گزارش جی پلاس/ روش جدیدی که محققان ابداع کردند؛

کنترل علائم سندروم روده تحریک‌پذیر با هیپنوتیزم

سندروم روده تحریک‌پذیر اختلال مزمنی است که محققان دریافته‌اند با هیپنوتیزم تا حد زیادی می‌توان علائم آن را کنترل کرد و کیفیت زندگی بیماران را بالا برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، سندروم روده تحریک‌پذیر اختلال مزمن روده‌ است که بسیاری از افراد را در دنیا گرفتار می‌کند. این بیماری به دلیل علائم شدیدی چون دردهای شکمی، کیفیت زندگی مبتلایان را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما محققان در مطالعات خود به یافته‌های جدیدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد با هیپنوتیزم می‌توان به طور قابل توجهی علائم بیماری را در آنها کاهش داد.

مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر معمولا از علائمی چون دردهای شکمی و حرکات غیرعادی روده‌ای رنج می‌برند که شدت آنها کم و زیاد می‌شود و ممکن است بیماران را با مشکلات روحی مانند اضطراب و افسردگی روبرو کند.

یکی از معمول‌ترین اقداماتی که این گروه از بیماران برای کنترل بیماری خود می‌توانند انجام دهند، رعایت و کنترل رژیم‌غذایی، بهبود سبک زندگی و در صورت نیاز درمان وضعیت روحی است. محققان دانشگاه مرکز پزشکی Utrecht هلند روی اثر هیپنوتیزم و تأثیر آن روی کاهش علائم این بیماری مطالعاتی را انجام داده‌اند.

محققان، روش‌های تصویرسازی مثبت و پیشنهادهایی را درباره مدیریت درد حین هیپنوتیزم به بیماران مورد مطالعه ارائه کردند و CDهایی در اختیار آنها قرار دادند که حاوی اطلاعاتی درباره هیپنوتیزم بود که براساس آن بتوانند روزانه بین 15 تا 20 دقیقه خودشان را هیپنوتیزم کنند.

دانشمندان در نهایت دریافتند مبتلایانی که به طور انفرادی یا گروهی در تمرین‌های هیپنوتیزم شرکت می‌کنند، علائم کم‌تری را تجربه می‌کنند. اما آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد که تأثیر انجام گروهی هیپنوتیزم به مراتب بیشتر از انجام انفرادی آن است و یکی از روش‌های مؤثر درمانی برای مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر به شمار می‌رود.

دیدگاه تان را بنویسید