به گزارش ایرنا، بنای قلعه گبری دیواره ای است ناهموار و زیبا که شما را فرا می خواند تا بر فراز آن ایستاده و پایین دست را بنگرید؛ فراز دیواره، نمایی زیبا از شهر ری و ساختمان های اطراف آن را در مقابل دیدگان قرار می دهد.
آشنایی با تاریخ قلعه گبری مجابت می کند که در خصوص این بنای قدیمی که به دلیل ناملایمات روزگار و ضعف مدیریتی به انباری تبدیل شده، بیشتر بدانی.
بر اساس اسناد تاریخی؛ قلعه گبری که در جنوب شرقی شهرری در شهرک علائین واقع شده، قدمتی 2 هزار ساله دارد، این قلعه با حدود 3 هزار مترمربع وسعت در دوره ساسانیان بنا نهاده شده است.
گفته می شود، برج و باروهای این قلعه در گذر زمان و به دلیل فرسایش خاک تخریب شده و امروز تنها دیوارهای طولانی و مرتفع ساخته شده از خشت و گل این قلعه برجای مانده است.
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از مجموعه بنای تاریخی قلعه گبری به عنوان کارخانه باروت سازی استفاده می‌شد که با مرگ صاحب آن، این قلعه در زمره موقوفات آستان عبدالعظیم حسنی قرار گرفت.
در برخی کتب و اسناد تاریخی گفته شده «مردآویج زیاری» بنیانگذار سلسله آل زیار (مرگ 313 شمسی) در قلعه گبری دفن شده هرچند که هیچ نشانی از مقبره وی در این قلعه وجود ندارد.
در گوشه و کنار قلعه، سنگ قبرهای قدیمی دیده می شود که هنگام اجرای طرح توسعه و به سازی گورستان های قدیمی شهر ری به این مکان منتقل شده است.
سنگ هایی که بر روی برخی از آنها نام های همچون فرمانفرما، مستوفی و ... دیده می شود .
برخی سنگ ها نشان از قدمتی 100 ساله دارد اما همچنان به حال خود در محوطه باز قلعه رها شده است.
احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت ساماندهی قلعه گبری به خبرنگار گفت: این قلعه تاریخی متعلق به دوره ساسانی است و آثار اشکانی هم در آن دیده می شود که حفظ آن اهمیت بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه ری بخشی از تاریخ تمدن بشری را تشکیل می دهد و در بسیاری از کتب تاریخی به این نام اشاره شده، افزود: بسیاری از اندیشمندان کشورهای مختلف اصرار دارند که ری را ببینند و در دپارتمان های خود اعلام کنند که ری را دیده اند.
وی اظهار داشت: در بیشتر کتب تاریخی و معتبر دنیا از ری و تمدن و تاریخ آن نام برده شده است.
مسجد جامعی گفت: شهرستان ری به واسطه همین پیشینه و داشتن ظرفیت مناسب فرهنگی، قابلیت توسعه صنعت گردشگری در بخش های فرهنگی، پژوهشگری، دینی، علمی و هنری را دارد.
مسجدجامعی با اشاره به ظرفیت گردشگری قلعه تاریخی گبری تاکید کرد: مشابه بسیاری از مکان های تاریخی از بین رفته و یا درحال تخریب شهرستان ری در دیگر مناطق کشور به عنوان آثار ملی و یا جهانی ثبت و به جاذبه ای برای توسعه و رونق صنعت گردشگری تبدیل شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در ری نقاط گردشگری منحصر به فردی وجود دارد گفت: تخریب جاذبه ها و اماکان تاریخی شهرری ظلمی به تاریخ، فرهنگ و تمدن مردم این دیار است.
حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز دراین خصوص گفت: اهالی منطقه نیز اجازه حضور در قلعه گبری را ندارند به نحوی که هیچ گردشگری تا 10 متری این محل نیز نیامده است.
وی افزود: موضوع نابسامانی بنای تاریخی قلعه گبری را در جلسه شورای شهر مطرح و نسبت به وضعیت بد این مجموعه به مسئولان مربوطه تذکر خواهیم داد.
امیر مصیب رحیم زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری نیز در خصوص وضعیت این بنای این تاریخی به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت فعلی قلعه گبری مورد تایید سازمان میراث فرهنگی نیست.
وی افزود: تفاهم نامه ای در گذشته میان سازمان میراث فرهنگی و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) امضا شد که بر اساس آن باید کاربری این قلعه فرهنگی و یا مورد تایید میراث فرهنگی باشد.
رحیم زاده اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی برای ساماندهی این قلعه اعلام آمادگی کرده، اما آستان باید موافقت خود برای اجرای طرح ساماندهی را اعلام کند.
وی در پاسخ به این سئوالی در خصوص وقف نامه این قلعه و نیت وقف آن نیز گفت: اطلاعی از وقف نامه و یا نیت وقف ندارم اما به طور قطع تغییر کاربری قلعه به «فرهنگی» زمینه ساماندهی آن و همچنین حضور و بازدید مردم از این مجموعه را فراهم م یکند.
تهرام/7244**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.