مدیر کل محیط زیست مازندران: یک تالاب دیگر هم در معرض خطر است

مدیر کل محیط زیست مازندران گفت: 20 درصد تالاب میانکاله خشک شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حسینعلی ابراهیمی امروز جمعه در همایش کنوانسیون تالاب ها در هتل رامسر با اشاره به اینکه مازندران خاستگاه اولین کنوانسیون در محیط زیست است؛ اظهار کرد: در سال ۱۳۴۹هجری شمسی ۱۸ کشور به علت اهمیت تالاب ها معاهده‌ای امضا کردند که امروزه ۱۷۰ کشور عضو این معاهده بین المللی هستند.

وی افزود: مازندران دارای ۲۴ تالاب بوده که دو تالاب متعلق به رامسر است و در این سال ها شاهد خشک شدن بسیاری از تالاب ها در مازندران هستیم.

مدیر کل محیط زیست مازندران تاکید کرد: مهمترین تالاب مازندران میانکاله ۲۰ درصد خشک و تالاب های لپو و عباس آباد به صورت کامل خشک شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در مازندران ۹۰۰ تالاب انسان ساخت و طبیعی وجود دارد که آیینه تمام نما در حوزه بشری است، تصریح کرد: در حوزه آبخیزداری درست عمل نشد و متاسفانه امروزه در این بخش با بحران مواجه هستیم.

وی افزود: برداشت غیرمجاز از چاه های مجاز، حفر چاه های غیر مجاز یکی از دلایل مهم آسیب دیدن تالاب ها است و در حال حاضر در مازندران حدود ۷۰ هزار چاه مجاز و ۴۵ هزار چاه غیر مجاز وجود دارد.

مدیر کل محیط زیست مازندران یادآور شد: محیط زیست با توسعه مخالف نیست ولی باید ارزش گذاری اقتصادی منابع پایه انجام شود.

وی افزود: تغییرات اقلیمی در همه دوره ها اتفاق افتاده اما در این سال ها عملکرد ما به گونه ای بوده است که هر تغییر اقلیمی برای کشور ما به مخاطره تبدیل شده است.

ابراهیمی گفت: مازندران هشتمین استان خشکسالی زده کشور است؛ در سال جاری میزان بارش در استان ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و همچنین نسبت به ۵۰ سال گذشته، وسعت جنگلهای مازندران بشدت کاهش یافته است.

مدیر کل محیط زیست مازندران تصریح کرد: دو شاخصه مهم توسعه و محیط زیست باید همواره در کنار هم باشند و به ۸۰ میلیون نفر محیط بان که هدف گذاری سازمان محیط زیست کشور است برسیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید