به گزارش ایرنا، حجت نظری روز دوشنبه در سمینار ' نقش شوراها در توسعه شهرستان ری' به ارائه گزارش کارگروه حقوقی و نظارت پرداخت و گفت: در این کارگروه مطالبی در خصوص کمیسیون ماده 99 که مرتبط به بنیاد مسکن است، عنوان شد و اعضای شوراهای شهرستان‌ها و بخش‌های ری معتقدند که بنیاد مسکن به منظور تعیین نرخ جریمه بازرسی کافی را ندارد و مبالغ برمبنای قانون تعیین نمی‌شود.
وی موضوع مطروحه دیگر را تغییر کاربری برخی اراضی شهرستان ری عنوان کرد و گفت: برخی از قوانین بنیاد مسکن و قوانین شوراها نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.
وی اضافه کرد: اعضای شوراهای این منطقه معتقدند که امور مربوط به شوراها و دهیاری‌ها باید به دهیاری ها محول شود تا میان دهیاری‌ها و بنیاد مسکن تعارض ایجاد نشود.
نظری معضل دیگر شوراهای شهرستان ری را تاخیر در ابلاغیه هیات تطبیق دانست و بیان کرد: برخی از مشکلات کارگروه حقوقی و نظارت در حوزه هیات تطبیق مصوبات بود، چرا که پس از ارجاع مصوبات به هیات تطبیق با تاخیر در جوابگویی این هیات مواجه می ‌شویم.
وی گفت: این در حالی است که قانون به صراحت اعلام کرده مدت زمان پاسخگویی برای مصوبات 14 روز است.
وی با بیان اینکه قانون مندرس شوراها و شهرداری ها نیاز به بازنگری دارد، گفت: قانون شوراها در خصوص نحوه عملکرد با کاستی هایی مواجه است که نیاز به بازنگری اساسی دارد.
وی افزود: لایحه مدیریت یکپارچه شهری که به مجلس رفته است باید برای شوراها نیز درنظر گرفته شود.
نظری خاطرنشان کرد: باید قانونی تحت عنوان قانون شورای عالی استان ها تدوین شود تا شورای عالی استان ها مرجع اصلی امور شهری و روستایی قرار گیرد تا شاهد تناقض در قوانین شوراها نباشیم.

** احساس تبعیض شوراهای حاشیه تهران باید از بین برود
عضو دیگر شورای اسلامی تهران نیز در ادامه افزود: هم اکنون مردم و اعضای شوراهای شهر و روستای حاشیه تهران احساس تبعیض و نا أمنی می کنند و اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی باید احساس تبعیض در شهرستان های استان تهران را از بین ببرند.
الهام فخاری اظهار کرد: شورای پنجم تهران ری و تجریش به عنوان نهاد مدنی و قانونی باید احساس خطر و تبعیضی را که در میان اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان های استان تهران است را به جو همکاری متقابل تبدیل کند.
وی به جمعیت ٩ میلیونی تهران اشاره کرد و عنوان داشت: جمعیت بالا و وسعت شهر تهران علاوه بر اینکه هیچگونه فرصتی برای شهرهای اطراف نداشته باعث سرریز شدن مشکلات این کلانشهر به شهرهای اطراف نیز شده است.
فخار در ادامه وجهه تمایز شورای دوره پنجم تهران را فعال بودن شوراهای فرا دستی عنوان کرد و یادآور شد: فرصت ها و ظرفیت های شوراهای فرا دستی باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرارگیرد.
فخاری ادامه داد: قدرت شوراها به هیچ عنوان با خشونت همراه نیست و هر مقدار این نهاد مدنی قوی تر و فعالتر باشد می تواند از حقوق مردم دفاع و جلوی بسیاری از تند رویی ها و تحمیل برخی افراد به مردم را بگیرد.
سمینار 'نقش شوراها در توسعه شهرستان ری' امروز - دوشنبه - به مناسبت روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در 6 کارگروه و با حضور محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تواهن معاون استاندار تهران، جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، اعضای شورای شهر تهران و اعضای شوراهای شهرهای شهرستان ری، شهرداران و جمعی از مسئولان شهری در فرودگاه امام خمینی(ره) برگزار شد که موضوعات و مشکلات شهرهای جنوبی تهران دراین کارگروه ها بررسی می شود.
6003/7244/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.