به گزارش روز سه شنبه ایرنا از جماران، حجت الاسلام علی خمینی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق گفت: اگر به مدنیتی که پیامبر (ص) فرمودند توجه دائم نداشته باشیم، چشممان را باز می کنیم و می بینیم که مظاهر جاهلیت همه جا را فرا گرفته است.
وی تصریح کرد: من معتقدم؛ مهمترین اعجاز پیامبرعظیم الشأن اسلام (ص) این بود که توانستند در جامعه ای که مظاهر جاهلیت در آن در حد اعلای خودش نمایان بود؛ بیابند و با انقلاب ها و اصلاح های ارزشی، جامعه را از جاهلیت به طرف مدنیت آورند.
وی اظهار کرد: اگر کسی مطالعه کند می بیند که ما جامعه ای عقب افتاده تر از عرب جاهلی نداشته ایم. حتی بعضی از کسانی که در این زمینه کار کرده اند معتقد هستند که خیلی از اشعاری هم که به دوران جاهلیت نسبت می دهند متعلق به آن زمان نیست.
سید علی خمینی افزود: مستشرقین گفتند ما این تاریخ هایی که برای خودشان نوشته اند را رها کنیم و به سراغ سنگ نوشته ها و کارهای باستان شناسی برویم. برای آن هم در اطراف دمشق تمدنی قبل از اسلام به دست آوردند و در حوزه حجاز، مکه و مدینه جاهلیت سیطره داشت و تمدنی در کار نبود؛ ارزش هایی وجود داشت که این ارزش ها بسیار پست بود.
وی یادآور شد: پیامبر (ص) از دل این جامعه یک دولت شهر تأسیس کرد که تا سال های سال نسبت به تمام دنیا تفوق علمی و تمدنی داشت.

*اگر به مظاهر مدنیت توجه نداشته باشیم جامعه ما به جامعه جاهلی باز می گردد
نوه امام خمینی(ره) تأکید کرد: اگر به مظاهر مدنیت توجه نداشته باشیم، مظاهر جاهلیت، با خاصیت به روز شوندگی، بر می گردند و جامعه ما در قرن حاضر به جامعه جاهلی تبدیل می شود.
وی اظهار کرد: انقلاب ارزشی یعنی ساختاری را کاملا در هم بکوبیم و یک ساختار جدید با محتوای جدید تأسیس کنیم. انقلاب ارزشی از حیث کار و تاثیر فرهنگی بسیار دشوار است. درست کردن انقلاب های فرهنگی خیلی کار دشواری است.
وی گفت: پیامبر اسلام یک سری از مظاهر جاهلیت را با همان شکل و شمایل و ساختار با یک تغییر بسیار کوچک در ظاهر پذیرفتند و آن مضمون جاهلی که در حد اعلای جاهلیت است را به مضمون مدنی با حد اعلای نگاه الهی تبدیل کردند.

* مفهوم دشمن در نگاه اسلامی
یادگار امام راحل گفت: مورد دیگر مسأله «تغییر مفهوم دشمن» است. این مظاهر به روز شونده جاهلیت است که ممکن است در همه ما وجود داشته باشد. در دوره جاهلی مفهوم دشمن یعنی کسی که خارج از شما وجود دارد، با همدیگر تعارض و تقابل مصلحت دارید، فساد او نفع تو و فساد تو نفع اوست.
وی تأکید کرد: توجه تمام عیار به دشمن بیرونی باعث می شود ما از نفس خودمان غفلت پیدا کنیم. اگر توجه نکنیم که بزرگترین دشمن نفس من است، یک وقت چشم باز می کنیم و می بینیم مرزهای ما همه محکم و مستحکم هستند اما می بینیم که در درون خانواده به مشکل خورده ایم.
سید علی خمینی ادامه داد: ما بزرگ تر از نفس دشمنی نداریم. اول خودمان را اصلاح کنیم؛ لحظه به لحظه باید این اتفاق بیفتد.

** تمایز میان مفهوم عزت و مفهوم اتصال به قدرت
سیدعلی خمینی ادامه داد: تغییر بعدی تغییر مفهوم «کرامت» و «عزت» است،
پیامبر(ص) گفت من کرامت و عزت را قبول دارم؛ اما هرچه عزت هست برای خداست؛ آنچه علو و برتری و کرامت است متعلق به اسلام است. پیش خدا کسی که تقوایش بیشتر باشد با کرامت تر است؛ نه کسی که اموالش بیشتر است
وی گفت: ما بعضی اوقات عزت را با مفهوم «اتصال به قدرت» اشتباه می گیریم. قبل از انقلاب می گفتیم اگر به شرق یا غرب، شوروی یا آمریکا، متصل نباشیم عزیز نیستیم. این مفهوم، عزت نیست بلکه اتصال به قدرت است.

* فقر حقیقی فقر قلب است
سید علی خمینی چهارمین مورد تغییر را در مفهوم «فقر» بیان کرد و گفت: از حیث روانشناسی هم امروز ثابت شده که نداشتن آدم را ناراحت نمی کند بلکه «حس نداشتن» است که آدم را ناراحت می کند.
وی تأکید کرد: هر حکومتی باید زندگی مردمش را تأمین و نسبت به نیازهای اساسی مردم تلاش کند و ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. این به این معنا نیست که اگر مردم ندارند ما پشت تریبون بیاییم و به آنها بگوییم نخورید، دنیا ارزش ندارد.
وی یادآورشد: ما به عنوان کسی که باید ارزش های جاهلی فرهنگی را عوض کنیم باید بدانیم که پیامبر (ص) این کار را کرد. پیامبر (ص) فرهنگی را ارائه داد که مسلمانان در شعب ابی طالب با سختی، مشقت و فقر زندگی می کردند و بیرون نمی آمدند.
وی افزود : امروز هم نگاه ما همین است. ممکن است در مقام بیان به مردم مراعات کنیم اما باید عقیده ما این باشد. باید بدانیم که اگر صد هزار میلیارد هم سرمایه داشته باشی آخرش می گذاری و می روی.

* بزرگترین کار امام(ره) این بود که ارزش ها را دگرگون کرد
سیدعلی خمینی گفت: در دوره حاضر کار بزرگ امام راحل و بلکه بزرگترین کار ایشان این بود که ارزش ها را دگرگون کرد و این طور توانست با شاه مقابله کند.
به گفته وی، تا فرهنگتان را قوی نکنید و زمین بازی را خودتان تعبیه نکنید، محال است که پیروز شوید و همیشه از پیش شکست خورده اید. تا زمانی که ما در زمین فرهنگ غربی زندگی کنیم، ما شکست خورده های همیشه تاریخ خواهیم بود. چون همه چیز دست اوست.

* اسلام به تدریج و قدم به قدم جلو می رود
سیدعلی خمینی با تأکید بر اینکه تغییر پارادایم فرهنگ غربی با گفتن نتیجه های نهایی بر آمده از فرهنگ اسلامی جواب نمی دهد، اظهار داشت: اگر به کسی که در فرهنگ غربی زندگی می کند نتایج نهایی گزاره های اسلامی را بدهید پس می زند و مسخره می کند.
وی افزود: اگر در فضایی که آمادگی ذهنی ندارد کرامت اهل بیت (ع) را گفتید، مسخره می کنند. لذا اسلام به تدریج و قدم به قدم جلو می رود و اهل بیت از ما خواسته تند که در نقل کرامت ها جانب احتیاط و فهم مخاطب را رعایت کنیم.
سید علی خمینی افزود: برای اینکه فردی را یا جامعه ای را درست کنیم لازم نیست در تریبون های عمومی گزینه آخر را بگوییم؛ به تندترین روش برخورد کنیم و بگوییم اسلام همین است.
وی افزود: وقتی امروز این را می گویی جامعه ای که با پارادایم غرب زندگی می کند تند می بیند و تو را پس می زند. تمام هنر امام این بود که توانست فرهنگ و ارزش را عوض کند؛ شاه این هنر را نداشت و هرچه تندتر می رفت داشت به سراشیبی می رفت.
وی گفت: وقتی چیزی در جامعه ارزش نیست، داد زدن در مسجد و نماز جمعه فایده ندارد؛ اما وقتی ارزش را عوض کردیم همه خودشان جلو می روند.
تهرام 6003 **1625
انتشار: روح الله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.