به گزارش ایرنا، - سال 97 با همه فراز و نشیب های خود به پایان رسید و اتفاقات و رخدادها و حوادث این سال از دفتر تقویم ایام عبور کردند و اکنون به خاطرات تلخ و شیرین تبدیل شدند.
مرور مهم ترین اتفاقات و رخدادهای قزوین در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ورزشی در سالی 97 در روزهای نوروز 98 خالی از لطف نیست.

**اقتصادی
راه اندازی و بهره برداری از قطار قزوین-رشت به طول 164 کیلومتر با صرف 1850 میلیارد تومان را باید از مهم ترین رویدادهای اقتصادی در سال 97 یاد کرد.
بدون شک این طرح بزرگ زیرساختی در حوزه حمل و نقل تاثیرات مثبتی بر اقتصاد منطقه از خود به جا خواهد گذاشت.
تصویب منطقه ویژه اقتصادی در استان در هیات دولت، آماده سازی شهرک گلخانه ای نودهک با مساحت 70 هکتار و جذب 110 سرمایه گذار و واگذاری 106 هکتار زمین به سرمایه گذاران در شهرک ها و نواحی صنعتی از دیگر رخدادهای مهم اقتصادی قزوین در سالی که گذشت، بودند.
پرداخت 1480 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی را نیز باید از دیگر رخدادهای مهم اقتصادی قزوین در سالی که از پیش رو گذشت، دانست.
افتتاح بیش از 900 طرح کشاورزی، زیربنایی و خدماتی با بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار از دیگر رخدادهای مهم اقتصادی قزوین در سال 97 بود.

**ورزش
سال 97 اتفاقات خوب و شیرینی برای ورزش قزوین رقم خورد، کسب نشان های رنگارنگ در میادین مهم جهانی و آسیایی تا لیگ برتری شدن چندین تیم ورزشی استان را باید از جمله آنها دانست.
کسب نشان طلای مسابقات جهانی کاراته اسپانیا توسط بهمن عسگری ملی پوش قزوینی که پس 12 سال این نشان خوشرنگ را برای کشورمان کسب کرد از جمله مهم ترین اتفاقات ورزشی استان در سالی که گذشت بود.
حضور 12 نماینده از قزوین در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا و کسب عنوان قهرمانی و دریافت نشان طلای این رقابت ها توسط ملی پوشان قزوینی شامل بهمن عسگری در رشته کاراته، مهدی مرندی در والیبال، رضا علیپور در سنگنوردی و نشان برنز تهمینه کربلایی صادقی در رشته رزمی پنچاک سیلات را نیز باید از رخدادهای مهم ورزش قزوین در سال 97 یاد کرد.
کسب چهار نشان رنگارنگ توسط ورزشکاران قزوینی (فرزانه و محسن جلیلوند، علیرضا قورچی بیگی و سمیرا جلیلوند) در مسابقات پارآسیایی 2018 جاکارتا را نیز باید به اتفاقات مهم ورزشی استان در سال 97 افزود.
انتخاب رضا علیپور به عنوان بهترین سنگنورد جهان و کسب نشان طلا توسط این ورزشکار در رقابت های جهانی اتریش و قهرمانی محمد مهدی رضایی ورزشکار ملی پوش قزوینی در مسابقات ووشو جهان در برزیل به همراه صعود تیم های بسکتبال مردان و والیبال زنان قزوین به لیگ برتر را از دیگر رخدادهای مهم ورزشی استان در سال 97 بود.

**فرهنگی
برگزاری کنگره بزرگ سرداران و سه هزار شهید قزوین در آبان 97 را بدون شک باید مهم ترین رخداد فرهنگی این استان در سالی که گذشت بدانیم.
این برنامه فرهنگی و معنوی در قالب چندین اجلاسیه و با حضور اقشار و گروه های مختلف مردم برگزار و در آن یاد و خاطره سه هزار شهید سرافراز استان قزوین گرامی داشته شد.
برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر برای دومین بار همزمان با تهران در قزوین در کنار برگزاری دوسالانه بین المللی خوشنویسی قزوین از دیگر رخدادهای مهم فرهنگی قزوین در سال 97 بودند.
جشنواره ملی عکس چهلمین بهار به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، برگزاری کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ و نمایشگاه همکاری های ایران و سازمان ملل را نیز باید در زمره رخدادهای مهم فرهنگی قزوین در سالی که گذشت بدانیم.
از دیگر رخدادهای مهم فرهنگی سال 97 در قزوین نیز می توان به برگزاری سومین جشنواره رسانه ای ابوذر، اختتامیه مرحله نهایی مسابقات قرانی کشوری اسراء و جشنواره ملی تولیدات محتوای رضوی یاد کرد.
جشنواره بین المللی کودک با اکران 10 فیلم، بیستمین جشنواره تئاتر استانی، نصب هشت پلاک ماندگار برسردر منازل مفاخر فرهنگی استان، دومین همایش سواد رسانه ای به همراه تولید 13 فیلم در انجمن سینمای جوان از دیگر رویدادهای مهم فرهنگی در قزوین طی سالی که گذشت، بود.
سال 97 یک واقعه تلخ نیز در قزوین رقم خورد و آن درگذشت استاد فرهیخته و برجسته دکتر محمد دبیر سیاقی بود که خدمات ماندگاری را به ادبیات و زبان فارسی این مرز و بوم ارایه کرد.

**اجتماعی
آغاز به کار سامانه 'تصمیم' بهزیستی و کاهش آمار طلاق،ایجاد کانون سلامت در 15 محله قزوین و راه اندازی نخستین گرمخانه ویژه بانوان و ایجاد نخستین مرکز حمایت های اجتماعی از دختران به همراه آغاز ساخت بیمارستان در شهرک مهرگان، را نیز باید از جمله مهم ترین اتفاقات حوزه اجتماعی قزوین در سال 97 نام برد.
در سالی که گذشت چندین حادثه غیرمترقبه نیز در قزوین بوقوع پیوست که از جمله مهم ترین آنها باید به وقوع سیل و تندباد در برخی مناطق استان از جمله بوئین زهرا،آبیک و الموت و تاکستان اشاره کرد که خساراتی را باد خود به همراه داشت.
سرمازدگی بهاره به باغات قزوین و ایجاد بیش از 1800 میلیارد تومان خسارت را نیز باید از دیگر حوادث مهمی که سال 97 در استان بوقوع پیوست، یاد کرد.
کاهش تلفات سوانح جاده ای و افزایش آمار مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی و کشف 140 انبار احتکار لوازم خانگی به همراه آتش سوزی گسترده یک واحد تولیدی با 15 میلیارد تومان خسارت از دیگر رخدادهای مهم حوزه اجتماعی قزوین در بخش انتظامی در سالی که گذشت، بود.

**سیاسی
برگزاری 4 هزار برنامه به مناسبت چهل سالگی انقلاب و حضور باشکوه و حماسی مردم قزوین در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن را نیز باید از دیگر رخدادهای مهم سیاسی استان در سال 97 یاد کرد.
رزمایش محمدرسول الله (ص) با مشارکت سپاه و بسیج با هدف نمایش گوشه ای از اقتدار دفاعی میهن اسلامی به همراه تجمع و گردهمایی اقتدار 20 هزار نفری بسیجیان استان از رخدادهای مهم سیاسی قزوین در سالی که گذشت بود.
در سالی که گذشت همچنین علیرضا آشناگر معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی وقت استاندار قزوین که از آذر ماه 96 به این سمت گمارده شده بود، در آذر ماه 97 به عنوان استاندار سمنان منصوب شد.
هنوز جانشینی برای این پست انتخاب نشده است و کارهای این معاونت مهم استانداری به شکل سرپرستی اداره می شود.
در آذر ماه سال 97 همچنین سید علی موسوی فرماندار قزوین که از اوایل آغاز به کار دولت تدبیر و امید سکانداری فرمانداری مرکز استان شده بود به دلیل اجرای قانون بازنشستگی با پست خود خداحافظی کرد و اکنون این فرمانداری به شکل سرپرستی اداره می شود.
در سالی که گذشت قزوین همچنین شاهد حضور و سفر جمعی از مسئولان مختلف کشوری از جمله چندین تن از وزرای دولت شامل بهداشت و درمان، نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی و دادگستری بود.
معاونین رئیس جمهوری شامل روسای سازمان های برنامه و بودجه، انرژی اتمی و حفاظت محیط زیست و همچنین معاونین علمی و فناوری و حقوقی رئیس جمهوری نیز در سال 97 به قزوین سفر کردند.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.