گزارش جی پلاس؛

یونان باستان در یک بازی‌ ویدئویی + تصاویر

بازی‌های ویدئویی ابعاد مختلفی دارند. گاهی برای سرگرمی هستند و گاهی آموزنده. اما گاهی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که افراد در قالب بازی بتوانند تاریخچه یک کشور را بشناسند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، بازی ویدئویی «کیش یک آدم‌کش ادیسه» (Assassin’s Creed: Odyssey) از آن دست بازی‌هایی است که در کنار به تصویر کشیدن موجودات فرازمینی و سفر زمانی که در آن اتفاق می‌افتد، یونان باستان را به طور صادقانه‌ در دوران طلایی خود به نمایش می‌گذارد.

خلق دوباره مجسمه یونانی - رومی در قرن پانزدهم، تصور اشتباهی را تا مدت‌ها ایجاد کرده بود که هنرمندان دوران قرون وسطی از روی عمد آثار خود را بدون رنگ باقی می‌گذاشتند. از نظر روشنفکران دوران رنسانس که به دلیل رواج در دوران قرون وسطایی، به ایده مجسمه‌های رنگارنگ اهمیتی نمی‌دادند، استفاده از سنگ مرمر خالص و بدون هیچ رنگی در کنار دستاوردهای علمی و سیاسی، یکی از موفقیت‌های دوران کلاسیک به شمار می‌رفت.

با وجود این که برای مراسم  تدفین تنها از لایه‌های رنگی روی مصنوعات و خرابه‌ها استفاده می‌شد، هنر یونانی – رومی که امروز شاهد آن هستیم، با رنگ‌های درخشنده‌ای طراحی شده‌اند. با وجود تلاش‌هایی که مورخان هنری برای اصلاح این برداشت‌های غلط انجام داده‌اند، اما فرهنگ عامه هنوز نتوانسته بیشتر این تفسیرهای اشتباه را تا به امروز از حیات باستانی یونان حذف کند.

 کاربران بازی «کیش یک آدم‌کش» در آخرین مرحله ورودی تحت عنوان «ادیسه» به یونان باستان در حدود 431 سال قبل از میلاد مسیح سفر می‌کنند که «جنگ پلوپونز» بین آتن و اسپارت شروع می‌شود. برای یک بازی ویدئویی که از مزدوران خونخوار، موجودات فرازمینی و سفر زمان تشکیل شده، «کیش یک آدم‌کش ادیسه» به شدت به تاریخ یونان باستان به آن شکلی که از در دوران طلایی آن می‌شناسیم، پایبند است.

گروه سازنده Ubisoft در پشت صحنه ساخت گیم یونان باستان، حتی از یک مشاور تاریخی استفاده کرده تا به آنها در بازسازی تاریخی دقیق از یونان باستان کمک کند. این دوران از صدها مجسمه رنگارنگ، معابد و مقبره‌های مختلف تشکیل شده است.

در آستانه عرضه این بازی، تعداد انگشت‌شماری از دانشمندان کلاسیک با استفاده از هشتگ #ACademicOdyssey، نکاتی را پیرامون تمرکز یک بازی ویدئویی روی ساختمان‌سازی در دنیا با مطالعه روی زمینه‌هایی چون هنر، تاریخ، نقاشی، معماری، باستان‌شناسی و زبان‌های باستانی بیان کرده‌اند که شرایط باورپذیری را برای علاقمندان به این قبیل بازی‌ها ایجاد می‌کند.

نکته جالبی که در این بازی تاریخی به چشم می‌خورد این است که «ادیسه» حتی در کوچک‌ترین جزئیاتی که به آن پرداخته شده، به گروهی آنلاین از دانشمندان برای کشف و مکان‌یابی نیازمند است.

DpSDXkvVAAENYog-720x405

به عنوان مثال، در جایی از داستان، تخته سنگی بی‌هویتی به یکی از ساختمان‌های بازی آویخته شده که حاوی حکاکی‌هایی مربوط به یونان باستان است. دانشمندان به دنبال آن هستند که آیا این سنگ‌نوشته واقعی است. «رایان بومان» یکی از توسعه‌دهنده‌های علوم انسانی دیجیتال در کتابخانه دانشگاه «دوک» در پاسخ به این پرسش این‌گونه مطرح می‌کند که متن نوشته شده روی این تخته سنگ بیشتر به یک حکاکی واقعی می‌ماند که به «پسر نابینا» ترجمه شده است. چشمان این پسر در زمان هوشیاری، از طریق یکی از سگ‌های معبد درمان شد.

Athens-720x405

کل سفری که در این بازی در تاریخ یونان باستان به تصویر کشیده شده، بخشی از روند زندگی شهروندان این شهر را نمایش می‌دهد که به کارهای روزمره خود از قبیل خرید و فروش، عبادت، حرف زدن و غیره می‌پردازند.

در همه جای بازی «ادیسه» می‌توان تأکید قابل توجه سازندگان را روی وسایل ساخت دست بشر و متون تاریخی مشاهده کرد که به این ترتیب آثار برجسته یونان باستان را به تصویر می‌کشد.

علاوه بر این، سازندگان این بازی سعی کرده‌اند جزئیاتی از زندگی قشر متوسط جامعه یونان باستان را نیز به نمایش بگذارند. در ضمن، در خلال بازی شاهد تفاوت‌های فاحشی میان معماری دوره میکائیان و سبک‌های دیگر معماری هستیم. زیبایی‌شناختی در دوره میکائیان با ساختمان‌ها و درهای ورودی و خروجی بزرگ، سنگ‌تراشی‌های دارای پیش‌آمدگی و نقاشی‌های دیواری شناخته می‌شود.

Parthenos-720x405

به گزارش جی پلاس؛ سازندگان بازی «کیش یک آدم‌کش» برای بازآفرینی یونان باستان از بعضی آزادی‌های هنری بهره برده‌اند. مسلما، پرخطاترین بخش بازی، چند بخش از کتیبه‌های معبد «پارتنون» است که ساختمان‌ها و پایه ستون‌های آن به طور تصادفی تکرار می‌شوند

 نقاشی‌های رنگارنگی که در این بازی روی این ساختمان‌ها مشاهده می‌کنید و نیز انتخاب رنگ‌ها هم ممکن است به طور تصادفی انتخاب شده باشند. به عنوان مثال، حتی سنگ‌فرش‌های معروف معبد «پارتنون» هم به گونه‌ای تصادفی انتخاب شده‌اند که ظاهری شبیه برنز یا مرمری با رگه‌های قهوه‌ای دارد. معابد یونان باستان همیشه از قصرهای مرمرین ساخته نشده‌اند بلکه در بعضی نقاط به درستی از چوب یا فلز در آن استفاده شده است. دانشمندان امیدوارند بازی «ادیسه» بتواند با ویژگی‌های هیجان‌انگیزی که در دل خود دارد، ارتباط خوب و نزدیکی را با دانش‌آموزان برقرار کند.

دیدگاه تان را بنویسید