گفت وگوی جی پلاس با اسقف اعظم ارامنه درباره اشتراکات ادیان الهی و افراطی گری در منطقه؛

هیچ یک از ادیان، پیروانشان را به تندروی سوق نمی دهند/ تروریسم زاییده شیطان است نه اسلام / سلاح امام خمینی، محبت به مردمش بود/ بحران سوریه به وسیله امریکایی ها به وجود آمد

بحران سوریه به وسیله امریکایی ها و با ابزاری همچون ترک ها و سعودی ها به وجود آمد بدین صورت که عربستان به هزینه های مالی و ترکیه با فراهم ساختن تسهیلات عبور و مرور غربی ها از طریق مرزهایش به این هدف امریکایی ها کمک کردند و در این میان هستند کشورهای عربی مانند قطر که از حمایت مالی به گروه های افراطی دریغ نمی کنند وگرنه پیش از این مردم در سوریه از زندگی مسالمت آمیزی برخوردار بودند.

لینک کوتاه کپی شد

در آستانه سال نو میلادی و به بهانه تقارن میلاد پربرکت حضرت ختمی مرتبت رسول اکرم(ص) با سالروز ولادت حضرت عیسی مسیح(ع)، خبرنگار جی پلاس با جناب سیبوه سرکیسیان،‌ اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال گفت و گویی انجام داده است. در این گفت و گو، تمرکز بر مشترکات ادیان الهی و تأکید آنها بر پرهیز از افراط گرایی و خشونت است.

اسقف اعظم ارامنه تهران با تبریک دو میلاد خجسته حضرت مسیح (ع) و حضرت رسول اکرم (ص) و نیز با اشاره به اینکه تقارن دو میلاد، یک تصادفی است که این تاریخ ها طی سال های آینده با هم متفاوت می شود، گفت: اصول و مبادی ادیان است که طی سال ها با هم تفاوتی نمی کند. اشتراکات زیادی بین اسلام و مسیحیت در زمینه باورها، عقاید و برخی از سنت ها وجود دارد و می دانیم که بی تردید هدف همه ادیان آسمانی، سعادت بشریت از راه های خاص خودشان است. به عنوان مثال مسلمانان و مسیحیان هر دو معتقد به وحدانیت الله، ‌روز آخرت و وجود فرشتگان بوده و اینها نکات اساسی در هر دو دین هستند که نه تنها گذشت زمان و تاریخ نمی تواند تغییری در آنها ایجاد کند بلکه این دو دین را به شکل تکوینی، باصلابت و قوی به هم مرتبط می کند و همه اینها باورهای مشترک در اسلام و مسیحیت است.

وی داشتن ایمان و اخلاص را وسیله رسیدن به تفاهم بیشتر دانست و افزود: همه ادیان آسمانی مشترکاتی دارند و شیوه های مشترکی را برای رساندن انسان به زندگی بهتر اتخاذ کرده اند.

سرکیسیان به رسمیت شناختن عقاید و باورها را شرط گفت و گوی سازنده عنوان کرد و ادامه داد: میان دو گروهی که به خودش احترام می گذارد و گروهی که دیگران را به رسمیت می شناسد، گفت و گوی سازنده شکل می گیرد به طور مثال من به عنوان یک مسیحی در مراوده با برادران مسلمانم باید آنها را آنطور که هستند به رسمیت بشناسم و آنها نیز مرا به رسمیت بشناسند و به عبارت بهتر، به رسمیت شناختن باورها را باید اساس یک گفت و گوی سازنده دانست که خود عاملی برای شناخت و ایجاد محبت می شود و این نه تنها میان اسلام و مسیحیت که میان همه ادیان اعم از یهود،‌ مسیحیت و اسلام است.‌

اسقف اعظم ارامنه تهران با اشاره به اینکه ادیان الهی منادی صلح میان ملت ها هستند اما همیشه همه چیز آنطور که ادیان و علمای آنها می خواهند پیش نمی رود، افزود: به لحاظ دینی، جنگ ها هیچ توجیهی ندارند نه در گذشته و نه در حال و با رخ دادن جنگ ها به وسیله عده ای تندرو که در لباس اسلام ظهور کرده اند، نمی توان گفت که اسلام دین جنگ است و متأسفانه در طول تاریخ و هم اکنون سوء استفاده هایی از دین شده و می شود مانند جنگ های صلیبی که این جنگ ها نه تنها علیه اسلام بود که کشورهای کوچک مسیحی را نیز مورد تعرض قرار داد و اولین منطقه اشغالی یک منطقه ارمنی نشین بود. البته آنچه که هویداست این است که هدف صلیبی ها اقتصادی بود و گمان می کردند که می توانند مناطق کشاورزی را از آن خود کنند.

سرکیسیان با بیان این مطلب که باید میان دین و افراط گرایی تفاوت قائل شد، اظهار داشت: افراط گرایی مقوله ای است که دامنگیر سیاست نیز شده است در صورتی که دین چهره ای رحمانی داشته و منادی محبت است. اوضاع کنونی این روزها به ویژه اقداماتی را که یک گروه تندروی مدعی اسلام در حال انجام آنند، نمی توان به پای دین گذاشت و ما آنها را به عنوان پیروان یک دیانت به رسمیت نمی شناسیم زیرا کدام دین است که می گوید برادرت، دوستت و کسی را که دیدگاهش با تو مخالف است، بکش. هیچ یک از ادیان، پیروانشان را به این سمت سوق نمی دهند؛ به همین علت است که ما آنها را به عنوان پیروان یک دیانت به رسمیت نمی شناسیم.

این اقدامات تروریستی که به وسیله تندروها انجام می گیرد، هرگز به دین و دیانت ارتباط ندارد اما از آنجایی که بیشتر این تندروها مدعی اسلام هستند، غربی ها گمان می کنند که این اسلام است که مشوق آنها به چنین اقداماتی است و اگر پیش از این خیالشان آسوده بود، اکنون دچار سردرگمی شده که بالاخره این اقدامات تروریستی به کجا منتهی می شود. و این مسأله وظیفه مسلمانان و مسیحیان را برای توضیح چنین قضیه برای غربی ها سنگین می کند که باید با همکاری هم، واقعیت را برای آنها جا بیندازیم که تروریسم زاییده و تولید شیطان است نه اسلام.

وی تروریسم را چالشی بزرگ برای همه ادیان عنوان کرد و گفت: شرح هویت ادیان را می توان راهکاری مؤثر برای مقابله با تروریسم در نظر گرفت به عنوان مثال به تشریح اسلام و مبانی آن پرداخت و برای غربی ها توضیح داد که ما در ایران در یک محیط اسلامی به دور از هر گونه حمله و آسیب در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داریم و پیروان هیچ یک از مذاهب با هم دچار چالش نمی شوند.

سرکیسیان از تکثرگرایی دینی در ایران به عنوان یک گنجینه تاریخی و مهم یاد کرد و افزود: ایران قرن ها و حتی پیش از ظهور اسلام، مهد تکثرگرایی بوده که باید بر روی این نکته مهم تمرکز کرد و آموزه های دین اسلام به ویژه تشیع به آن رسمیت بیشتری بخشیده است که هیچ گاه نباید خود را از آن بی نیاز دانست و به خوبی باید آن را حفظ کرد. ما به عنوان یک اقلیت دینی با دیگر برادران دینی مان از تساوی حقوق برخورداریم و در کنار یکدیگر برای حفظ وحدت، استقلال و آزادی کشورمان ایران، خون داده ایم. ما در کنار دیگر هموطنانمان برای شکوفایی علمی، فرهنگی این مرز و بوم تلاش کرده ایم و با برادران مسلمانمان ادغام شده ایم و هیچ جدایی میان ما وجود ندارد و این یعنی تفاهم و احترام متقابل میان ادیان که با همکاری و تعامل یکدیگر برای رسیدن به زندگی بهتر به دست می آید و من در هر فرصتی که پیش بیاید این دیدگاهم را برای خارجی ها بیان می کنم.

اسقف اعظم ارامنه، سوریه را کشوری بی نظیر در همزیستی ادیان و طوایف عنوان کرد و اظهار داشت: بحران سوریه به وسیله امریکایی ها و با ابزاری همچون ترک ها و سعودی ها به وجود آمد بدین صورت که عربستان به هزینه های مالی و ترکیه با فراهم ساختن تسهیلات عبور و مرور غربی ها از طریق مرزهایش به این هدف امریکایی ها کمک کردند و در این میان هستند کشورهای عربی مانند قطر که از حمایت مالی به گروه های افراطی دریغ نمی کنند وگرنه پیش از این مردم در سوریه از زندگی مسالمت آمیزی برخوردار بودند.

اینکه در هر کشوری مخالفان حکومتی وجود داشته باشد، جای تعجب نیست اما مگر این مخالفت ها باید به جنگ و خونریزی منتهی شود، در کدام کشور شما سراغ دارید که مخالفان برای رسیدن به هدفشان دست به اسلحه شوند. من در نشست های اروپایی این مسأله را که مگر در خود امریکا مخالفان اوباما دست به خشونت زدند، مطرح می کنم در حالی که مخالفان در سوریه به وسیله امریکا و ترکیه مجهز به سلاح شدند و جنگ های داخلی به راه افتاد.

وی که خود اصالتا سوری است، ادامه داد: این مخالفان نیستند که در سوریه مشغول جنگند بلکه گروه های تروریستی از کشورهای مختلف مانند ترکیه، چچن و اروپا و دیگر کشورها دور هم جمع شده تا به مبارزه با دولت بپردازند. بودند کسانی که در سوریه با دیدگاه های دولت و ریاست جمهوری مخالف بودند اما آنها هم تابع نظر اکثریت بوده و دست در دست دولت به پیش می رفتند که متأسفانه این زندگی مسالمت آمیز در کشور سوریه به وسیله غرب به جنگ و خونریزی کشیده شد که ان شاءالله به زودی این بحران به کمک کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین که نیت خالصی برای حل مشکل دارند و با کمک های دور و نزدیک خود، سوریه را یاری داده اند، حل خواهد شد و اکنون روسیه نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

سرکیسیان سابقه آشنایی خود با دیدگاه های امام خمینی (س) را مربوط به روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: زمانی که ایشان در نوفل لوشاتو بودند من در انگلیس مشغول به تحصیل بودم و سعادت دیدارشان را نداشتم ولی در عین حال پیگیر وقایع و اتفاق های مربوط بودم و همیشه به همکلاسی هایم می گفتم که امام خمینی در نوع خود رهبری بی نظیر است و انقلابی را بدون هیچ نظامی گری به راه انداخته است و با ایمانی قوی به باورها و افکار خود، مسائل را پیش می برد و سلاحش، محبتی بود که به مردمانش داشت. هنوز به یاد می آورم خاطراتی را که مردمان ارمنی خمین از محبت ایشان برایم تعریف می کردند و اینها همه بیانگر محبت و مهربانی متقابل میان او و مردمانی که او را می شناختند، است. وی انسانی دل رحم، مهربان و بامحبت بود.

وی وحدت، همدلی و محبت را عامل مهمی برای خدمت به ایران عزیز دانست و آرزو کرد: تلاش کنیم که منادی صلح باشیم و آموزه های خود را بر اساس محبت الهی تمرکز دهیم که این مقوله ما را بالا می برد و من امیدوارم که همگی از محبت و صلح بهره مند باشیم و خود را مصداق سرود صلح و شادی ای بدانیم که فرشتگان در شب میلاد مسیح (ع) سر دادند که «خدا را در برترین آسمانها جلال و بر زمین در بین مردمی که مورد پسند اوست، صلح و سلامتی باد.».

گفت و گو از منصوره جاسبی

حجم ویدیو: 48.19M | مدت زمان ویدیو: 00:00:00 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید