به گزارش ایرنا اینها بخشی از روایت یکی از مسافران مترو است که صبح دیروز(دوشنبه) در ایستگاه میرداماد پایتخت شاهد حادثه نقص فنی پله برقی بوده است.
حادثه ای که به گفته یکی از تکنسین های پله برقی به علت کیفیت پایین تجهیزاتی که قبلا نصب شده رخ می دهد و ضرورت مراقبت بیشتر و مداوم تر آنها نمایان تر از همیشه به نظر می رسد.

**جزییات حادثه
براساس تازه ترین آمارها به نقل از اورژانس تهران حادثه نقص فنی پله برقی ایستگاه مترو میرداماد 5 مصدوم برجاگذاشت.
گرچه برخی منابع خبری ابتدا اعلام کردند که این حادثه فوتی نیز داشته اما مسئولان مترو و اورژانس گفتند که حادثه ختم به خیر شده و تنها سه مصدوم به مراکز درمانی انتقال یافتند و دو تن دیگر نیز سرپایی مداوا شدند.
بروز نقص فنی و تغییر جهت حرکت پله برقی علت این حادثه اعلام شد.

** روایت مسافران مترو
یکی از شهروندان که می گوید روزانه سه تا چهار بار از مترو استفاده می کند و خود شاهد حادثه ایستگاه میرداماد بوده توضیح داد: حدود ساعت 10صبح تازه قطار از راه رسیده بود و تعداد مسافران روی پله برقی زیاد بود که یکباره شاهد سقوط چند نفر از شهروندان بودیم.
محمد ابراهیمیان ادامه داد: به نظرم یکی از زنجیره های حفاظتی و سیستم ریلی پله برقی از جا کنده شد و به گفته برخی مصدومان حرکت پله برقی برعکس شده بود.
یکی دیگر از مسافران مترو نیز تاکید کرد: اگر مدیران همزمان با افتتاح سریع ایستگاههای مترو به فکر کیفیت تجهیزات وسایل این مکان ها هم بودند جان مردم به خطر نمی افتاد.
این مسافر مترو گفت: کمترین انتظار این است که تجهیزات مترو براساس استانداردهای موجود در زمان مقرر مراقبت و نگهداری شود.

** تجهیزات بی کیفیت
یکی از تکنسین های پله برقی فعال در ایستگاههای مترو تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: بیشترین دلایل سقوط شهروندان از روی پله برقی برخورداری از قطعات بی کیفیت این وسایل است.
وی که خواست نامش در گزارش قید نشود ادامه داد: پارگی در تسمه پله برقی ها بسیار در ایستگاه های مترو روی می دهد که این عامل سبب برعکس حرکت کردن پله برقی و سقوط شهروندان می شود.
این تکنسین پله برقی در ایستگاههای مترو خاطرنشان کرد: باید تعمیرات و به روز کردن قطعات پله برقی ها در مدت زمان تعیین شده انجام شود که با توجه به فعالیت زیاد پله برقی ها این امکان گاه ممکن است با تاخیر روی دهد.

**آمار پله برقی های مترو
آنطور که مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه به خبرنگار ایرنا گفت: 798 دستگاه پله برقی در خطوط مختلف ناوگان مترو تهران فعال است که بیشتر در خطوط یک، 2 و 5 قراردارند.
وی به فعالیت آسانسورها در ایستگاه های مترو تهران نیز اشاره و بیان کرد: این آسانسورها در خطوط یک، 2 و 5 فعالیت دارند که در خط یک 50 آسانسور و در خطوط 2 و 5 نیز به ترتیب 44 و 49 دستگاه آسانسور نصب است.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران تاکید کرد: مراحل تعمیر، تعویض قطعات و نگهداری این حجم از آسانسور و پله برقی ها براساس یک برنامه زمانی تعیین شده انجام می شود.

** پله برقی های چینی و اروپایی
مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه البته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نقطه نظر تکنسین پله برقی ها را مبنی بر کیفیت پایین پله برقی ها تایید نمی کند و معتقد است که تجهیزات این شرکت باکیفیت هستند.
وی می گوید: عملیات نصب پله برقی که توسط مدیران شهری مختلف طی چند دهه اخیر انجام شده دارای کیفیت مناسب و از برندهای کشورهای مطرح چینی و اروپایی بوده است.
علی امام تصریح کرد: در هیچ دوره ای از مدیریت شهری تهران بنا نبوده از جنس بی کیفیت برای پله برقی ایستگاه های مترو استفاده شود اما باید در زمینه تعمیر و نگهداری این تجهیزات اقدامات بیشتری انجام داد.
وی ادامه داد: عمده مشکلات روی داده در پله برقی ایستگاههای مترو تهران نقص فنی است و در برخی مواقع نیز خارج از اراده و پیش بینی تکنسین های شرکت مترو این اتفاقات روی می دهد.
به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران، تکنسین های فنی شرکت بهره برداری مترو طبق برنامه زمانبندی مشخص برای تعمیرات فنی و تجهیز قطعات پله برقی ها اقدام می کنند.
امام یادآور شد: تاکنون شرکت مترو تهران بیش از 100 ایستگاه را تجهیز و راه اندازی کرده و تمامی این ایستگاه ها از پله برقی های استاندارد و با کیفیت برخوردارند.
به گفته وی در آینده قرار است ایستگاه های جدیدی در خطوط 6 و 7 تجهیز و راه اندازی شوند که به منظور تسهیل در رفت و آمد شهروندان هیچ ایستگاهی بدون نصب پله برقی افتتاح نخواهدشد.

**نحوه استفاده مسافران از پله برقی
مراقبت و سرویس پله برقی ها که باید براساس استانداردهای لازم انجام شود یک طرف، نحوه استفاده شهروندان از این تجهیزات نیز موضوع دیگر است که به گفته مسئولان مترو در بروز نقص فنی تاثیر می گذارد.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران معتقد است: برخی مواقع به دلیل رعایت نکردن شهروندان و استفاده ناصحیح و نابجا از پله برقی ها شاهد بروز برخی مشکلات هستیم.
محمدیان ادامه داد: دویدن روی پله برقی ها از سوی برخی مسافران به یک عادت تبدیل شده و برای رسیدن به قطار یا دلایل دیگر برخی شهروندان دوان دوان از این وسیله استفاده می کنند.
وی گفت: به تشخیص تکنسین های پله برقی عمده مشکلات فنی این وسایل به علت دویدن و جابه جا کردن بار زیاد از سوی مسافران است.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران از مسافران خواست به منظور جلوگیری از بروز نقص فنی در آسانسورها و پله برقی ها حتما با ظرفیت تعیین شده از این وسایل استفاده کنند و از راه رفتن و دویدن بر روی پله برقی ها بپرهیزند.

به گزارش ایرنا براساس آمارها به طور میانگین روزانه سه میلیون نفر از شهروندان تهرانی از طریق ناوگان مترو جابه جا می شوند.
مترو تهران که فعالیت آن نخستین بار از سال 1377 شروع شده در 6 خط اصلی با 204 کیلومتر و 116 ایستگاه فعال است.

گزارش از سید جواد آل داود
تهرام/7243/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.