به گزارش ایرنا، زهرا نژاد بهرام روز سه شنبه در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: طی بازدیدی که هفته گذشته توسط کارشناسان کمیته شهرسازی از پاساژ آزاد واقع در منطقه 11 شهرداری تهران، در مجاورت محور شریانی شمالی جنوبی ولیعصر به عمل آمد، تخلفات گسترده مالک مبنی بر گودبرداری غیرقانونی و عدم ایمنی سازه ای این واحد صنفی کاملا روشن شد.
وی گفت: موقعیت مکانی این پاساژ به گونه ای است که هرگونه خطر احتمالی برای آن می تواند سبب بروز فجایع جبران ناپذیری برای سایر شهروندان شود.
نژاد بهرام افزود: در صورت بروز حادثه ای برای این ساختمان، عبور و مرور در 2 محور برای مدت طولانی مختل خواهد شد.
عضو هیات رئیسه شورا افزود: سازه پاساژ آزاد، فلزی است و از عمر بنا حداقل 6 دهه می گذرد و هم اکنون نیز این سازه به سمت شمال (مجتمع تجاری آریا) نِشست دارد.
وی گفت: مالک با گودبرداری طبقات زیرین واحدهای صنفی و ایجاد طبقات منفی یک و منفی 2، اقدام به احداث 60 واحد تجاری جدید در ساختمانی با قدمت قریب به 70 سال به صورت غیرقانونی کرده است.
نژاد بهرام گفت: از نکات قابل توجه اینکه برای انجام عملیات خاکبرداری و ایجاد واحدهای تجاری جدید، مالک اطراف ستون های ساختمان را خالی کرده و برای استحکام این عملیات غیرقانونی، به اصطلاح ستونهای فلزی جدید ایجاد کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به محل قرارگیری پاساژ موردنظر در مجاورت محورهای شریانی ولیعصر و جمهوری اسلامی، به فاصله نزدیکی از ورودی آن حدود سه متری ایستگاه اتوبوسرانی خط تندرو (BRT) میدان راه آهن به میدان تجریش قرار گرفته که ساعات مختلف روز به دلیل هجوم مسافران، مملو از جمیعت است.
وی افزود: بدین ترتیب، هرگونه اتفاق غیر مترقبه برای پاساژ آزاد و مجتمع های تجاری مجاور آن در یک روز غیر تعطیل، می تواند علاوه بر جمعیت فعال و شاغل در واحدهای صنفی، برای مردم منتظر در ایستگاه نیز خطرآفرین باشد.
وی گفت: طراحی ایستگاه به نحوی است که این ساختمان های خطرآفرین، کاملا از دیدِ مردم خارج بوده و امکان واکنش در زمان بروز حادثه از ایشان سلب خواهد شد.
وی افزود: مالک در سالهای گذشته، در دوره زمانی اقدام به این فعالیت عمرانی غیرقانونی نموده که تقاطع ولیعصر-جمهوری به دلیل عملیات عمرانی خط مترو تهران مسدود شده بوده و نخاله های ساختمانی خروجی به خاکبرداریهای عملیات مترو اضافه می شده است و به همین دلیل به نظر می رسد که مأموران نظارت شهرداری منطقه کاملا به موضوع واقف بوده اند.
نژاد بهرام افزود: این گونه اقدامات غیرقانونی مالک نهایتا تا سال 92 ادامه داشته که با اعتراض کسبه و شکایت ایشان و رأی دادگاه، عملیات عمرانی غیرقانونی متوقف شده، اما تاکنون هیچ گونه اقدامی برای رفع این گودبرداری خطرناک صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه دپوی نخاله های ساختمانی در طبقات منفی در تصاویر کاملا مشهود است، گفت: در حال حاضر، مالک که دارای تابعیت دو گانه هست، در خارج کشور به سر برده و مسئولیت پیگیری موضوعات مرتبط با این مجتمع تجاری - تولیدی بر عهده وکلای ایشان است.
وی ادامه داد: تاکنون 2 پرونده حقوقی برای این موضوع تشکیل شده که شکایت کسبه از مالک به دلیل عملیات عمرانی غیرقانونی است که در شعبة 48 دادگاه مدنی مطرح شده و قاضی پس از بازدید حضوری از محل، حکم به توقف کار و رفع مزاحمت از کسبه داده است.
عضو هیات رئیسه شورا عنوان کرد: بخشی از این حکم تاکنون اجرایی شده و بخشی مبنی بر رفع مزاحمت از کسبه، همچنان اجرایی نشده و مسکوت مانده است.
وی گفت: حکم پرونده ساختمان های نا ایمن که در شعبه 37 دادسرای تهران مفتوح و قاضی تورگ رأی به بستن و پلمب پاساژ نموده با اعتراض کسبه، اجرایی نشده است.
نزاد بهرام تاکید کرد: شهرداری منطقه در ادوار گذشته صرفا به ارائه اخطار به کسبه و مالک اکتفا کرده و اقدام دیگری در این خصوص از سوی همکاران شهرداری صورت نگرفته است.
وی گفت: این در حالی است که بسیاری از راه پله ها و طبقات از نرده ایمنی محکم بی بهره هستند و یا حتی کابل های برق بدون هیچ گونه محافظی رها شده است.
وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت نابسامان ایمنی پاساژ آزاد و تکلیف قانونی شهرداری، طبق بند 14 ماده 55 مبنی بر رفع خطر از بناهای واقع در معابر عمومی که موجب خسارت به ساکنین شهرها است، ضروریست سریعا اقدامات لازم برای رفع خطر انجام و از وقوع پلاسکویی دیگر ممانعت به عمل آورد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7244/1735//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.