به گزارش ایرنا، مجید صفری روز چهارشنبه درنشست ستاد مبارزه با ساخت‌ وساز غیرمجازاظهار کرد: برداشت و تشخیص وضعیت موجود ساخت‌وسازها قبل از سال جدید توسط دستگاهای مربوطه در اولویت باشد چرا که اگراز ساخت‌ و سازی غیر مجاز پیشگیری کنیم ، موفق هستیم و در غیر این صورت به خود، محیط ‌زیست، جامعه و اقتصاد ضرر وارد می‌شود.
وی با تاکید بر توجه ویژه نسبت به این موضوع در ایام نوروز عنوان کرد: درزمان تعطیلات نوروز نیز باید به شدت، دقت و مراقبت انجام دهیم که ساخت ‌و ساز غیرمجازی صورت نگیرد و در این راستا نیروی انتظامی در پایان سال باید مجهز شده و توجه ویژه‌ای داشته باشد.
صفری تصریح کرد : برخی افراد در این شهرستان در قالب پیمانکاری و دفاتر املاک به ساخت‌وساز می‌پردازند که در بخش پیشگیری، این افراد قابل شناسایی هستند و باید در جهت مثبت و مشارکت در امور عمرانی مجاز هدایت شوند.
فرماندار شهرستان دماوند خاطر نشان کرد: گشت ویژه پلیس ساختمان نیز باید ساماندهی و تجهیز شود و شیفت ویژه‌ای در ایام تعطیلات نوروز داشته باشند زیرا عمده تخلفات در ایام تعطیل صورت می‌گیرد.
وی در خصوص ارائه خدمات به بناهای غیرمجاز اضافه کرد : تمهیداتی باید در خصوص این موضوع اندیشیده شود و در اجرای قانون مدیریت لازم صورت گیرد تا بستری برای افراد سودجو فراهم نشود.
وی نقش دهیاران را در این خصوص موثر دانست و گفت: در ایام نوروز عوامل دهیاری می‌توانند به نیروهای پلیس ساختمان شهرداری‌ها که در حریم مشغول فعالیت هستند کمک کنند.
این مقام مسئول در خصوص راه های دیگر پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز را استفاده از شرکت‌های نظارتی خصوصی در کنترل این موضوع دانست و افزود: به دنبال راه‌حل های نوین در این زمینه باشیم.
علی شیوا، معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند در ادامه این جلسه با تاکید بر جدیت دولتمردان در خصوص این موضوع عنوان کرد: در راستای اجرا و انجام وظایف قانونی حمایت‌های لازم از دستگاه‌های مرتبط صورت می‌گیرد، اما ساخت‌وساز غیرمجاز قابل کنترل نخواهد بود مگر اینکه از فرآیند سودبخش اقتصادی به فرآیندی غیرسودمند تبدیل شود.
وی در ادامه گفت: انجام ساخت‌وساز غیرمجاز تجاوز به حریم، منظر شهری و منافع آیندگان است و از سوی دیگر زمانی که ساخت ‌و ساز به صورت غیرمجاز صورت می‌گیرد، کنترل‌های فنی هم بر آن وجود ندارد و حتی جان افرادی که در آینده از آن مکانها استفاده می‌کنند مورد تهدید قرار می‌گیرد.
شیوا بیان کرد: در ایام تعطیلات نوروز فعالیت گروه کنترل ساخت‌وساز باید دوچندان شود و گزارش‌ها با دقت به واحد کنترل ساخت‌وساز ارائه شود و امکان کنترل در هر لحظه باشد.

**60 درصد از اراضی شهرستان دماوند دارای سند تک‌برگی دارد
محمد رنجبر رئیس اداره راه‌ و شهرسازی شهرستان دماوند نیز در این نشست با اشاره به اراضی رفع تصرف شده عنوان کرد: از ابتدای سال‌جاری تا کنون حدود 102هکتار از اراضی شهرستان دماوند به ارزش ریالی پنج‌هزار میلیارد تومان رفع تصرف شد که مربوط به پلاک‌های مختلف رودهن، کیلان و دماوند است.
وی با اشاره به اینکه در بخش رودهن مشکلات متعددی در بحث ساخت و ساز وجود دارد بیان کرد: به‌طورکلی پلاک‌های مذکور شامل سادات‌محله، قلعه‌سنگی، جیلارد، شیخ‌شبلی بود و یگان حفاظت راه ‌و شهرسازی در حدود یک سال است که با استفاده از کارمندان نیروی انتظامی به فعالیت می پردازد.
رنجبر در خصوص ساماندهی بحث ساخت و ساز از سال آینده اظهار کرد : از ابتدای سال آینده طبق بخشنامه‌، اراضی دولتی محدوده شهر که پیش از سال 83 ساخته شده باشد واگذار می‌شود، هزینه آن نیز قیمت منطقه‌ای است و مردم می‌توانند سند عرصه خود را دریافت کنند و این بخشنامه از سال آینده به ویژه در منطقه خمینی‌آباد اجرا می‌شود و مقرر شده که دماوند به صورت ویژه در استان تهران مورد بررسی قرار گیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: 37 هزار هکتار اراضی شهرستان را در اختیار داریم که در واقع دماوند قطب اراضی استان تهران محسوب می شود و برداشت آمار نیاز به اعتبارات و هزینه فراوانی است.
وی خاطر نشان کرد : تا زمانی که اسناد اراضی تک‌برگی نشود کار موثری نمی‌توان انجام داد، در حال حاضر 60 درصد از اراضی شهرستان دماوند تک‌برگی شده است.

**60 درصد از ساخت و سازهای غیرمجاز استان تهران مربوط به منطقه دماوند است
همچنین هادی طهرانی‌پور، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در خصوص پیشگیری از بحث ساخت و سازها بیان کرد: در خصوص بحث پیشگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز با توجه به هماهنگی با دفتر مقام معظم رهبری، در سال آینده یگان حفاظت را در شهرستان دماوند و استان تهران خواهیم داشت.
وی با اشاره به اعمال تبصره 2 مبحث جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز تصریح کرد: در استان تهران بالغ بر 60 درصد جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرستان دماوند صورت گرفته است و در خصوص ساماندهی، تمام ساخت‌وسازهای پیش از سال 85 و حتی برخی از ساخت‌وسازهای پس از آن می‌توانند در سیستم قانون مند شوند.
طهرانی‌پور بیان کرد: بالغ‌بر 500 هزار مترمربع از اراضی در شهرستان دماوند به بخش تولید بازگشته است.
طهرانی پور با اشاره به ساخت‌وساز غیرمجاز در تعطیلات نوروز عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنیم که بخشنامه‌ای از سوی فرمانداری مبنی بر اینکه هرگونه کار عمرانی در شهرستان در این ایام غیر از امور ضروری ممنوع شود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با همکاری مدیرکل مسکن و شهرسازی، منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان تهران و مدیرکل محیط زیست منعقد شده که به صورت آزمایشی از 25 اسفند ماه تا پایان فروردین‌ماه سال آینده در سطح شهرستان‌ها و استان همکاری لازم صورت گیرد تا از هرگونه تغییر و تحول در ساخت‌وساز و تصرفات عدوانی احتمالی جلوگیری شود.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد : جهاد کشاورزی آمادگی لازم جهت برگزاری نشستی آموزشی برای دهیاران و شوراهای اسلامی روستا و شهرها را دارد که افراد با قوانین و مقررات حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها آشنا شوند.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.