به گزارش ایرنا ، در روز 15 خرداد سال 42 که مصادف با برگزاری آئین سنتی بنی اسد (همان گروهی که پیکر شهدای دشت کربلا را به خاک سپردند ) بود ، هیات های سینه زنی به روش سنتی بازار سرپوشیده شهر پیشوا را می پیمودند تا به گروههای عزادار صحن مطهر امامزاده جعفر ابن موسی الکاظم(ع) بپیوندند و مراسم سنتی بنی اسد که مراسم شبیه سازی به خاکسپاری شهدای کربلاست را اجرا کنند.
با گذشت چند ساعت از برگزاری این آئین، نوحه ها مضامین متفاوتی پیدا کرد و پیام های خاصی را به عزاداران القا می کرد، معمرین و محترمین شهر با چهره های غمبار مشغول نجوا بودند و سعی داشتند مراسم به هم نخورد تا برای مطلبی که شنیده بودند چاره ای بیندیشند.
کم کم نجواها به فریاد تبدیل شد و یکی از اهالی شهر پیشوا بالای منبر رفت و اشک ریزان گفت: مردم در نیمه شب گذشته مرجع تقلید شما ' آیت الله خمینی ' را در شهر قم دستگیر کردند و ایشان اکنون در حصر رژیم به سر می برد .
صحن مطهر امامزاده جعغر (ع) برای چند لحظه در سکوت تصمیم گیری فرو رفت که در این هنگام مردی از بلند گو اعلام کرد : مردم وصیت کنید ، غسل شهادت کنید و آماده حرکت شوید .
روز قبل بود که مردی به نام سید مرتضی طباطبایی رفیعی ، از اهالی روستای محمدآباد عرب ها از قم خبر دستگیری آیت الله خمینی را به روستائیان رسانده بود و اهالی روستای محمد آباد بدون اطلاع از حرکت مردم شهر پیشوا به سمت شهر ورامین راه افتادند تا از آنجا به سمت تهران حرکت کنند .
این دو حرکت به موازات هم شکل گرفت ، مردم شهر پیشوا از جاده اصلی و مردم محمد آباد از بیراهه به سمت تهران به راه افتادند و هیچکدام از حرکت یکدیگر اطلاع نداشتند ، در طول حرکت مردم پیشوا ، بسیاری از کشاورزان و مردم ورامین نیز با آنان همراه شدند و جمعیت بسیاری که به گفته شاهدان عینی به بیش از 15 هزار نفر می رسید تشکیل دادند.
این دو گروه در نزدیکی منطقه باقرآباد و پل این منطقه به هم ملحق شدند که در این محل به گروه نظامی اعزامی از تهران به سرکردگی سرهنگ بهزادی و کاویانی برخوردند که در ابتدا به آنها اخطار دادند توقف کنند ولی مردم خشمگین به دستور آنها توجه نکردند و به حرکت خود ادامه دادند .
در این هنگام سرهنگ بهزادی دستور تیر اندازی صادر و قیام مردم ورامین را با خون جوانان این خطه رنگین کرد .
در این فیام هفت نفر از بهترین جوانان ورامینی تنها به جرم حمایت از مرجعیت به خاک و خون کشیده شدند ولی با خون خود درخت نوپای انقلاب را آبیاری کردند .
این حادثه دل ها را غمگین کرد و حضرت امام خمینی(ره) آن را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد؛ این قیام خونین زمینه ساز قیام و نهضت گسترده تری را فراهم کرد که به پیروزی انقلاب اسلامی و فروپاشی نظام پادشاهی 2500 ساله در ایران انجامید.

**دلایل
یکی از مهمترین عوامل ظهور این نهضت اصلاحات ارضی بود، وقوع اصلاحات ارضی در سال 1340 که با هدف تأمین منافع آمریکایی ها و جلوگیری از گسترش کمونیسم صورت گرفت با مخالفت علنی علما و مراجع تقلید مواجه و موجب رویارویی روحانیت با دستگاه حاکم شد.
پس از رحلت آیت الله بروجردی ، رژیم پهلوی احساس می کرد مانع اصلی اجرای اصلاحات مورد نظرش از میان رفته و براحتی می تواند به خواسته های خویش جامه عمل بپوشاند ولی با درایت مراجع بویژه امام خمینی (ره) مخالفت ها شدت بیشتری به خود گرفت .
تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی یکی دیگر از عوامل پیدایش قیام 15 خرداد بود .
در مهرماه سال 41رژیم شاه در راستای حذف تدریجی اسلام و ژست آزادی اجتماعی ، لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی را تصویب کرد که سه اصل داشت؛ قید اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان حذف شود ، به زنان حق رأی داده می شد و در مراسم سوگند نمایندگان در انجمن و مجلس به جای سوگند به قرآن ، به کتاب آسمانی سوگند یاد می شد.
هدف از این لایحه در اصل جدا کردن دین از سیاست وحرکت در جهت سکولاریزه کردن کامل نظام به سبک غربی ها بود .
موضع گیری علمای قم بویژه امام خمینی(ره)و عقب نشینی نظام طاغوت از اجرای آن، قدرت و نقوذ روحانیت و مرجعیت را ثابت کرد.
انقلاب سفید دیگر عامل شکل گیری نهضت 15 خرداد بود؛ دیماه سال 41 شاه شش اصل را در قالب انقلاب سفید که از جمله آن اصلاحات ارضی و لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بود را مطرح و مردم را برای شرکت در رفراندوم و رأس دادن به این شش اصل دعوت کرد .
هدف شاه این بود که با اجرای این اصول اقتدار خود را به رخ روحانیت ومراجع تقلید بکشد و مهمتر اینکه بتوانداصلاحات و خواسته های آمریکایی ها را در ایران اجرا کند.
امام خمینی(ره) با مشاهده این تحرکات همواره به افشاگری دست می زد و رژیم که تاب و تحمل خود در مقابله با امام راحل را از کف داده بوددر نیمه شب 15 خرداد سال 42 همزمان با شب 12 محرم سربازان مسلح خود را برای محاصره منزل امام و دستگیری ایشان راهی قم کرد و دستگیری حضرت امام سرآغاز شکل گیری نهضت 15 خرداد سال 42 شد .
در اصل پس از قیام خونین 15 خرداد سال 42 برای نخستین بار صحبت تغییر نظام سلطنتی در ایران به میان آمد .
در جریان قیام خونین 15 خرداد مردم دشت ورامین هفت نفر از جوانان این دیار به نام های سید مرتضی طباطبایی رفیعی ،عزت الله رجبی ، امیر هوشنگ معصومشاهی ، جعفر عرب مقصودی ، مسیب مهابادی ، ابوالقاسم اردستانی و حسن خانی از شهروندان ورامین به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
تهرام/7254/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.