شکست حصر آبادان و تبریک امام به رزمندگان و فرماندهان

در بخشی از پیام امام آمده است: امید که این سرافرازیها که برای اسلام و میهن فراهم می کنند منظور نظر مبارک ولی الله الاعظم ارواحنا له الفداء باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، چهاردهم آبان سال 59 بود که امداد دستور شکست حصر آبادان را صادر کردند: «و [هشدار] مى‌ دهم به پاسداران، قواى انتظامى و فرماندهان قواى انتظامى که باید این حصر شکسته بشود.» (صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۳۳۳) 

همه تجهیزات و نیروها برای عملی کردن فرمان امام به کار گرفته و جوانب امر به خوبی سنجیده شد و سرانجام طرح نهایی عملیات در پانزدهم شهریورماه سال 60 ریخته شد و حوالی ساعت یک بامداد روز پنجم مهر ماه بود که عملیات ثامن الائمه(ع) با هدف اجرای حکم امام با رمز نصر من الله و فتح قریب آغاز شد. هنوز ساعتی از شروع عملیات نگذشته بود که نشانه های پیروزی خود را می نمایاند و ساعاتی بعد دلاورمردان عرصه نبرد در تلگرافی این فتح را به امام امت تبریک گفتند. و متقابلا امام خمینی نیز در نامه ای به قدردانی از رزمندگان اسلام و فرماندهان آنان پرداختند. متن پیام امام و نیز تگلراف فرماندهان ارتش و سپاه به شرح زیر است: 

 

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

 

تیمسار سرتیپ فلاحى، تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد، و جناب آقاى محسن رضایى- ایّدهم اللَّه تعالى‌

تلگراف شما در خصوص فتح بزرگ که خداوند تعالى نصیب ارتش، نیروى هوایى و هوانیروز، سپاه پاسداران، بسیج، ژاندارمرى، فداییان اسلام، و سایر نیروهاى مردمى فرموده و محاصره آبادان به طور کامل شکسته شده است واصل گردید. این جانب این پیروزى بزرگ را به فرماندهان تمامى نیروهاى مسلح و به سربازان ارجمند و سپاهیان نیرومند تبریک مى‌ گویم. و امید است این سرافرازیها را که براى اسلام و میهن فراهم مى‌ کنند منظور نظر مبارک ولىّ اللَّه الاعظم، بقیة اللَّه- ارواحنا له الفداء- باشد. و آخرین‌ پیروزمندى را که بیرون راندن نیروهاى متجاوز کافر از سرزمینهاى میهنمان است، ملت شریف بزودى مشاهده کند. این جانب به اسم ملت بزرگ ایران از رزمندگان دلیر ارتش و سپاه و دیگر قواى مسلح- ایّدهم اللَّه تعالى- تقدیر و تشکر مى‌ کنم. از خداوند متعال توفیق، نصرت و عظمت اسلام و مسلمین و بخصوص نیروهاى مسلح اسلامى را خواستار است. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‌»

صحیفه امام؛ ج‌15، ص 254-255

 

متن تلگراف فرماندهان سپاه اسلام به شرح زیر است:

« بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

 محضر مبارک حضرت امام خمینى رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران و فرمانده کل قوا. در اجراى فرمان آن امام امت، دایر بر شکستن محاصره آبادان و انهدام نیروهاى متجاوز در شرق رود کارون و بر اساس طرح پیشنهادى نیروى زمینى و سپاه در شورای عالى دفاع که در حضور جنابعالى ارائه و مورد تصویب قرار گرفت، در سحرگاه روز پنجم مهر ماه با شرکت لشکر 77 تقویت‌ شده خراسان و سپاهیان پاسدار انقلاب و نیروى هوایى و هوانیروز و ژاندارمرى و فداییان اسلام و سایر نیروهاى مردمى، اجرا و ظرف چند ساعت با اجراى یک مانور ماهرانه نیرویى از دشمن متجاوز عراق به استعداد یک لشکر تقویت شده اسیر و مجروح و منهدم و متوارى گردید و شمال آبادان و شرق رود کارون بازپس گرفته شد و به طور کلى محاصره آبادان شکسته شد. ارتش جمهورى اسلامى ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى این پیروزى را مرهون لطف خداوند و رهنمودهاى امام امت مى‌ دانند و این پیروزى را به امام امت و ملت ایران تبریک عرض مى‌ کنند.

 جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهورى اسلامى ایران، سرتیپ فلاحى؛ فرمانده نیروى زمینى ارتش جمهورى اسلامى ایران، سرتیپ قاسم على ظهیرنژاد؛ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، محسن رضایى».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید