علت نازک شدن موی سر چیست؟

آلوپسی آندروژنتیک شایع‌ترین دلیل نازک‌شدن و ریزش موهای سر است. این اصطلاح پزشکی به معنای ریزش مو به دلیل تغییر سطح هورمون‌های مردانه و استعداد ژنتیکی فرد برای طاسی است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، مو که زبان ندارد، اما اگر موهای او زبان داشتند حتما می‌نالیدند، بس که نازک و کم‌پشت شده‌اند. در واقع دیگر نمی‌شود به آنها گفت «مو»، شبیه به کرکی شده که روی سر جوجه‌ها در می‌آید. پزشک معالجش می‌گوید این موها هم نمی‌مانند و او همان وقت که نازک‌شدن‌ موها شروع شده بود باید به پزشک، مراجعه می‌کرد و حالا دیگر دیر شده است.

متخصصین پوست‌ومو اعتقاد دارند، اصلی‌ترین دلیل نازک‌شدن موها، پدیده‌ای به نام «آلوپسی آندروژنتیک» است، اما برای این که بدانید این اصطلاح یعنی چه، اول باید درباره دو شیوه اصلی ریزش موهای سر اطلاعاتی داشته باشید.

مدل فیلم ترسناک می‌ریزد یا موذیانه؟

ریزش موهای سر به دو شکل اتفاق می‌افتد؛ اولی همان مدل فیلم‌های ترسناک است، یعنی ریزش موهای شما کاملا عیان است و وقتی به سرتان دست می‌کشید، موها مثل برگ‌های باغی خزان زده می‌ریزند و کف دست‌تان پر از مو می‌شود، اما ریزش موهای سر نوع دیگری هم دارد که موذیانه و مرموز است.

در این مدل، هر بار که موهای سر می‌ریزد و باز رشد می‌کند، حجم و قطر آنها کمتر می‌شود و به مرور زمان از خرمن موها فقط کرکی می‌ماند که آن هم پس از مدتی ناپدید می‌شود. به این عارضه آلوپسی آندروژنتیک می‌گویند.

دکتر تورج مکرمی، متخصص پوست و مو درباره این پدیده‌ توضیح می‌دهد:

آلوپسی آندروژنتیک شایع‌ترین دلیل نازک‌شدن و ریزش موهای سر است. این اصطلاح پزشکی به معنای ریزش مو به دلیل تغییر سطح هورمون‌های مردانه و استعداد ژنتیکی فرد برای طاسی است.

به همین دلیل است که وقتی او و بقیه همکارانش از بیماری می‌شنوند که موهایش ماه‌هاست رشد نکرده و گذرش به آرایشگاه نیفتاده و تارهای مویش نازک شده، نگران می‌شوند و می‌فهمند باید درمان را هرچه سریع‌تر آغاز کنند تا کارش به ریزش موها نرسد.

دلایل کله کرکی‌ شدن

دکتر مکرمی می‌گوید، نیمی از مردان تا سن ۵۰ سالگی دچار آلوپسی آندروژنتیک می‌شوند و در زنان هم هورمونی به‌نام دی اچ تی، باعث کرکی شدن موها و در نهایت طاسی می‌شود.

گرچه تغییر میزان هورمون‌ها شایع‌ترین دلیل نازک‌شدن موهاست، اما تنها دلیل نیست.

این متخصص پوست و مو هشدار می‌دهد: افرادی که به هر علتی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، زنانی که دوره بارداری را می‌گذرانند، آنها که رژیم‌های لاغری سخت می‌گیرند و ناگهان وزن‌شان کم می‌شود‌ و آنها که کمبود برخی مواد مغذی بخصوص پروتئین دارند نیز دچار نازک‌شدن موها می‌شوند.

از دیگر دلایل ریزش موها، سندرم «پی.‌سی.‌او» یا کم‌کاری تخمدان است.

او درباره این نوع بیماری در خانم ها توضیح می‌دهد: معمولا علائم این بیماری از دوره نوجوانی با اختلال در عادت ماهانه و نازک‌شدن تارهای مو آغاز می‌شود و هورمون‌های مردانه در بدن بیمار افزایش پیدا می‌کند و تخمدان از کیست‌های ریز پر می‌شود و در مواردی ممکن است فرد حتی به ناباروری مبتلا شود.

درمان محال نیست

وقتی بیماری برای نازک‌شدن موهایش به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کند اگر دلیلش آلوپسی آندروژنتیک باشد، معمولا یکی از دو داروی «ماینوکسیدیل» یا «سیناستراید پروپشیا» برایش تجویز می‌شود.

ماینوکسیدیل نوعی قطره غیر هورمونی است که هم برای مردان و هم برای زنان استفاده می‌شود، اما قرص «سیناستراید پروپشیا» فقط برای مردان تجویز می‌شود. دکتر مکرمی می‌گوید: بهتر است این مردان فرزند هم داشته باشند تا کمتر نگران عوارض احتمالی این دارو باشیم، چرا که از عوارض احتمالی این دارو عقیم شدن است.

همچنین در مواردی که مشکل بیمار، سوء تغذیه باشد باید برای او رژیم غذایی صحیح همراه با برخی مکمل‌های غذایی تجویز شود و اگر دلیل نازک شدن موهایش، کم‌کاری تخمدان‌ها باشد درمانش باید به شکل گروهی و با همکاری پزشکان متخصص پوست، متخصص غدد و متخصص زنان صورت گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید