به گزارش ایرنا، مجید صفری روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی امور شهری و روستایی که در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد با تاکید بر اینکه کلیه اقدامات در سطح بخش شهری و روستایی نیاز به هماهنگی دارد، اظهار کرد: موضوع ساخت و ساز موضوعی است که به صورت جدی مشکل ساز شده و شهرستان نیز دیگر توان ساخت و ساز غیر مجاز را ندارد و نباید عوامل اجرایی در این خصوص بی تفاوت باشند.
فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه شناسایی بافت های فرسوده یکی از وظایف اصلی دهیاران و شهرداران است، گفت: این شهرستان پنج هزار و 24 بافت فرسوده پیش بینی شده دارد که در پایان سال 97 باید تکلیف بافت های فرسوده مشخص شود.
وی هدف از تشکیل این نشست را هماهنگی در مورد امور کلی مربوط به بخش روستایی و شهری دانست و بیان کرد: یکی وظایف اعضای شورای اسلامی شهر و روستا مطالعه در خصوص موضوعات کلی است که می توان به بحث آب و جلوگیری از شرایط بحرانی در فصل تابستان، مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز، جمع آوری و رفت و روب زباله ها و ... اشاره کرد.
فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر می بایست با عوامل اجرایی روستاها همکاری لازم داشته باشند، گفت: تعامل بین مسئولان شهری و روستایی زمینه همراهی در فعالیت ها را ایجاد می کند؛ هیچ روستایی خودش را تنها نبیند و هیچ شهردار و شورای شهری روستای همجوار را نادیده نگیرد.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به بارش 2 روز گذشته و سرما زدگی محصولات کشاورزی، سالی پر کار، سخت و پر مشغله و با حساسیت بالا در پیش داریم، بیان کرد: مراقبت از بخش و حوزه استحفاظی بر عهده دهیاران و شوراهاست و موضوعاتی که قصد داریم به نتیجه برسد، باید با برنامه ریزی و زمان بندی انجام شود.
صفری با بیان اینکه در خصوص اشتغال زایی تسهیلاتی از سوی دولت درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: تا کنون روستاهای شهرستان دماوند کمترین بهره برداری در استفاده از تسهیلات روستایی را داشتند و حتی با توجه به اینکه 10 تعاونی روستایی تشکیل شده ولی از تسهیلات دولت استفاده نکردند و این یک امتیاز منفی است.
وی اضافه کرد : از ابتدای سال 95 دولت با افزایش سهم ارزش افزوده در روستاها تحولاتی را ایجاد کرد و این روند ادامه دارد .
**اختصاص 82 میلیارد تومان تسهیلات برای طرح‌‌های روستا تعاون دماوند
سیاوش نوری، معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرماندار شهرستان دماوند اظهار کرد: در طرح روستا تعاون 18 طرح حقوقی و 125 طرح حقیقی به استان معرفی شده که به این طرح ها 82 میلیارد تومان تسهیلات تعلق می گیرد و در حال پیگیری جهت تخصیص آن هستیم.
وی افزود: در قالب طرح توسعه 500 میلیون تومان اعتبار برای شهرستان در نظر گرفتند که با تلاش های صورت گرفته این میزان را به 13میلیارد و 500 میلیون تومان افزایش دادیم و توسط بانک سینا در حال پرداخت است.
معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرماندار شهرستان دماوند اضافه کرد: در خصوص طرح مشاغل خانگی نیز 10 تا20 میلیون تومان اعتبار تعلق می گیرد که تاکنون 124 نفر از افراد متقاضی معرفی شدند و 140 میلیارد تومان اعتبار آن به ثبت رسیده که بخشی از آن انجام و بقیه‌اش در حال پیگیری است.

** 66 درصد ساخت و سازهای دماوند در حریم شهرهاست
مهدی حیدری، بخشدار مرکزی دماوند در ادامه این جلسه بیان کرد: آنچه که در منطقه دماوند مخصوصا بخش مرکزی به عنوان چالش برای توسعه به وجود آمده رابطه شهرداران با شورا و دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهاست.
وی افزود: همکاری و همدلی شهرداران با دهیاری ها شاید حدود 20 یا 30 درصد باشد و این در حالی است که حدود 10 الی 12 روستا توانمند در حریم بخش مرکزی داریم و بسیاری از در‌آمد های آبسرد، کیلان و دماوند از درآمد های حریم تامین می شود که منابع همه مردم است.
حیدری تصریح کرد: شهرداری ها گاهی اوقات با یک موضوع به صورت جدی برخورد میکنند و گاهی اوقات نیز اهمیت نمی دهند و طبق آمار 66 درصد ساخت و سازها در حریم شهرها که در حوزه شهرداران است و 14 درصد در زمین هایی است که نزدیک به روستا و خارج از بافت قرار دارد.
بخشداری مرکزی دماوند تصریح کرد: باید همکاری و تعامل وجود داشته باشد تا منطقه به صورت همزمان توسعه یابد.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.