مشکل کم‌آبی با بارش‌های مقطعی حل نمی‌شود

کمبود بارش در پاییز و زمستان امسال نگرانی‌های زیادی در مورد خشک‌سالی و کمبود آب بین مردم و کارشناسان به وجود آورد تا جایی که بارش سنگین برف طی چند روز گذشته باعث شد تا حدی از اضطراب‌ها کم شود اما رئیس اداره کل محیط‌زیست شهر تهران می‌گوید: «چنین بارشی با تمام فایده‌ای که دارد نمی‌تواند مشکل تهران را از نظر کمبود آب به کلی جبران کند.»

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، با وجود اینکه بارش برف در یکی دو روز گذشته مردم تهران را نسبت به وضعیت منابع آبی سال آینده خوش‌بین‌تر کرد و از نگرانی آنها کاست اما آمارها نشان می‌دهند که بحران کم‌آبی هنوز دست از شهرهای مختلف کشور از جمله تهران برنداشته است. بیشتر از چهار ماه از شروع فصل سرما و بارندگی و ده ماه از سال می‌گذرد و میانگین بارش در تهران هنوز به نصف بارش سال گذشته هم نرسیده و فاصله بسیار زیادی هم با میانگین بارش سال‌های گذشته دارد. 
 
با مراجعه به سایت شرکت مدیریت منابع آب وزارت نیرو می‌توان فهمید که بارندگی تجمعی استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا ساعت ۱۸:۳۰ روز ۸ بهمن، 52.1 میلی‌متر بوده است. در حالی که میانگین بارش سال آبی گذشته درست تا ساعت 18:30 روز 8 بهمن، 109 میلی‌متر بوده است. محمدحسین بازگیر رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران  هم می‌گوید: «برای فهمیدن اینکه آیا بارش‌ها کافی بوده‌اند یا نه و اینکه میزان بارش برف در روزهای اخیر چقدر به کمک منابع زیرزمینی آمده، باید به آمارها مراجعه کرد اما کمبود بارش از ابتدای سال به حدی بوده که با یک بارش ناگهانی به این مقدار، مشکل به طور کامل رفع نمی‌شود.»
 
او ادامه می‌دهد: «برای جبران کمبود بارش و کاهش ذخیره آبی تهران به بارش‌های بیشتری در طول زمان نیاز داریم و باید به برنامه‌ریزی برای مدیریت معضل کم‌آبی ادامه بدهیم و در این مسیر از مردم و مسئولان مختلف کمک بگیریم.»
 
با تمام اینها بازگیر بر روی اهمیت بارش برف تاکید می‌کند و می‌گوید: «با وجود اینکه نمی‌توان خیال مردم را از بابت کم آبی راحت کرد اما بارش  اخیر یک اتفاق بسیار خوب بود. در واقع برف بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای طبیعت بیفتد مخصوصاً اگر زمان بارش برف زمان مناسبی باشد مثل زمستان.»
 
او ادامه می‌دهد: «باران و برف هر دو می‌توانند منابع آبی را تقویت کنند اما برف به دلیل اینکه فرصت جذب به خاک می‌دهد و انقباضاتی که در خاک و گیاهان ایجاد می‌کند، به نوعی چرخه زندگی را در طبیعت به حرکت در می‌آورد. از طرفی برف  بسیاری از آفات و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. به طور کلی می‌توان گفت که برف به تمامی یک نعمت استثنایی است و امیدواریم تا پایان سال باز هم تهران را سفید پوش ببینیم.»

 

دیدگاه تان را بنویسید