به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مهرشاد کاظمی در آیین «اخلاق در شاهنامه» که به مناسبت بزرگداشت روز فردوسی با حضور جمعی از شخصیت های فرهنگی و ادبی برگزار شد، افزود: شاهنامه فردوسی یکی از ارزنده ترین متون برای تهذیب نفس و ترویج فضائل اخلاقی است که می تواند چراغ توفیق و هدایت اخلاقی باشد.
دکتر فریدون جنیدی رئیس بنیاد نیشابور نیز در ادامه این آیین، شاهنامه را عظیم ترین گفتار جهان معرفی کرد و گفت: بر خلاف دیگر شاعران که در وصف زنان از ظاهر آنها سخن گفته اند فردوسی 10 صفت را برای زنان نیکو برشمرده است.
وی افزود: فردوسی صفت پارسا و رایزن، بلندبالا و گیسو بلند، سخن گو، با دانش، نازدار همراه با شرم، خردمند، سخن گفتن نیک و آوای گرم را از صفات زنان برشمرده است.
دکتر مهری بهفر استاد دانشگاه نیز در خصوص شاهنامه و موضوع اخلاق، گفت: اخلاق در شاهنامه با تمام تنوع و وجوه پیدا و پنهان، ابر ساختار یا پایه گذار گفتمان اخلاق گرای تاریخی در پند و اندرز است.
وی اظهار داشت: اخلاق در شاهنامه معطوف به اخلاق فردی و فردیت، به حرفه، طبقه، صنف، گروه اجتماعی و در نهایت سیاست است و استمرار حقیقت اخلاقی مندرج در شاهنامه از حقیقت امروز ما می گوید.
احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این آیین گفت: امروزه جعل آثار هنری و دانشگاهی موجب نگرانی شده و فردوسی در عصری که قوانین حمایت از مولفان و مصنفان وضع نشده بود و قابل پیگرد قانونی نبود با دقتی شرافتمدانه به ذکر منابع اثرش می پردازد.
وی اظهار داشت: هرچند یکی از حقوق پدید آورنده اثر، دریافت حق التالیف است، اما فردوسی در این کار ناکام ماند و از سوی محمود غزنوی مورد آزار قرار گرفت.
مسجدجامعی گفت: به هر حال فردوسی خود پایبند امانت داری و رعایت حق مولف بود؛ چیزی که امروز از آن بسیار دور شده ایم و نیک است باز به اصل خویش برگردیم.
آیین «اخلاق در شاهنامه» به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی با حضور جمعی از اساتید و شخصیت های فرهنگی و ادبی در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.
تهرام/7244**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.