به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نعمت الله ترکی در دومین کارگاه آموزشی توسعه روستایی با انتقاد از ورود گوشت سفید به تهران اظهار کرد: باید 160 کیلومتر مسافت طی شود تا این محصول به بازار مصرف تهران برسد؟ چرا خودمان در تهران تولید نکنیم؟
وی گفت: ظرفیت استان تهران بسیار است اما 65 درصد بازار مصرف داخلی متعلق به آن است.
ترکی با اشاره به 18 هزار هکتار زمین بلااستفاده در جنوب تهران افزود: در حوزه کشاورزی بخش کشت زراعی، در بخش فشافویه ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد اما به دلیل کسب درآمد روزمره، به این بخش توجهی نکردیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با انتقاد از توجه نکردن به ظرفیت سد فشافویه اظهار کرد: بسیاری از روستاهای اطراف این منطقه با وجود داشتن حق آب، خالی از سکنه شده و زمین ها بایر مانده اند.
وی با طرح این سوال که اگر سالی500 هکتار در زمین های فشافویه برای گلخانه و تولیدات گلخانه ای سرمایه گذاری کنیم چه می شود؟، گفت: ما موظف هستیم برای محصول بدست آمده بازار مصرف بیابیم اما متاسفانه نظارت و پیگیری در این زمینه وجود ندارد.
ترکی افزود: سال آینده 30 هزار میلیارد تومان از بانک ها و دولت و ... برای اشتغالزایی و توسعه در نظر گرفته شده که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به ظرفیت قابل توجه دهیاری ها و اختصاص بودجه از محل مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: از سال 94 تاکنون حدود 2 هزار میلیارد از 6 هزار میلیارد تومان حجم مالیات بر ارزش افزوده در دهیاری ها توزیع شده و در این زمینه باید از برنامه توسعه و پشتیبانی دولت استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه توسعه نیازمند همگرایی و یکپارچگی است، گفت: علاوه بر استان تهران از ظرفیت نهادها و تشکل های دولتی، موسسات غیردولتی همچون اوقاف، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی(ره) و ستاد اجرایی فرمان امام باید استفاده کرد.
ترکی با اشاره به ماده 27 برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در این قانون حدود 5 هزار روستا برای توسعه و اشتغالزایی برنامه ریزی شده که برنامه آن از سال 97 اجرایی می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سهم هر کدام از استان ها مشخص و سهم استان تهران 67 روستا شد، گفت: محدودیتی در این زمینه ندارد و در سال 97 باید بر اساس اسناد توسعه ای و برنامه ششم توسعه حرکت کنیم.
وی با اشاره به مشارکت مردم در حوزه توسعه روستایی افزود: در برنامه ششم توسعه 100 هزار تحصیلگر باید در این حوزه آموزش دیده و سیستم تهیه برنامه پنج ساله ششم توسعه را راهبری کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، حدود 30 درصد از روستاها باید ایمن سازی شده و در قالب یک برنامه منسجم، همگرا عمل کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال، در حوزه کشاورزی 211 هزار اراضی زراعی و باغی در استان تهران وجود دارد که متاسفانه در بخش کشاورزی روستاییان ما باغ ها را خشک کرده، زمین متری یکهزار تومان را بایر می کنند و آن را متری 10 هزار تومان به فروش می رسانند.
دومین کارگاه آموزشی توسعه روستایی ویژه 85 دهیار منتخب از استان تهران با حضور نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، شهرام عدالتی معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان، هوشنگ جزینی مشاور رئیس سازمان در حوزه توسعه روستایی و حضور 85 دهیار منتخب استان تهران در ساختمان نفت شمالی برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.