شهربانو امانی:

حذف طرح ترافیک در قالب یک بسته ارائه می‌شود

شهربانو امانی: سال آینده 25 هزار میلیارد شهرداری و 25 هزار میلیارد دولت در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران سرمایه‌گذاری خواهند کرد. 25 هزار میلیارد هم از طریق فروش اوراق مشارکت و ورود بخش خصوصی، به این حوزه تزریق خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، چند نفر از اعضای شورای شهر و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران امروز خبر از حذف طرح ترافیک و جایگزین کردن آن با پرداخت عوارض کردند. این حرف‌ها از جهات مختلف انتقادهایی به دنبال داشت، اولین منتقدان کسانی بودند که این کار را موجب استفاده بیشتر افراد از خودروهای شخصی و افزایش آلودگی هوا دانستند، دسته دیگری از منتقدان به دریافت عوارض از تمام شهروندان اعتراض داشتند و آن را فشاری مضاعف بر مردم اعلام کردند. 
 
شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران درباره این طرح گفت: «قرار نیست طرح ترافیک برداشته شود و هرکس که دلش خواست بدون هیچ مشکل و پرداخت هزینه‌ای به هرکجای شهر که خواست برود، بلکه قرار است تهران به بخش‌های مختلف تقسیم شود و هر کس بسته به اینکه با خودروی شخصی‌اش وارد کدام محدوده می‌شود عوارض پرداخت کند.»
 
او در جواب اینکه آیا این عوارض آن‌قدر خواهد بود که برای ورود به محدوده‌های پرترافیک بازدارنده باشد؟ می‌گوید: «به‌هرحال رقم دریافت عوارض بعد از بررسی‌های لازم تعیین خواهد شد. هدف این است که مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و رو به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بیاورند و از طرفی عده‌ای خاص اجازه داشته باشند وارد محدوده طرح ترافیک شوند.»
 
امانی در مورد اینکه آیا دریافت عوارض از تمام مردم فشاری مضاعف بر شهروندان محسوب نمی‌شود، می‌گوید: «به‌هرحال هر کس که می‌خواهد از وسیله شخصی استفاده کند باید هزینه این کار را بپردازد، آن هم بسته به اینکه با این وسیله در کدام مناطق تهران رفت‌وآمد کند. البته باید توجه کنید که این طرح در قالب یک بسته ارائه می‌شود که بخش‌های مختلفی دارد و مهم‌ترین هدف آن کاهش آلودگی هوای تهران، توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک است و راه‌حل‌های مختلفی در آن وجود دارد، بنابراین نباید به این موضوع به‌صورت جدا توجه کرد بلکه باید آن را درون بسته بررسی کرد.»
 
این عضو شورای شهر در جواب منتقدانی که می‌گویند این طرح می‌تواند منجر به آلوده‌تر شدن تهران شود و دریافت هزینه از مردم بازدارنده نیست، می‌گوید: «اول باید به این نکته توجه کنیم که عمده آلودگی هوای تهران، آن هم نوعی از آلودگی که موجب تولید ذرات معلق و مرگ‌ومیر و آسیب می‌شود، متعلق به خودروهای سواری نیست بلکه این اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، کامیونت‌ها و موتورسیکلت‌ها هستند که منبع اصلی آلودگی هوای تهران محسوب می‌شوند که طرح ترافیک چندان به حضور و عدم حضور آنها کاری ندارد. این طرح برای حل معضل ترافیک ایجاد شده بود که ما بررسی کرده و دیدیم که تنها به یک منبع درآمد تبدیل‌شده بود و در طول تمام این سال‌ها گره‌ای از کار پایتخت باز نکرده بود. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید اقداماتی از قبیل توسعه حمل‌ونقل ریلی، استفاده از اتوبوس‌های برقی و... می‌تواند جوابگو باشد.»
 
امانی ادامه می‌دهد: «در کنار تصمیم درباره تغییر ساز و کار محدوده طرح ترافیک تهران و به موازات آن قرار است که حمل‌ونقل عمومی در پایتخت به‌خوبی توسعه پیدا کند. خوشبختانه حضور شهردار بعد از 14 سال، در هیئت دولت باعث همراهی دولت در این بخش شده است. تا جایی که سال آینده 25 هزار میلیارد شهرداری و 25 هزار میلیارد دولت در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران سرمایه‌گذاری خواهند کرد. 25 هزار میلیارد هم از طریق فروش اوراق مشارکت و ورود بخش خصوصی، به این حوزه تزریق خواهد شد و به این ترتیب شاهد تحولات خوبی در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود.»
 
او نظارت و مطالبه مردم را راه گشای تخصیص منابع می‌داند و می‌گوید: «مردم تهران با حضور گسترده در انتخابات شورای شهر نشان داده‌اند که برای حل معضلات شهر تهران به شدت مطالبه دارند. اصلی‌ترین این مطالبات رفع آلودگی و معضل ترافیک است. بنابراین شورای شهر می‌خواهد به طور جدی برای این معضلات راه‌حلی جامع در نظر بگیرد. از طرفی مردم می‌توانند با نظارت جدی بر راه‌حل‌هایی که پارلمان و دولت شهری در نظر می‌گیرند، اجازه ندهند که هزینه‌هایی که از آنها گرفته می‌شود درجایی غیر از محلی که باید هزینه شود.»

 

دیدگاه تان را بنویسید