مهمترین عامل اُفت ورزشکاران شناسایی شد

دکتر احمد باقری مقدم متخصص پزشکی ورزشی در خصوص مهمترین عوامل افت عملکرد ورزشکاران یادداشتی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر احمد باقری مقدم متخصص پزشکی ورزشی در خصوص بی توجهی به تغذیه صحیح و بیش‌تمرینی که از مهم‌ترین عوامل افت عملکرد ورزشی ورزشکاران است، یادداشت اختصاصی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده که در زیر می‌خوانید:

اولین عامل خستگی و کاهش عملکرد ورزشکاران تغذیه نامناسب وعدم توجه به مواد غذایی قبل، حین و بعد از ورزش می باشد و دیگر عامل نیز بیش تمرینی است یعنی ورزشکارانی که برای کارایی بیشتر اقدام به ورزش‌های بیش از اندازه می‌کنند و اهمیتی به استراحت نمی‌دهند.

عدم توجه به گرم کردن اولیه نیز باعث گرفتگی عضلات می‌شود و فرد را دچار خستگی زودرس می‌کند. ابتلا به بیماری‌های ویروسی و مشکلات روحی روانی و بیماری‌های تنفسی مثل آسم نیز باعث می‌شود فرد در درازمدت دچار کاهش کارایی شود.

برنامه ناصحیح ورزشی و بی توجهی به استانداردهای تمرینات از دیگر عوامل خستگی است و باید فاصله زمانی تمرینات رعایت شود و در تمرینات نیز براساس اصول کار کنند و اگر فصلی کار می‌کنند تمرینات آمادگی جسمانی و بعد از آن تمرینات مهارتی را به درستی باید انجام دهند.

برای توانایی فردی و استقامتی بحث تغذیه بسیار مهم است و ورزشکاران باید به کربوهیدرات‌ها و مواد قندی اهمیت دهند؛ ماده قندی به دو صورت پیچیده و ساده وجود دارد و در قبل و بعد از ورزش افراد باید از قند ساده استفاده کنند تا دچار خستگی نشوند و به مایعات نیز به ویژه در فصل گرما اهمیت دهند.

افراد هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی باید به حالت اولیه بازگردند و خواب که یک فاکتور مهم در امر ریکاوری است نیز رعایت شود و اگر خواب افراد کافی نباشد بحث ریکاوری ناقص خواهد بود. برای ورزشکاران معمولی مصرف ویتامین‌ها توصیه نمی‌شود، اما برای ورزشکاران حرفه‌ای نیاز است که این افراد از مکمل‌ها استفاده کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید