به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در شصت و هشتمین جلسه علنی خود گزارش تفریغ بودجه سال 95 شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادند؛ گزارشی که به گفته اعضای شورای شهر مشمول زمان شده باید زمان بندی در آن در نظر گرفته شود.
محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در بررسی این گزارش با تاکید بر رعایت زمانبندی تفریغ بودجه گفت: تاخیر در زمان بندی تفریغ بودجه یکی از مشکلاتی که بر فساد و ناکارآمدی، عدم نظارت و نداشتن دقت برحوزه اجرایی اثرگذار است.
وی افزود: رعایت نکردن زمان بندی، فشار زیادی بر بدنه مدیریتی وارد کرده و منجر به بی اعتمادی در جامعه می شود.
حق شناس از شهرداری خواست تا برای بودجه سال بعد رعایت زمان بندی تفریغ بودجه را در دستور کار خود قرار دهند که از زیان های وارد شده در این بخش جلوگیری شود.
افشین حبیب‌زاده عضو دیگر شورای شهر تهران درباره گزارش تفریغ بودجه سال 95 شهرداری اعلام کرد: شهرداری تهران به مقیاس عملکرد مقداری رسیده و با توجه به اینکه نظام جامع فنی از سوی شهرداری در حال اجرا شدن است می توانیم برای استخراج مقادیر از آن استفاده و از سوی شهرداری در اختیار حسابرس قرار بگیرد.
محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با انتقاد از نحوه گزارش حسابرسان شهرداری و تفریغ بودجه سال 95 شهرداری تهران، اعلام کرد که گزارش های حسابرسی شهرداری ایراد ساختاری دارد.
وی افزود: اصول و چارچوب لازم برای ارائه این گزارش ها تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و ما در شهرداری تهران در کنار بودجه عمومی شهرداری و تبصره های ذیل آن بودجه سازمان ها و شرکت های شهرداری را داریم که باید در قالب گزارش تلفیق تمامی این بودجه ها بصورت کلی مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد تلفیقی آن ها با بودجه مصوب توسط حسابرس تفریغ مورد بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم ارزیابی درستی از وضعیت و نحوه عملکرد بودجه داشته باشیم باید گزارش تفریغ ناظر بر گزارش تلفیق باشد این در حالیست که هر کدام از این گزارش ها بصورت مجزا تهیه شده و حتی در خصوص تبصره ها هم عملا مدارک و استنادات لازم ارائه نشده است‌.
سالاری عنوان کرد: نکته اساسی که در اینجا وجود دارد این است که این گزارش در گذشته فقط در حوزه ریالی یعنی فاکتورها مقایسه شده در حالیکه در قبال این فاکتورها و تخصیص ها به لحاظ محتوایی و اینکه چه میزان کار انجام شده حسابرسی نشده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: در گزارش ها انحرافات بیان می شود اما دلایل و استنادات لازم اعلام نمی شود در حالیکه صرف اعلام انحرافات کفایت نمی کند بلکه این موضوع که چرا این انحراف صورت گرفته مهم است تا بعدا شهرداری بتواند مبتنی بر این استنادات در فرایندهای عملیات مالی اصلاحات لازم را انجام دهد.
زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه باید از مدیریت رابین هودی در شهرداری تهران جلوگیری کرد، خواستار توجه به قانون و رعایت زمان بندی در ارایه گزارش های تفریغ بودجه شد.
مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان برخی اشکالات در گزارش تلفیق بودجه سال 95 شهرداری تهران چند بند را برای رفع اشکالات و ابهامات عنوان کرد.
وی گفت: به منظور تفریغ جامع بودجه باید ضمن در نظر گرفتن عملکردهای مالی به عملکرد مقداری و واحد کار نیز توجه شود.
الویری تاکید کرد: باید اطلاعات مربوط به مازاد درآمد بر هزینه مشتمل بر جزئیات در اختیار حسابرسی قرار گیرد.
وی همچنین ارائه گزارش یکماهه از وام های اخذ شده در شهرداری که موجب تحمیل تعهدات به سال هایی آینده می شود را ضروری دانست و گفت: در ابتدای تحویل شورای شهر عنوان شد که شهرداری 24 هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما بعد از چند ماه مشخص شد که میزان بدهی شهرداری تهران 52 میلیارد تومان است.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: شهرداری باید شیوه نامه تفریغ بودجه را تا زمان ایجاد دیوان محاسبات شهرداری تهران ارائه کند.
وی از شهرداری خواست گزارش عملکرد سازمان ها و شرکت هایی تابعه شهرداری تهران را که در گزارش تفریغ بودجه نیامده است، برای سال های آینده به این گزارش اضافه کند.
در این جلسه اعضای شورای شهر کلیات گزارش تفریغ بودجه را تصویب و از شهرداری خواستند تا گزارش سال 96 را هرچه زودتر به شورای شهر ارائه کند.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.