رونمایی از نخستین خانه محیط زیست تهران

از نخستین خانه محیط زیست در سرای محله صادقیه همزمان با هفته زمین پاک رونمایی شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، رییس ستاد مدیرت محلات شهرداری تهران گفت: ما به دنبال این هستیم که نگاه توسعه‌ای به محلات تهران را در بین سراها افزایش دهیم. همچنین معاونت‌های اجتماعی در سطح مناطق را  به عنوان یکی از ذی نفعان و  کنشگران مهم امر توسعه معرفی و تثبیت کنیم.

شیرزاد افزود: بی شک یکی از بخش‌های مهم توسعه پایدار در ارتباط با محیط زیست است. وقتی  توسعه پایدار می‌شود که به امر محیط زیست توجه شده باشد . ما در سطح محلات تهران موضوعات زیست محیطی مختلفی را داریم. خیلی از محلات سطح شهر تهران ظرفیت محیط زیستی  قابل توجهی دارند که به آن کمتر پرداخته و توجه شده است.  در عین حال خیلی از فعالیت‌هایی که در سطح سراهای شهرتهران تعریف شده بود، بدون در نظر گرفتن  ظرفیت‌های محله‌ای و ساختارهای تعریف شده بود.

شیرزاد ایده شکل‌گیری خانه‌های محیط زیست را توجه بیشتر به ظرفیت‌های محلی دانست و ادامه داد: در حال حاضر در حال بازنگری در خانه‌های 11 گانه سرای محلات هستیم . نگاه‌مان این است که تعداد خانه‌هایی که در همه محلات قابلیت تشکیل دارند ، تعدادشان  به 3تا 5 خانه  محدود شود. این خانه‌ها غالبا رکنی از توسعه محلات را تشکیل می‌دهند. افزون بر آن تعدادی خانه با توجه به ظرفیت‌های محله‌ای تشکیل شود. یکی از این خانه‌ها، خانه محیط زیست است. این خانه در محلاتی شروع به کار می‌کند که ظرفیت محیط زیستی بیشتری از لحاظ NGO برای کار محیط زیستی دارند.

رییس ستاد مدیریت محلات در ادامه بیان کرد: رویکرد دیگری که در این دوره مدیریت شهری انجام شد، آن است که این مفهوم که ستاد مدیریت محلات در اسناد بالا دستی به عنوان یک نهاد فرابخشی محلات تعریف شده است؛ متداول شد. بخش‌های مختلف شهرداری در این ستاد نماینده دارند و دبیرخانه آن در معاونت اجتماعی است.

شیرزاد با بیان اینکه در راستای احیا سازی ماهیت فرابخشی ستاد مدیرت محلات برنامه‌های مشترکی با بخش‌های مختلف شهرداری انجام شده است، افزود:  برای احیا سازی ماهیت فرابخشی  ستاد مدیریت محلات به بخش‌های مختلف شهرداری اکتفا نکردیم، بلکه همکاری با نهادهای بیرون شهرداری هم در دستور کار این دبیرخانه قرار گرفته است. از این‌رو در ارتباط با خانه محیط زیست فرصت خوبی فراهم شد که یک همکاری خوبی با اداره کل محیط زیست شهرداری تهران داشته باشیم. 

وی با اذعان امیدواری در راستای داشتن بیشتر چنین تجربیاتی با بخش‌های دیگر شهرداری، بیان کرد: در شورای سیاست‌گذاری شکل گرفته اداراتی از شهرداری که در امر محیط زیست ذی‌مدخل هستند مثل اداره کل سلامت، اداره کل محیط زیست، سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل و سازمان پسماند، دعوت شدند. پیش‌نویس آیین‌نامه خانه محیط زیست در آینده نزدیک به مناطق  22 گانه  ابلاغ خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: ذیل سیاست‌گذاری‌هایی که در این شورا صورت گرفته است ،تعامل خوبی با اداره کل محیط زیست برقرارشد. روز دوشنبه ،6 اردیبهشت به بهانه‌ی روز جهانی زمین پاک اولین خانه محیط زیست در سرای محله صادقیه  افتتاح خواهد شد. قبل از این کانون محیط زیست در سرای محلات فعالیت می‌کرد. این خانه زیر شاخه اداره کل سلامت بود. در واقع با تاسیس خانه محیط زیست توجه و اهمیت بیشتری برای موضواعات محیط زیستی در سطح محلات شهر تهران قایل شدیم و امیدواریم بتوانیم بیش از پیش خدمت کنیم.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید