خطری که تهران را تهدید می کند

معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه خشکسالی تبدیل به بخشی از اقلیم کشور ما شده است، گفت: این موضوع که دریاچه نمک قم در این مقطع فصلی و زمانی از بین رفته و تبدیل به کانون گرد و غبار شده است را از نظر علمی تایید نمی‌کنم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس، مهرداد کتال‌محسنیمعاون فنی اداره محیط زیست استان تهران 

 اظهار کرد: اگر مقدار آب‌های تحت‌الارضی که از مناطق کوهستانی و شهری تهران سرازیر می‌شود حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال باشد، باید یک سوم آن به عنوان حق‌آبه محیط زیستی به سمت تالاب بندعلیخان و سایر دریاچه‌های جنوب تهران از جمله دریاچه نمک قم سرازیر شود و آن‌ها را سیراب کند.

او با تاکید بر اینکه حق‌آبه محیط زیست و تالاب‌ها باید اختصاص داده شود، تصریح کرد: با وجود خشکسالی، مصرف بی‌رویه آب در کشور به صورت فرهنگ درآمده است که تاثیرات سوء بر محیط زیست کشور دارد. محیط زیست برای تامین حق‌آبه تالاب‌ها و دریاچه‌ها تلاش زیادی می‌کند ولی واقعیت‌ها را نمی‌شود انکار کرد.

معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران ادامه داد: برای مثال در جایی که برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم در مضیقه هستیم و تنش‌های اجتماعی برای تامین حق‌آبه کشاورزان وجود دارد باید اولویت‌بندی کنیم. آب شرب و آب مورد نیاز کشاورزی باید تامین شود و درعین حال حق‌آبه طبیعت نیز داده شود.

کتال‌محسنی با اشاره به اینکه نگرانی‌ها برای تامین حق‌آبه تالاب‌ها و دریاچه‌های استان تهران و اطراف آن از جمله دریاچه نمک قم وجود دارد، گفت: کشور ما چندین سال است که درگیر خشکسالی است و این وضعیت در تابستان‌ها شدیدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در فصل‌های بارشی در صورتی که بارش به اندازه کافی باشد دریاچه احیا می‌شود، اظهار کرد: کشور ما بیابانی و نیمه بیابانی است و خشکسالی تبدیل به بخشی از اقلیم کشور ما شده است. باید برای مصرف بهینه آب برنامه‌ریزی کنیم چرا که مشکل اصلی ما مصرف نادرست آب در بخش کشاورزی، خانگی و شهری است.

معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران در پایان تصریح کرد: در گذشته نیز اقلیم کشور ما بیابانی بود ولی مصرف آب به شدت این روزها نبود و مدیریت و نگهداری بیشتری روی منابع آبی وجود داشت بنابراین با مدیریت منابع آبی می‌توان حق‌آبه‌های زیست محیطی را نیز اختصاص دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید