یادداشت جی پلاس

تصمیم قابل تحسین کولاکوویچ برای جانشین معروف

دعوت سرمربی تیم ملی از سه پاسور جوان و پذیرفتن ریسک استفاده از یکی از آن ها در مسابقات پیش رو، یکی از بهترین نکات لیست جدید تیم ملی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ اردوی تیم ملی والیبال با حضور 15 بازیکن از لیست 28 نفره کولاکوویچ آغاز شده و سایر بازیکنان که بخش عمده آن‌ها را لژیونرها تشکیل می‌دهند، پس از پایان یافتن کارشان در لیگ‌های اروپایی به اردو ملحق می‌شوند.

در لیست 28 نفره کولاکوویچ که بلافاصله پس از پایان لیگ و در روزهای پایانی سال گذشته اعلام شد، نکات جالبی وجود داشت که یکی از آن‌ها اسامی پاسورها بود. در لیست جدید سعید معروف به عنوان بهترین پاسور آسیا و یکی از بهترین‌های دنیا همچنان پاسور اول است اما نکته قابل توجه حضور چهره‌های جوان به جای بازیکنان تکراری است که با رسیدن سنشان به 30، هنوز کیفیت قابل توجهی ندارند و از آن مهمتر سن و سالشان برای دوران پس از معروف خیلی بالا خواهد رفت.

  • ترسی که پاسورهای جوان را پیر کرد!

در ادوار گذشته کولاکوویچ در تمام بخش ها جوان‌گرایی کرد و یا تا حدودی مجبور به اعتماد به جوان‌ها شد اما در پست پاسور دست به این کار نزد. یعنی هیچ کدام از مربیان قبلی ایران هم این ریسک را نپذیرفتند که مهدی مهدوی را کنار بگذارند و پاسوری جوان را در کنار معروف قرار دهند. آن‌ها از همان چند امتیاز مقطعی در برخی مسابقات هم واهمه داشتند تا تیمشان را به پاسورهای جوان بسپارند. به همین خاطر هم پاسورهایی نظیر سال افزون و وادی در شرایطی که نزدیک به 30 سال داشتند برای اولین بار در ترکیب اصلی تیم ملی حاضر شدند. آن هم بالاجبار و پس از خداحافظی مهدوی!

پاسورهایی که اگر قرار باشد بمانند تا چند سال آینده و دوران بازنشستگی معروف، سی و چند سال سن دارند و باید از همان زمان به دنبال جانشین خودشان باشیم! به همین خاطر هم کولاکوویچ بالاخره این تصمیم دشوار را گرفت و کریمی، فلاحت‌خواه و رمضانی را به اردوی تیم ملی دعوت کرد تا از میان آ‌ن‌ها یکی به عنوان جانشین معروف در لیست نهایی قرار بگیرد و برای سال‌های آینده آماده شود.

  • چهل ساله‌ها در فینال!

در فینال لیگ برتر والیبال، دو تیم شهرداری ارومیه و سایپا در شرایطی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که پاسورهایی سن و سال دار در اختیار داشتند. امیر حسینی در سایپا و بهمن پزشکی در ورامین پاسورهای فینالیست‌های لیگ برتر بودند که هر دو حدود چهل و چه بسا بیشتر سن داشتند! اتفاقی که نشان می‌دهد هنوز هم بهترین پاسورهای ایران مربوط به دو دهه قبل هستند و تیم‌هایی که به دنبال رسیدن به قهرمانی هستند، باید به این‌ها اعتماد کنند و سراغ آن‌ها بروند.

  • استعداد‌های آینده دار

سه پاسوری که کولاکوویچ به تیم ملی دعوت کرده، هر سه آینده روشنی دارند و قابلیت‌هایشان را نشان داده‌اند. جواد کریمی که از همان زمان حضور در تیم ملی جوانان اسمش بر سر زبان‌ها افتاد و خیلی‌ها او را جانشین سعید معروف دانستند. با این حال کریمی علی رغم بازی‌های خوب در لیگ، به خاطر همان ترس موجود، هیچ‌گاه به لیست نهایی تیم ملی نرسید و نتوانست توانایی‌هایش را در مسابقات ملی به سرمربی تیم ملی نشان دهد.

کریمی در لیگ گذشته به پیکان آمد تا بیشتر دیده شود و توانست با پیکان به عنوان دومی مرحله مقدماتی هم برسد اما در پلی آف ناکام بود.

دو پاسور دیگر هم به نوعی در رده‌های بعدی تیم ملی نوجوانان ظهور کردند و حالا توانسته‌اند با اعتماد سرمربی به اردوی تیم ملی برسند.

فلاحت‌خواه دیگر پاسور جوانی است که در یکی دو سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته. او پس از درخشش در تیم نوجوانان در سال گذشته هم به تیم ملی رسید اما در نهایت خط خورد اما اتفاق خوب برای او پیوستن به سایپا بود. او در سایپا کنار امیر حسینی بازی و در نهایت هم بازی در فینال لیگ برتر را تجربه کرد. اتفاق خوبی که باعث می‌شود حالا با شرایط و تجربه بهتر به اردوی تیم ملی برسد.

رمضانی هم در تیم جوانان همبازی کریمی بود اما اغلب بازی‌ها به کریمی رسید. با این حال کیفیت بالای هردوی این بازیکنان باعث شده تا حالا هردو در تیم بزرگسالان هم به اردو دعوت شوند و برای پوشیدن تیم ملی بزرگسالان هم با یکدیگر رقابت کنند.

  • دورنگری

در مجموع تصمیمی که کولاکوویچ گرفته شاید در کوتاه مدت و لیگ جهانی که نتایجش اهمیتی ندارد، چند امتیاز به ضرر ایران در پی داشته باشد اما در بلند مدت می‌تواند چندین پاسور با کیفیت و صد البته جوان را به والیبال ایران تزریق کند تا در سال‌های آینده در کنار پاسورهای پا به سن گذاشته، چندین ستاره جوان هم داشته باشیم و دست سرمربی تیم ملی برای انتخاب پاسور بسته نباشد. کما اینکه بحث جانشینی بازیکنی مانند معروف هم دغدغه بسیار بزرگی برای والیبال ایران است که باید زودتر از این‌ها به فکرش می‌افتادیم.

دیدگاه تان را بنویسید