به گزارش ایرنا از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، کیومرث کلانتری هدف از سرشماری حیات وحش را برآورد جمعیت پستانداران و بهبود مدیریت زیستی مناطق عنوان کرد و افزود: در این سرشماری گونه‌های قوچ ومیش، کل و بز، آهو و جبیر استان سرشماری شده است.
وی با اشاره به اینکه این سرشماری توسط کارشناسان محیط زیست و محیط بانان با همراهی جوامع محلی، گروه های مردم نهاد، طبیعت دوستان و همیاران محیط زیست انجام شده، اظهار کرد: طی برنامه در مجموع تعداد 17 هزار و 767 راس قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر سرشماری شد که از این تعداد 14 هزار و 563 راس قوچ و میش، 2 هزار و 963 راس کل و بز، 107 راس آهو و 161 راس جبیر بوده است.
کلانتری افزود: این برنامه با در نظر داشتن فصل زادآوری و بسته به آب و هوای هر زیستگاه در 6 منطقه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به روش مشاهده مستقیم و سیستم موقعیت یاب جغرافیایی جهت ثبت مسیرها انجام شد.
وی اضافه کرد: این سرشماری در پارک ملی و منطقه شکار ممنوع لار، مجموعه حفاظتی جاجرود شامل پارک ملی سرخه حصار، پارک ملی خجیر و منطقه حفاظت شده جاجرود، منطقه حفاظت شده ورجین، منطقه حفاظت شده کویر، منطقه شکار ممنوع کاوه ده و مناطق آزاد ارجمند فیروزکوه، منطقه شکار ممنوع کوه سفید و محدوده آثار طبیعی ملی دریاچه های تار و هویر دماوند و بخشی از دامنه جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و مناطق آزاد و ارتفاعات مشرف به شهر تهران اجرا شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران گفت: در پارک ملی و منطقه شکار ممنوع لار یک هزار و 97 راس کل و بز و قوچ و میش، در منطقه حفاظت شده ورجین یک هزار و 948 راس، در منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند و آثار طبیعی و ملی دریاچه تار و هویر یک هزار و 461راس، در منطقه شکار ممنوع کاوه ده و منطقه آزاد ارجمند هفت هزار و 683 راس، در منطقه حفاظت شده کویر با احتساب 161 راس جبیر مجموعا 353 راس و در مجموعه حفاظتی جاجرود با احتساب 107 راس آهو مجموعا پنج هزار و 190 راس گونه های حیات وحش سرشماری شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از محدوده های آثار طبیعی ملی دریاچه های تار و هویر در دماوند و همچنین بخشی از دامنه جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و مناطق آزاد و ارتفاعات مشرف به شهر تهران برای نخستین بار مورد سرشماری پستانداران قرار گرفتند، گفت: طبق بررسی های انجام شده جمعیت پستانداران شاخص استان در سال 96 حدود 5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و امیدواریم این افزایش جمعیت با تلاش‌های محیط بانان استان ادامه داشته باشد.
سرشماری پستانداران شاخص استان تهران اول آذر ماه آغاز و تا اواسط بهمن ماه به پایان رسید. در سال 95 تعداد 16 هزار و 919 راس پستانداران علف خوار در مناطق تحت مدیریت استان تهران سرشماری شده بود.

خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار: محمد آجورلو
تهرام / 9754 //1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.