درس سید الشهدا (س)؛ فداکاری در میدان

در آستانه ماه محرم ۱۴۰۳ هجری قمری[۱]، جمعی از روحانیون قم، تهران و آذربایجان در حسینیه جماران به حضور امام امت رسیده و ایشان به بیان تأثیر نهضت سید الشهدا (س) پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در بخشی از سخنان ایشان آمده است: تکلیف ما در آستانه شهر محرم الحرام چیست؟ تکلیف علماى اعلام و خطباى معظّم در این شهر چیست؟ در این شهر محرم، تکلیف سایر قشرهاى ملت چى هست؟ سید الشهدا و اصحاب او و اهل بیت او آموختند تکلیف را: فداکارى در میدان، تبلیغ در خارج میدان. همان مقدارى که فداکارى حضرت ارزش پیش خداى تبارک و تعالى دارد و در پیشبرد نهضت حسین- سلام اللَّه علیه- کمک کرده است، خطبه ‏هاى حضرت سجاد و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است.

آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور، نباید زنها بترسند و نباید مردها بترسند. در مقابل یزید، حضرت زینب- سلام اللَّه علیها- ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنى امیه در عمرشان همچو تحقیرى نشنیده بودند، و صحبتهایى که در بین راه و در کوفه و در شام و اینها کردند و منبرى که حضرت سجاد- سلام اللَّه علیه- رفت و واضح کرد به اینکه قضیه، قضیه مقابله غیر حق با حق نیست؛ یعنى، ما را بد معرفى کرده ‏اند؛ سید الشهدا را مى‏ خواستند معرفى کنند که یک آدمى است که در مقابل حکومت وقت، خلیفه رسول اللَّه ایستاده است. حضرت سجاد این مطلب را در حضور جمع فاش کرد و حضرت زینب هم.

این را باید همه گویندگان توجه بکنند، و ما باید همه متوجه این معنا باشیم که اگر قیام حضرت سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- نبود، امروز هم ما نمى‏ توانستیم پیروز بشویم. تمام این وحدت کلمه‏ اى که مبدأ پیروزى ما شد، براى خاطر این مجالس عزا و این مجالس سوگوارى و این مجالس تبلیغ و ترویج اسلام شد. سید مظلومان یک وسیله‏ اى فراهم کرد براى ملت که بدون اینکه زحمت باشد براى ملت، مردم مجتمعند. صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۵۳-۵۴

  1. مطابق با مهر ماه سال ۶۱

دیدگاه تان را بنویسید