها و اسپانسرها می گیرد تا سرمایه قابل توجهی را برای قهرمانی به والیبال بیاورند.

  • چاره چیست؟

چاره اصلی حرفه ای تر شدن والیبال ایران و وابستگی کمتر به اردوهای بلند مدت است. همین حالا واضح است که بدنه اصلی و اکثر بازیکنان نهایی ایران را لژیونرها تشکیل می دهند. بازیکنانی که همگی در لیگ های اروپایی فعالیت دارند و هنوز مشغول بازی بوده و یا به تازگی از حضور در این رقابت ها فارغ شده اند. در سایر کشورهای دنیا هم خبری از این اردوهای بلند مدت و چند ماهه نیست و کشورها لیگ هایشان را طولانی تر می کنند تا بازیکنان را تا نزدیکی رقابت های ملی آماده نگه دارند.

حقیقت این است که در این ماجرا، حق به طور کامل با باشگاه است چراکه در پایان رقابت هایش هم بیش از یک ماه تا رقابت های ملی باقی مانده و سرمربی تیم ملی زمان کافی برای در اختیار داشتن بازیکنان را دارد.

به هر ترتیب حتی اگر فدراسیون قصد دارد این روند اشتباه را ادامه دهد، می تواند با رایزنی، زمان جام باشگاه های آسیا را قدری جابجا کند تا نمایندگان ایران بتوانند با قدرت واقعی خود به این رقابت ها اعزام شوند.

رقابت های والیبال جام باشگاه های آسیا از 29 فروردین در چین تایپه آغاز می شود.

گروه‌بندی جام باشگاه آسیا:

گروه اول: تایپه، استرالیا، کویت و سنگاپور

گروه دوم: ایران (تیم شهرداری ورامین)، سری‌لانکا، اندونزی و ترکمنستان

گروه سوم: قزاقستان، تایلند، قطر و هند

گروه چهارم: ویتنام، ژاپن، عراق و هنگ‌کنگ

 

دیدگاه تان را بنویسید