به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی عبدالهی روز یکشنبه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره مشکات در برج میلاد تهران اظهار کرد: با برگزاری این جشنواره نیازهای شهروندان را در حوزه های مختلف استخراج می کنیم و آنان موضوع های مورد نظر خود را از مدیریت شهری مطالبه می کنند.
وی با اشاره به ارسال بیش از 940 اثر به دبیرخانه جشنواره مشکات گفت: این آثار نشان دهنده مشارکت شهروندان در سرنوشت و اداره شهر تهران است.
عبدالهی افزود: با توجه به ارتباط خوب شهرداری تهران با مدارس، دانش آموزان نیز از جشنواره مشکات استقبال کردند و اهمیت شهروندان به موضوعات شهروند، کارها و فعالیت ها بر خود مردم واگذار شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران شهرداری، اخلاق شهروندی، آسمان آبی و زمین پاک را از محورهای پنجمین جشنواره مشکات عنوان کرد و افزود: در حوزه اخلاق شهروندی، توجه به رفتارهای شهروندی، ارتباطات متقابل شهروندان، برخورد مناسب و حسنه، اخلاق نیکو گنجانده شده و به بهانه جشنواره مشکات موضوع اخلاق شهروندی، شهرنشینی و ارتباط شهروندان در شهر پرداختیم که شهروندان استقبال خوبی از آن داشتند.
وی گفت: در حوزه آسمان آبی و زمین پاک، اقدامات گسترده ای توسط شهرداری تهران انجام شده،7500تن زباله در طول 24ساعت شبانه روز در تهران تولید می شود که ضمن تفکیک در مرکز بازیافت تا مبدا تفکیک، پسماند به برق و انرژی تبدیل شده و به مدار مصرف در شهر بازمی گردد.

*ارسال بیش از 940اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره مشکات
محمد روشنی مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران نیز در این آیین با اشاره به ارسال بیش از 940اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره مشکات گفت: از این تعداد، 186 هزار اثر در حوزه اخلاق شهروندی، 238 هزار اثر در حوزه زمین پاک و بیش از 510هزار اثر در حوزه آسمان آبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی افزود: منطقه 13شهر تهران با بیش از 120هزار اثر مقام اول را در ارسال آثار به پنجمین جشنواره مشکات به خود اختصاص داده است.
روشنی با اشاره به ارسال 239هزار اثر در رشته انیمیشن به پنجمین جشنواره مشکات اظهار کرد: یکهزار و 939 پیام صوتی، هشت هزار و 372 داستانک، 3هزار و 212 روزنامه دیواری، 5هزار و 85اثر در حوزه شعر، 17هزار و 615 اثر در حوزه خاطره نویسی، 2هزار و 846 اثر در حوزه کاریکاتور بزرگسال، یکهزار و 740 اثر در حوزه کاریکاتور نوجوان و بیش از 400هزار نقاشی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران هدف از برگزاری جشنواره مشکات را ارتقای سطح بینش، آگاهی و مشارکت شهروندان در حوزه مباحث شهروندی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با ارتقای درک مباحث شهروندی، وضع موجود را به سمتی سوق دهیم که همه شهروندان به یک اصل و باور مشترک در فعالیت های اجتماعی رسیده و در این حوزه مشارکت پذیر و مسئولیت پذیر شوند.
حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آیین با اشاره به اهمیت آموزش مهارت های اجتماعی اظهار کرد: شهرنشینی باید برنامه های قابل قبول و اخلاق مدار داشته باشد و انسان باید این مهارت ها را بیاموزد.
وی با اشاره به محورهای جشنواره مشکات از جمله زمین پاک و آموزش تفکیک پسماند به خانواده ها گفت: اگر این مباحث آموزش داده شود، پسماند نه تنها محیط زیست را آلوده نمی کند، به عنوان طلای سیاه استفاده بهتری از آن خواهیم کرد در این حوزه مدیریت شهری از پسماند، برق تولید می کند که امیدواریم گام های مهمی در این حوزه برداشته شود.
ناصحی با بیان اینکه 400 میلیارد تومان در سال، هزینه جمع آوری پسماند می شود، اظهار کرد:شهرداری تهران در کل 120میلیارد تومان به عنوان عوارض پسماند از مردم می گیرد و مابقی را خود پرداخت می کند که با آموزش به خانواده ها در موضوع، تقلیل، تفکیک زباله، تشویق آنان به پرداخت عوارض پسماند باید فرهنگسازی انجام شود.
همچنین در این آیین ضمن تجلیل از برگزیدگان پنجمین جشنواره مشکات، از کارت عضویت باشگاه شهروندی رونمایی شد.
مجموعه جشنواره مشکات، فرایندی مردمی با رویکرد آموزشی است که مبنای حرکت و سازوکار خود را بر مشارکت مردمی؛ در یادگیری اصول و حقوق شهروندی و غنی سازی ذهنی و رفتاری شهروندان و کارگزاران امور شهری قرار داده است.
پنجمین دوره این جشنواره بر مبنای اصول آموزش و یادگیری و اصول و مفاهیم آموزش‌های شهروندی (مبانی توسعه فرهنگی اجتماعی شهر تهران) در حوزه های اخلاق شهروندی(آپارتمان نشینی و احترام به دیگران)، آسمان آبی(کارنامه من در کاهش آلودگی هوای شهر و رانندگی بین خطوط سفید و احترام به عابرین پیاده) و زمین پاک(کاهش تولید، کم حجم سازی و رطوبت‌زدایی از پسماند خانگی و تفکیک پسماند از مبدأ) طراحی و اجرا شد.
شهروندان آثار خود را در رشته های نقاشی، گزارش تصویری، عکس، خاطره، شعر، داستانک، پیام صوتی، روزنامه دیواری، کاریکاتور، انیمیشن و فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.