به گزارش ایرنا از جماران، حجت الاسلام سید علی خمینی روز دوشنبه درهمایش «روحانیت و انقلاب» گفت: شکی نداریم که نسبت به پیش از انقلاب وظیفه روحانیت بسیار گسترده تر شده است و باری که بر عهده ما به عنوان کسانی که در سیر روحانیت هستیم؛ گذاشته شده بسیار سنگین تر از قبل انقلاب شده است.
وی تصریح کرد: روایت هایی که ما در سنت دینی خود در مورد علما داریم در کتاب «العلم البحار» ملاحظه می شود که از یک طرف جایگاه بسیار رفیعی را برای علما شمرده است؛ جایگاهی که فخر ور و باعث رشک عالمیان است و از یک طرف در «ابواب» روایت هایی در مورد نکوهش و مزمت عالم بدون عمل داریم که این روایت ها برای آنان بسیار مشکل ساز است. وی عنوان کرد: روایت هایی در باب روز قیامت وجود دارد که می گوید مردم از بوی تعفن عالم بدون عمل فرار می کنند.
وی با اشاره به روایت «زلة العالم»، افزود: گمراهی یک عالم مانند خراب شدن و شکستن یک کشتی است. زمانی که یک کشتی غرق می شود تنها آن کشتی غرق نمی شود بلکه تمام کسانی که در کشتی هستند همه باهم غرق می شوند.
سید علی خمینی اظهار داشت: روایتی خطاب به مردم دیده ام که برای ما درسی است و صفات یک عالم در آن قرار داده شده است. روحانیتی که می خواهیم پرچم دار مردم و یاور جمهوری اسلامی باشد، باید خصوصیات نیک را داشته باشد.
وی ادامه داد: اولین کار ما در روحانیت این است که خودمان حقایق دینمان را متوجه شویم. اگر می خواهیم به دین اسلام حمایت کنیم اول این است که ما باید نسبت به حقایق دین اسلام آگاه باشیم.
وی افزود: باید خوب حقایق اسلام را در حیطه نظر و عمل تحقیق کنیم و متوجه شویم؛ آن گاه مردم را از شک به یقین رهنمون شویم و هدایت کنیم.
نوه گرامی امام خمینی(ره) گفت: فردی از ما انتقاد خوبی کرد و می گفت ما از شما توقع نداریم که بگوید این مسأله درست است یا درست نیست؛ شما راستای آن را استخراج کنید و به ما بگویید. ما برخی از اوقات که به بالای منبر می رویم فقط بلد هستیم بگوییم این در اسلام نیست و دروغ است یا فلان واقعه در اسلام واقع نشده است.
وی بیان کرد: این که ما به مردم بگوییم اینطور نیست و دروغ است باعث تذلل آنها در تمام ارکان دین می شود. گاهی بر روی منبر با مردم صحبت و یک مسأله انکار می شود؛ ممکن است خیلی از مسائل در دل مردم انکار شود.
وی تأکید کرد: برادران عزیز، ما وظیفه داریم اگر برای مردم صحبت می کنیم، آن مواردی که در ذهن مردم شبهه است برای مردم بیان و ذهن مردم را از انحراف خارج کنیم و مهمترین وظیفه ما درباره اسلام این است که فرصت هایی که به عنوان منبر، تریبون های رسمی و عمومی و مدارس در اختیار ما قرار گرفته است باید دغدغه دید مردم را داشته باشیم.
سید علی خمینی اظهار داشت: مرحله بعدی «من عداوت النصیحه» است و امام معصوم می فرماید سراغ عالم نروید مگر اینکه از شک و یقین شما را برهاند و از عداوت به نصیحت بیاورد.
عضو بیت گرامی امام خمینی اظهار داشت: تفاوت انقلابیون و حزب الهی ها و طرفداران نظام جمهوری اسلامی با ضد انقلاب ها در چه چیزی است؟ اگر فرض کنیم هیچ گونه مشکلی در جمهوری اسلامی نداریم و اگر کوتاهی نهادهای مختلف ها را به نفع جمهوری اسلامی نگوییم، قطعا کار درستی نیست.
وی ادامه داد: ما تک تک وظیفه داریم که جستجو کنیم؛ وظیفه ای که امام بر دوش تک تک مردم قرار داده است این است که جستجو کنیم.
وی گفت: اما انقلابی های ما نقد می کنند و فریاد می زنند، دلگیری و نارحتی های خود را بیان می کنند اما اگر قلبشان را نگاه کنید از انحرافات ناراحت هستند و خون دل می خورند.
وی تأکید کرد: اگر عالم هستیم و در این راه قدم گذاشته ایم باید حواسمان باشد صحبت و رفتار ما فضای دشمنی و بغض را از جامعه کم کند. روحانیت باید نقش پدر جامعه و انقلاب را نسبت به همه امور را داشته باشد.
سید علی خمینی با بیان اینکه مرحله سوم «من الکبر الی تواضع» است، تصریح کرد: علمی که مردم باید به سراغ آن بروند باید مردم را از کبرو خودبینی بیرون آورد و به تواضع و خضوع داشتن نسبت به همه دعوت کند.
نوه گرامی امام خمینی ادامه داد: این روایت ما است و مردم هم از ما توقع دارند کسانی باشیم که منیت خویش را به صفر برسانیم. در خانه روحانیت شیعه همیشه باز بوده است و زمانی که انقلاب شکل گرفت این مقدار مردم به روحانیت گرایش پیدا کردند، از این باب بود که روحانیون خودشان را خادم مردم می دانستند و از منیت حرف نمی زدند و به خودشان نمی خواندند.
سید علی خمینی(ره) گفت: چهارمین مورد «من الریا و الاخلاص» است. افرادی که می خواهند سراغ عالمی بروند و ما که می خواهیم در این مسیر قدم برداریم، باید ریا در کارمان نباشد و خالصا به وجهه الله قدم برداریم.
وی افزود: اخلاص به این معنا است که ما هر آنچه عمل می کنیم برای خدا باشد. در نهایت این است که پدر ما می فرمود امام آب هم دست فرزندش می دهد قصد غربت می کند.
عضو بیت گرامی امام خمینی(ره) ادامه داد: این عالمی است که می فرمایند به سراغش بروید؛ فردی که «من الریا الی الخلاص» می خواند و نه تنها خودش به مقام اخلاص رسیده است، هر فردی هم که به سراغش می آید و در محضرش قرار می گیرد از ریا به اخلاص خدایی می شود.
سید علی خمینی گفت: امروز اگر ما می خواهیم متوجه شویم که چه میزان موفق بوده ایم، یکی از ارکان آن را بررسی کنیم که چه میزان در رفتارمان خالص هستیم.
وی بیان کرد: من زمانی از رهبر انقلاب سؤال کردم که شما به ذهنتان می رسید این انقلاب پیروز و موفق شود؟ فرمودند که ما جزو خوش بین ها بودیم و به نظرمان می رسید که بالأخره پیروز خواهیم شد؛ اما اصلا فکر نمی کردیم به این سرعت اتفاق افتد. زیرا 10 تا 20 سال طول می کشید.
وی افزود: چه کسی خیال می کرد که انقلاب پیروز شود؟ هیچ فردی، لذا زمانی که مجاهدین در سال 42 ابتدای انقلاب امام را شناختند و پا در مسیر امام و انقلاب گذاشتند، آنها حقیقتا انسان های خالص و از ریا به دور بودند و زمانی که این علما وارد کارزار انقلاب شدند روح اخلاص را در جامعه دمیدند.
سید علی خمینی یادآور شد: در نقطه اوج حوادث دفاع مقدس نیز این امر را مشاهده کردیم. اگر امام خالص نبود این تحول حاصل انقلاب بود و روح بزرگ امام آن را پدید آورد. یک انسان خالص حوزه ای پیدا می کند و اطرافیان خود را خالص می کند.

وی با بیان اینکه آخرین مورد «من الرغبة إلی الزهد» است، اظهار داشت: از پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) نقل شده است «لا تجلسوا مع کل عالم» با هر عالمی ننشینید؛ مگر عالمی که از رغبت به دنیا بزداید. این نکته را اول از همه به خودم عرض می کنم. بدترین نکته برای روحانیت دنیا طلبی است.
نوه گرامی امام خمینی تأکید کرد: بدترین مورد برای روحانیت این است که کسی طالب دنیا شود. روحانیت ما رغبت به دنیا نداشته است. در تاریخ روحانیت شیعه آنچه نشانه بارز روحانیت ما بوده همین صفت روحانیت است.
وی گفت: ویژگی که در خانواده امام معروف است ساده زیستی امام و عدم رغبت به دنیا است. دوستان و دشمنان بر این مطلب تأکید دارند که امام قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در دنیا نداشت.
عضو بیت گرامی امام خمینی افزود: یکی از ناراحتی هایی که برای ساخت موزه امام دارند این است که امام وسایل شخصی ندارد تا بتوانند از آن استفاده کنند؛ جز چند عبا و دمپایی که متعلق به امام است.
وی گفت: وقتی سراسر زندگی امام را قبل از انقلاب و بعد از انقلاب مشاهده کنید، بالأخره بعد از انقلاب امام و رهبر شدند و باید تفاوتی باشد. زمانی که حکومت را به دست گرفت نسبت به خوراک و خرید منزل هم هیچ رغبتی به دنیا نداشت و کاملا هم مراقب بود که زیاده روی نشود. در 80 سالگی هم خرج منزلشان به دست خودشان بود.
وی اظهار داشت: زندگی روحانیت ما در طول تاریخ هم به همین شیوه بوده است و مردم هم از ما همین توقع را داشته اند. شاید برای ما عادی شود اما برای مردم قابل هضم نیست که ببینند یک روحانی برای مسائل مادی قدمی بردارد و یا دعوایی کند.
سید علی خمینی تأکید کرد: بعضی از افراد تصور می کنند هرکسی که روحانی است و عمامه به سر دارد به حکومت وصل است و وضعش خوب است و از داخل خبر ندارند.
نوه گرامی امام خمینی اظهار داشت: روحانیونی که به سراغ تجمل می روند علاوه بر دین خدا، همه اقشار روحانیت را بدنام می کنند. چون مردم با نگاه به آنها می گویند که همه مانند هم هستند.
وی افزود: کسانی که در جمهوری اسلامی مسئولیتی را می پذیرند باید بیش از افراد دیگر نسبت به رفت و آمد و زندگی شان مراقب باشند و این بار سنگینی است که اول پیامبر اسلام (ص) بر روی دوش ما گذاشته است که مراقب باشیم اگر مسئولیتی گرفته می شود باید دقت شود طرفش پیامبر (ص) است و در آخرت باید اول به پیامبر (ص) پاسخ داده شود.
وی گفت: وظیفه همه افراد خصوصا از قشر روحانیت که تولی جایی را دارد این است که مثل مردم عادی زندگی کنند و ما باید توجه کنیم که لباس روحانیت بر تن کرده ایم و با بقیه افراد فرق داریم. این انقلاب با مشیت خدا و حرکت روح الله پیروز شد و خداوند به همه توفیق دهد تا بتوانیم این امانت را حفظ کنیم.
6003
انتشار: روح الله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.