روایت انقلابی که ۴۰ ساله شد-۷۱

اجتماعات و شعارهای مردم مشهد در حمایت از دولت موقت و مهندس بازرگان

به دنبال دستور امام مبنی بر ادامه تظاهرات در حمایت از نخست وزیری بازرگان و اعلام قبلی علما مبنی بر برگزاری راهپیمایی در هجده بهمن، تظاهراتی یک میلیونی در مشهد به وقوع پیوست. مغازه ها و بازار بسته و خیابان ها مملو از جمعیت بود. پیشاپیش جمعیت، سید کاظم مرعشی، علی تهرانی، مهدی نوغانی، طبسی حائری، محمدرضا مهامی، شیخ ابوالحسن شیرازی، جواد تهرانی و عزالدین حسینی زنجانی بودند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: ‌‌امام طی کنفرانسی مطبوعاتی در شانزده بهمن 1357 ش مهدی بازرگان را به عنوان رئیس دولت موقت معرفی کرده از آحاد ملت خواست تا از دولت او حمایت کنند، ایشان همچنین مخالفت با این حکومت را مخالف با شرع اعلام کرد. به دنبال این فرمان امام، علمای مشهد از جمله سید کاظم مرعشی، جواد تهرانی و محمد مهدی نوغانی طی پیامی به امام، حمایت خود را از دولت بازرگان اعلام کردند. روز هفدهم بهمن در دو نوبت صبح و بعد ازظهر تظاهرات و راهپیماییهایی طولانی در شهر مشهد برگزار شد. در اغلب خیابانها مردم در حالی که تصاویری از امام را در دست داشتند در حمایت از امام و بازرگان شعار دادند. از جمله شعارهای آنها در این روز این بود؛ این گفته امام است، این مهدی بازرگان، نخست وزیر ایران، آخرین پیام است.

همچنین جمعیت انبوهی در مقابل منزل شیرازی گرد هم آمدند. در این اجتماع پس از سخنرانی اعلام شد که فردا راهپیمایی در حمایت از دولت بازرگان انجام خواهد گرفت. سید کاظم مرعشی طی بیانیه ای در حمایت از بازرگان اعلام کرد که روز چهارشنبه مورخه هجده بهمن 57 تظاهراتی به این منظور از مسجد کرامت و چهارراه شهدا برگزار شد. ایشان همچنین طی تلگرافی به بازرگان انتخاب ایشان را ناشی از بینش روشن و دقیق او نسبت به کلیه مسائل حکومتی و همچنین زعامت امام دانسته، اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر بنیاد یک جمهوری عدل اسلامی را طرح ریزی کند.

مرعشی همچنین طی مصاحبه ای با روزنامه خراسان در هجده بهمن نکات ذیل را یادآوری کرد:

1. تایید دولت بازرگان وظیفه شرعی است. 2. گرانفروشی عملی زشت و ناپسند است. 3. شهروندان باید در رعایت مقررات بکوشند. 4. قصاص خصوصی، کاری اشتباه و غلط بوده باید از آن پرهیز شود.

به دنبال دستور امام مبنی بر ادامه تظاهرات در حمایت از نخست وزیری بازرگان و اعلام قبلی علما مبنی بر برگزاری راهپیمایی در هجده بهمن، تظاهراتی یک میلیونی در مشهد به وقوع پیوست. مغازه ها و بازار بسته و خیابان ها مملو از جمعیت بود. پیشاپیش جمعیت، سید کاظم مرعشی، علی تهرانی، مهدی نوغانی، طبسی حائری، محمدرضا مهامی، شیخ ابوالحسن شیرازی، جواد تهرانی و عزالدین حسینی زنجانی بودند.راهپیمایان از مقابل مدرسه نواب به حرکت در آمده بودند، طی عبور از خیابان های شیرازی، امام خمینی، میدان شهدا و دروازه طلایی به سوی خیابان خسروی تغییر مسیر می دهند. آنها تصاویری از امام، بازرگان، مصدق و دیگر مجاهدان با خود حمل می کردند. از جمله روی تابلوی بزرگی تمثال امام و ترجمه آیه قرانی «ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید از خدا و رسولش را و از میان خودتان آن کسی را که در تصرف امور الهی شایسته تر است» نقش بسته بود. راهپیمایان پس از چهار ساعت حرکت در خیابان ها در اطراف فلکه مطهر رضوی متوقف شدند. پس از تشکر یکی از روحانیون از حضور گسترده مردم در این تظاهرات، شیخ علی تهرانی طی سخنانی درباره وحدت و همبستگی مردم ایران و حمایت مردم از برنامه های امام سخن گفت. از جمله شعارهای راهپیمایان در این روز عبارت بود از «درود بر خمینی، رهبر آزادگان، سلام بر بازرگان نخست وزیر ایران، مهدی بازرگان مجری حکم قران، به گفته خمینی ارتش برادر ماست، نخست وزیر ایران منتخب امام است، بر او ز مردم ما از جان و دل سلام است...».

در پایان تظاهرات اعلام شد که فردا نوزده بهمن ماه در سراسر کشور تعطیل عمومی بوده و در مشهد هم برنامه تظاهرات انجام خواهد گرفت.

 

برشی از کتاب نقش علمای مشهد در انقلاب؛ ص 348-350؛ چاپ اول (1389)؛ ناشر: چاپ و نشر عروج.

دیدگاه تان را بنویسید