چند قدم با شهید هاشمی نژاد

امام خمینی: ترور اشخاص ملت ما را منسجم تر می کند

در بخشی از سخنرانی امام به مناسبت شهادت امام جواد علیه السلام آمده است: مراتب فضل و مجاهدت شهید هاشمی نژاد بر اشخاصی که او را می شناسند پوشیده نیست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: پنج مرداد ماه سال 1311 خدا به خانواده هاشمی نژاد فرزند پسری عطا کرد که نامش را سید عبدالکریم گذاشتند همو که بعدها نام این خانواده بهشهری را با شهادتش در زمره خانواده های شهدا به ثبت رساند تا گواهی باشد بر پیروی راستینشان از سالار شهیدان(ع) در پیشگاه حضرت حق.

پدر مغازه ای نفت فروشی داشت و به واسطه تقوی و دیانتش میان اهل شهر شهره بود. دوران کودکی سید در حال گذران بود که رضا خان مجبور به ترک ایران شد و پسرش محمدرضا بر تخت سلطنت نشست. مدتی دیگر گذشت و سید عبدالکریم به 14 سالگی رسید و قصد رفتن به حوزه علمیه آیت الله کوهستانی را که در شش کیلومتری بهشهر بود، کرد.

چهار سالی از بودنش در این مدرسه علمیه گذشت که راهی قم شد تا در آنجا از محضر اساتیدی همچون آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی،  امام و دیگر بزرگان حوزه استفاده کند و پس از آن راهی نجف شد و در آخر خود را به مشهد رساند.

سید 25 ساله بود که با خواهر سید حسن ابطحی وصلت کرد و در 27 سالگی به درجه اجتهاد رسید و مرکزی را به وسیله سید حسن ابطحی که کانون بحث و انتقادهای دینی بود راه اندازی کرد که پس از گذشت هشت سال، ساواک فعالیت وی در این مرکز را ممنوع کرد.

او همزمان با شروع نهضت امام خمینی به انقلابیون پیوست و در شب نیمه خرداد سال 42 به وسیله ساواک در تهران دستگیر شد. در همه این سال ها بارها به وسیله ساواک به زندان افتاد اما لحظه ای از پیشبرد اهداف نهضت غافل نشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان دبیرکل حزب جمهوری اسلامی در مشهد انتخاب شد. وی با رای بالا به مجلس خبرگان رهبری راه یافت.

شهید هاشمی نژاد با شروع جنگ تحمیلی چندین بار با رهبر معظم انقلاب عازم جبهه شد و در خنثی سازی توطئه های بنی صدر و منافقان نقش مهمی ایفا کرد.

از این شهید بزرگوار آثار بسیاری از جمله درسی که حسین علیه‌السلام به انسان‌ها آموخت، پاسخ ما به مشکلات جوانان، اصول پنج‎گانه اعتقادی، راه سوم بین کمونیزم و سرمایه‎داری، مشکلات مذهبی روز، ضرورت تشکیلات، مبارزه با جهل و مادیت، قران و کتاب‌های دیگر آسمانی، رهبران راستین، مسائل عصر ما، زهرا مکتب مقاومت، رسالت انقلابی امام حسین(ع)، ولایت فقیه، تقریرات اصول شیخ علی کاشانی به زبان عربی و هستی بخش (2 جلدی) به جای مانده است.

سرانجام دشمنانش که از مدت ها قصد ترورش را داشتند در ساعت هشت صبح روز هفتم مهرماه با پرتاب نارجک مقابل در حزب جمهوری اسلامی، او را به شهادت رساندند.

به دنبال شهادت ایشان، امام خمینی در سخنرانی در جمع قشرهای مختلف مردم فرمود:

«إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‏

در روز شهادت امام جواد- سلام اللَّه علیه- یکى از فرزندان و تبار آن خانواده به شهادت رسید؛ شهید هاشمى نژاد که من از نزدیک با او آشنا بودم و خصال و تعهد آن شهید را لمس کرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصى که او را مى ‏شناسند پوشیده نیست.

امروز در روز شهادت سلف صالح، این خلف صالح و متعهد از دست ما گرفته شد. و من نمى‏ دانم که انگیزه این شرارتها، که مشغولند این گروهکهاى ضعیف نادان و عمال قدرتهاى بزرگ خصوصاً امریکا؛ چه مى ‏خواهند و چه انگیزه دارند؟ اینها انگیزه این را دارند که 36 میلیون جمعیت ایران و میلیونها جمعیتهاى مسلم و مستضعف جهان، که همه پشتیبان این جمهورى هستند، مى ‏خواهند با ترور بعض شخصیتها، اینها را از این راهى که راه اسلام است، منحرف کنند. اینها نمى ‏فهمند که این توده ‏هاى عظیم، که چون سیل خروشان در تمام کشور در مقابل قدرتهاى بزرگ ایستاده ‏اند، با ترور اشخاص و لو هر چه بزرگ و ارجمند باشند، اینها به خودشان سستى و فتور راه نمى ‏دهند، بلکه منسجم‏تر  می ‏شوند. اینها مى ‏خواهند با کشتن اولاد پیغمبر و با به عزا نشستن امام عصر- سلام اللَّه علیه- و مؤمنین، ضربه به اسلام بزنند. اسلام از این شهدا و بالاترین شهدا را در راه هدف تقدیم کرده است. اسلام مثل خود رسول اکرم را و مثل امیر المؤمنین- سلام اللَّه علیه- و ائمه معصومین و علماى بزرگ در طول تاریخ را فداى این راه و هدف نموده. چه باک از اینکه این فرزندان اسلام، که شهادت براى آنها افتخار و براى ملت ما افتخارآفرین است، از دست بروند؟ اگر میزان هدف است و اگر میزان اسلام است و پیاده کردن احکام قرآن است، این هدف به جاى خودش هست و هر یک از اینها که شهید بشوند، با آنکه بر ما ناگوار است، لکن براى هدف مفید است.

این هدف که از عهد آدم تا کنون مورد نظر خداى تبارک و تعالى و مورد نظر انبیاى عظام و مورد نظر اولیاى خدا بوده است و همه در راه این هدف فداکارى کرده ‏اند و خود یا فرزندان خود را در راه این هدف نثار کرده ‏اند خون آنها را، این هدف به پیش مى ‏رود و با این شرارتها، که این گروههاى فاسد به راه انداخته ‏اند، هدف از دست نخواهد رفت. و ملت رزمنده و شریف ایران خود را حاضر کرده است براى خدا، همه چیز خودش را فدا کند. پس اینها اگر هدفشان هدم اسلام است، اسلام با این خونها زنده مى ‏شود. و اگر هدفشان این است که جمهورى اسلامى از بین برود، جمهورى اسلامى با این خونها آبیارى مى ‏شود. و اگر هدفشان خدمت به امریکا و شوروى و امثال اینهاست، جزا را از آنها مطالبه کنند و خداى تبارک و تعالى براى آنها لعنت و ملت ما نفرین ابدى را خواستار است.

ما در عین حال که از شهادت یک همچو مرد جوانمرد فاضل عالم مجاهد متأثر هستیم، لکن از آنجا که هر یک از این شخصیتها از دست ما برود به اسلام کمک است، به مخالفین اسلام لعن است و نفرت و دلیل ضعف آنهاست‏.»

 

صحیفه امام؛ ج 15، ص 257-258

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید