در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

شکل گیری بوکس بانوان در ایران برای اولین بار بعد از انقلاب/ رئیس فدراسیون بوکس: خلاف ارزش های جامعه گام برنداشتیم

شکل‌گیری بوکس بانوان در ایران می‌تواند به علاقه دختران ایرانی برای فعالیت رسمی در این رشته ورزشی پاسخ دهد و مانع از حضور کوچک و بزرگ آنها در مسابقات آزاد شود؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران، تعدادی از رشته های رزمی با ضریب آسیب پذیری بالا برای بانوان ممنوع شد که در صدر این رشته های ورزشی بوکس قرار داشت. این موضوع تا اوایل دهه نود ادامه داشت اما حضور بانوان در مسابقات آزاد بوکس بدور از نظارت مراجع ذی صلاح، منجر به بررسی جدی تر حضور بانوان در رشته های قبیل، بوکس، موی تای و ... شد اما همچنان فشارهایی برای جلوگیری از حضور بانوان در این رشته ها وجود داشت.

مرضیه اکبرآبادی - معاون بانوان و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در سال 92 همچنان روی موضع اصلی نهادهای قانونی مبنی در اینکه رشته‌های رینگی ضربه آزاد امتیاز دارد و این مسئله ضریب آسیب پذیری بانوان را بالا می‌برد، اعلام کرد اقداماتی برای ترویج رشته‌های رزمی – نمایش صورت گرفت اما مراکز فرهنگی ما را برای ارائه توضیحات خواسته اند و این ورزش را مغایر با ارزش‌های زن مسلمان دانستند.

او از طراحی پوشاک مناسب اسلامی برای بانوان در آن مقطع زمانی خبر داده بود تا مشکلی برای شکل گیری این رشته‌ها در بخش بانوان محدودیتی نداشته باشد اما "جو فرهنگی اطراف رینگ که ناشی از حضور زنان و مردان در اطراف آن است" عاملی برای توقف فعالیت در بخش نمایشی شد.

فشار نهادهای مربوطه تا ماه‌های اخیر ادامه داشت و جسته و گریخته دخترهای کوچک و بزرگ ایرانی به صورت آزاد در مسابقاتی خارج از ایران شرکت کردند که بعضا شاهد صحنه‌های خطرناکی از مسابقات و مصدومیت دختران بودیم چرا که فدراسیون‌ها نمی‌توانستند به صورت قانونی نظارتی روی اعزام ورزشکاران به مسابقات داشته باشند.

با این وجود فدراسیون جهانی بوکس به عنوان پرطرفدارترین رشته رینگی دنیا، دستورالعملی را برای همه کشورهایی که در بخش بانوان فعالیت نداشتند ارسال کرد که مطابق آن فدراسیون بوکس ایران نیز موظف به فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت بانوان در این رشته ورزشی بود.

لزوم اجرای این دستورالعمل نیازمند جلب رضایت نهادهای بالادست مبنی بر ضرورت فعالیت بانوان در بوکس بود و حسین ثوری توانست با مطرح کردن ادله قانونی، رضایت نهادهای مربوطه را جلب کند.

حسین ثوری - رئیس فدراسیون بوکس در گفت و گو با سرویس ورزشی جی پلاس؛ درباره حل شدن مشکلات و اقدام برای تربیت مربی و داور در بخش بانوان، اظهار کرد: با توجه به قانونی نبودن فعالیت بانوان در رشته بوکس، تاکنون معاونت بانوان در فدراسیون ما وجود نداشت. پس ما خودمان تا برگزاری مجمع و اصلاح اساسنامه فدراسیون بوکس دست به کار شدیم و رضایت نهادهای مربوط را جلب کردیم.

رئیس فدراسیون بوکس با اشاره به ثبت نام بانوان در پرتال سایت این فدراسیون جهت شرکت در کلاس ‌های آموزش مقدماتی مربیگری و داوری افزود: با اتمام این دوره‌ها، بوکس بانوان با جذب استعدادهای بوکس در بخش بانوان برای نخستین بار بعد از انقلاب شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به قولی که در زمان انتخابات ریاست این فدراسیون داده بود نیز به جی پلاس گفت: تمام تلاش ما انجام اقدامات قانونی در بوکس است. تاکنون گامی برخلاف ارزش های جامعه و قوانین داخلی و بین المللی برنداشتیم. با توجه به خواسته فدراسیون‌ جهانی مبنی بر برابری جنسیتی بین مردان و زنان، از این‌ موضوع جلوگیری نکرده‌ایم.

رئیس فدراسیون بوکس که مدت زمان کوتاهی است به ریاست این فدراسیون رسیده و به دوران مدیریت بیش از دو دهه‌ای ناطق نوری پایان داد، می‌گوید: طبق سیاست فدراسیون جهانی بوکس (آیبا)، در سال‌های بعد فعالیت بخش بانوان همه کشورهایی که عضو آیبا هستند الزامی خواهد شد. ما هم برابر با قوانین و مقررات اسلامی کشورمان با حفظ تمام شئونات اسلامی در چهارچوب الزامات اسلامی کار را به پیش خواهیم برد.

به گزارش جی پلاس؛ در اطلاعیه فدراسیون بوکس برای شرکت در کلاس های مربیگری درجه سه بوکس، بانوان تا 10 دی 1397 مهلت دارند با پرداخت مبلغی 4 میلیون تومان را برای شرکت در این کلاس ها که از تاریخ 15 دی در زنجان آغاز می‌شود، پرداخت کنند.

دیدگاه تان را بنویسید