به گزارش ایرنا، محمد جواد حق شناس روز یکشنبه در پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مومیایی پیدا شده در حرم عبدالعظیم حسنی که به عنوان جسد پهلوی اول معرفی شده باعث به وجود آمدن پرسش هایی در مورد سرنوشت آن بین افکار عمومی و همچنین تهرانی ها در مراجعات مختلف شده است.
حق شناس گفت: میراث فرهنگی و مسئولان حرم عبدالعظیم به عنوان مسئول اطلاع‌رسانی باید پاسخ دهند که مومیایی منسوب به چه کسی است و سرنوشت آن به کجا می انجامد تا افکار عمومی آگاه شوند.
وی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که روز گذشته در شهر مشهد روی داد و منجر به دستگیری مدیر مسئول روزنامه شرق شد گفت: دکتر رحمانیان گزارشی را در روزنامه شرق راجع به محلات مشهد منتشر کرد که این ماجرا دستمایه دستگیری وی شد؛ این موضوع برای آزادی بیان و شفافیت نگران‌کننده است و تکرار آن به مصلحت جامعه نیست.

** جلسه مشترک شورای شهر تهران و قوه قضاییه برگزار شود
عضو شورای شهر تهران خواستار برگزاری جلسه مشترک شورا و قوه قضاییه بمنظور حل و فصل مسایل شد.
به گزارش ایرنا ناهید خدا کرمی افزود: چراکنون شرایط ملاقات با ریاست محترم قوه قضاییه و تعامل با آن انجام نشده است که عدم حل و فصل مسایل موجود می تواند ضرر و زیان فراوانی به منافع عمومی وارد نماید .
وی گفت: این روزها شاهدیم که علاوه بر آنکه پرونده های مفتوحه شهرداری در دادگاه ها سرنوشت نامعلومی دارند و حداقل شورا از روند رسیدگی به آنها بی اطلاع است.
خداکرمی ادامه داد: همچنین نتایج آرای کمیسیون های ماده 100 ، 20 و سایر بازوهای نظارتی شورا لغو می شود و بعضا مصوبات و طرح هایی که سالهاست در حال اجرا می باشد توسط دیوان عدالت اداری لغو شده که تازه ترین آن لغو مصوبه اخذ عوارض از تابلوهای سردر مراکز تجاری است.
وی افزود: این در حالی است که فضای شهر متعلق به همه مردم است و هر کس از آن استفاده می کند باید جهت تامین عدالت و منافع عمومی عوارض آن را بپردازد.
وی با بیان تذکری به هیات رییسه شورا خواستار تامین شرایط ملاقات و تعامل با رییس قوه قضائیه با هدف حل وفصل مسائل موجود به نفع منافع عمومی شد.

** نیروی کار، کالا نیست
معاون نظارت شورای شهر تهران گفت: نیروی کار، کالا نیست و نمی توان آن را به‌عنوان کالا در نظر گرفت.
به گزارش ایرنا افشین حبیب زاده روز یکشنبه در جریان پنجاه و نهمین جلسه شورا در نطق پیش از دستورخود با اشاره به روز جهانی کارگر به عدم توجه تطبیق معیشت با مزدکارگران در کشور اشاره کرد.
وی در ابتدا با تبریک هفته کارگر و روز جهانی کارگر گفت: روز جهانی کارگر، گرامی داشتن و ارزش گذاری بر زحمات خالصانه تلاشگران شریف عرصه کار و تولید کشور است. عزیزانی که در تمامی برهه‌های حساس و سرنوشت ساز کشور و انقلاب دوشادوش دیگر دلسوزان در این مسیر قرار داشته اند.
معاون نظارت شورا در ادامه سخنان خود گفت: باید توجه داشت که جامعه کارگری ایران، بزرگترین طیف جامعه را تشکیل می‌دهد. طبقه‌ای که در طول این سال‌ها تاثیرات مستقیم سیاستگذاری‌ها و مدیریت‌های دولتی را با تمام وجود لمس کرده و تنگناها و فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متحمل شده است. از اینرو شایسته است در سالی که به فرموده رهبر انقلاب به نام ' حمایت از کالای ایرانی' نام گذاری شده است، به این امر توجه داشت که این مهم تحقق نخواهد یافت جز با توجه به نیروی انسانی داخلی و حمایت از کار، کارگر، رونق تولید و سرمایه ایرانی.
وی با تاکید بر اینکه عرصه کار با عرصه اقتصادی و کارآفرینی، رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی ارتباط تنگاتنگ و بسیار اثربخشی دارد و هر برنامه ریزی اشتباه در هر یک از این حوزه ها می تواند تأثیرات منفی در سایر بخش ها و مولفه ها داشته باشد اظهار داشت: همانگونه که اعلامیه فیلادلفیای سازمان بین المللی کار با صراحت می گوید که نیروی کار، کالا نیست و شما نمی توانید آن را به عنوان کالا در نظر بگیرید، بر این نکته تاکید می شود که ما با انسان سرو کار داریم؛ انسانی که صاحب فکر ،اندیشه ، عاطفه و خانواده است. لذا کرامت انسانی او باید همراه با کارآمدی نظام تولید و بهره وری مورد توجه جدی قرار گیرد و کسی نباید به بهانه هایی از این دست این کرامت را مورد خدشه قراردهد.
معاون نظارت شورا گفت: مساله دیگر رعایت اصول مربوط به آزادی تشکیل شوراهای اسلامی کار و انجمن های صنفی کارگری و امکان بهره مندی از حق تشکل و ایجاد سازمان های کارگری و امور دیگر از این قبیل، به عنوان حداقلهایی است که در بخشهای مختلف باید رعایت شود و به هیچ بهانه و مصالحی نمی توان آنها را نادیده گرفت ، لذا لازمه این کار به رسمیت شناختن حق تشکل و تجمع صنفی کارگری در مجموعه شهرداری تهران است.
بر این اساس تقویت گفتگوهای اجتماعی در مجموعه شهرداری تهران از طریق تشکیل و تقویت تشکل های حوزه کارگری دارای اولویت و اهمیت بسیاری می باشد. زیرا این امر به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه های کار شایسته و نیز به عنوان یک ابزار مشارکتی مهم در خصوص نظارت مستمر بر کارآیی مالی و کفایت اجتماعی، و نیز اثر بخشی و کارآمدی مدیریت عمل می نماید. لذا مشارکت فعال همه شرکای اجتماعی ( به ویژه کارگران و کارفرمایان ) از طریق مکانیسم های گفتگوی اجتماعی و نظارت موثر سه جانبه از طریق تشکیل و تقویت تشکل های مربوطه، یکی از ابزارهای مهم تضمین حکمرانی خوب در این مجموعه خواهد بود.
تهرام/ 7244 / 1109 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.