فوران آتشفشانی در قطب جنوب با تغییر اقلیم زمین ارتباط دارد

طبق نتایج یک مطالعه، مجموعه فوران های آتشفشانی در قطب جنوب با افزایش آب شدن یخ ها و افزایش غلظت گازهای گلخانه ای جهان از حدود ۱۷,۷۰۰ سال پیش آغاز شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، جوزف مک کانل، سرپرست تیم تحقیق از موسسه تحقیقاتی دیزرت نوادا، در این باره می گوید: «اندازه گیری های شیمیایی مفصل بر روی یخ های قطب جنوب نشان می دهد که فوران های آتشفشانی عظیم و مملو از هالوژن در آتشفشان Mt. Takahe غرب قطب جنوب دقیقا مصادف با شروع تغییرات اقلیمی سریع و شدید در نیکره جنوبی در طول پایان عصر یخ بوده است.»

تغییرات آب و هوایی که از حدود ۱۷,۷۰۰ سال پیش آغاز شد، شامل یک تغییر ناگهانی در ناحیه دره های غربی اطراف قطب جنوب همراه با تغییرات مربوط به میزان یخ دریا، گردش جریان آب و هوای اقیانوسی و تهویه عمق اقیانوس ها بوده است.

شواهدی از این تغییرات در بسیاری از نقاط نیمکره جنوبی مشاهده شده است، اما آنچه که این تغییرات را موجب شده است، عمدتا غیرقابل توضیح است.

مک کانل در ادامه می گوید: «ما تصور می کنیم که این فوران های غنی از هالوژن موجب ایجاد سوراخ اوزن در اتمسفر بالای قطب جنوب شده که به شکل مشابه با سوراخ اوزن فعلی منجر به تغییرات گسترده در گردش جوی و اقلیمی در نیمکره جنوبی شده است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید