گفت و گوی جی پلاس با عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال

اسلامیان: بازنشسته های فدراسیون قانونی ماندند/ استقلال و پرسپولیس سه ساله ورشکست می شوند/ زنوزی در تراکتورسازی دوام نمی آورد

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می گوید بازنشسته های هیات رئیسه برای ماندن از راهکارهای قانونی استفاده کرده ند!

لینک کوتاه کپی شد

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بعد از کش مکش های فراوان برگزار شد و برخلاف تصورات، اعضای فدراسیون فوتبال قانون منع بکارگیری بازنشستگان را مشمول اعضای هیات رئیسه نداستند و اعضا به کار خود ادامه خواهند داد.

محمود اسلامیان، مشاور مهدی تاج و عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس؛ ابتدا با اشاره به مشکلات کنونی فوتبال ایران که عمده آنها را مربوط به مسایل اقتصادی می دانست مثال جالبی زد و اظهار کرد: تصور کنید که برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور، از محل تهیه و تولید برنامه درآمدی نداشته باشد. چند سال می تواند به پشتوانه حمایت مردم فعالیت کند؟ آیا بدون درآمدزایی و به صرف هزینه کردن، می توان سرپا ماند؟ فوتبال ما دقیقا به چنین حال و روزی دچار شده است و مدت هاست درآمد تیم ها با هزینه هایشان برابری نمی کند.

** زنوزی در تراکتورسازی دوام نمی آورد

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه بخش خصوصی چند سال در چنین شرایط دوام می آورد و در نهایت روی زانو به زمین می افتد، گفت: تاکنون افراد و شرکت های زیادی وارد فوتبال شدند تا تحولی در این رشته ایجاد کنند اما سازوکار درآمدزایی در فوتبال ایران وجود ندارد. فکر می کنید زنوزی در تراکتورسازی دوام می آورد؟! او چند سال قادر به هزینه های کلان بدون بازگشت است؟ مگر چقدر پول وجود دارد که وارد فوتبال شود و برای جای خالی آن جایگزینی پیدا نشود؟

وی به شعار وزارت ورزش مبنی بر درآمدزایی تیم ها از محل تبلیغات پیامکی گفت: آیا پیامک ها قادر به تامین همه مخارج تیم ها است؟ در شرایط کنونی اکثر تیم های ما دولتی هستند و اینکه دولت هزینه ای در فوتبال نمی کند چندان درست نیست. بالاخره تیم ها به بخشی از بدنه دولت متصل هستند و از آن جا درآمد دارند. اگر دولت هزینه نمی کند و از طریق حق پخش و سایر منابع تبلیغاتی مانند پیراهن، درآمدی ندارند، پس چطور بودجه سالیانه خود را به دست می آورند؟

** فوتبال ایران چند سال دیگر وارد چالش بزرگی می شود

اسلامیان با تاکید بر اینکه فوتبال کشور با این روند به بن بست می خورد، افزود: فکر می کنم با این روند چند سال دیگر وارد چالش بزرگ مشکلات اقتصادی می شویم و راه فراری هم نخواهیم داشت. باید به حال فوتبال اندیشید. ‌‌دولت باید نقش مهم خود در پیاده کردن این سازو کا را ایفا کند و از نقش مجری به نقش ناظر چرخش کند.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال یادآور شد: همه زحمت فوتبال کشور در دستان باشگاه ها است. چه کسی بهتر از این ها می توانند به فوتبال کمک کنند. باید مشخص شود که فوتبال دولتی است یا خیر. تجربه دنیا نشان داده است که باید امور را به مردم بدهند. دکتر روحانی هم اخیرا تاکید کردند. دولت باید نقش حامی و ناظر را داشته باشد.

** استقلال و پرسپولیس سه ساله ورشکست می شوند

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وی به لزوم شناخته شدن حق پخش تلویزیونی فوتبال از سوی نهادهای دولتی و اجرای تاکید کرد، و گفت: 70 درصد درآمد فوتبال دنیا از محل حق پخش تلویزیونی است. اگر محل دیگری وجود دارد، بگویید. من معتقدم اگر استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند، ظرف سه سال ورشکست می شوند. خواهشم از مسعود سلطانی فر و محمدرضا داورزنی این است که تکلیف فوتبال را مشخص کنند.

اسلامیان به ارزش واقعی حق پخش تلویزیونی فوتبال ایران اشاره کرد و ادامه داد: کارشناسان AFC برآورد کردند، سهم ما از حق پخش تلویزیونی 150 میلیون دلار است. چرا نباید استان فارس تیمی در لیگ برتر نداشته باشد.

مشاور ارشد رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: اگر چرخه اقتصادی منفی شود، بخش خصوصی هم نمی تواند دوام بیاورد. سرمایه گذار دو، سه سال صبر می کند. باید اصل پول برگردد. نقش عمده حل این مشکل بر عهده وزارت ورزش و جوانان است.

** هیات رئیسه بازنشسته فدراسیون برای ماندن از راهکار قانونی استفاده کردند!

وی درباره اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در ورزش و علت ادامه فعالیت او و سایر اعضای بازنشسته هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، به جی پلاس گفت: این قانون باید به درستی اجرا شود. نباید شتاب زده عمل کرد. در شرایط کنونی این قانون اجرا شده و اعضای بازنشسته هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم با راهکارهای قانونی این قانون را اجرا می کنند. من از سال 93 بازگشت به کار داشتم. باقی دوستان هم از طریق راه های قانونی عمل کردند.

دیدگاه تان را بنویسید