محمدحسین بازگیر دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در تهران روزانه حدود 9 هزار تن زباله خانگی جمع آوری می شود که 35 درصد آن قابلیت تفکیک در مبدأ را دارد اما در حال حاضر تنها پنج تا هفت درصد آن تفکیک می شود.
وی افزود: متاسفانه همین مقدار نیز به صورت اصولی تفکیک نمی شود و بخش زیادی از آن توسط زباله گردها جداسازی می شود.
به گفته وی، روزانه حدود 59 هزار تن زباله عادی جمع آوری می شود که 9 هزار تن از آن زباله خانگی و 50 هزار تن نخاله ساختمانی است.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران باید علاوه بر اطلاع رسانی و آموزش، زیرساخت های تفکیک زباله را نیز فراهم کند تا شهروندان تشویق به همکاری در این طرح شوند، در حالی که اکنون تنها به نصب اتاقک هایی در سطح شهر بسنده شده و اقدام دیگری صورت نگرفته است.
بازگیر یکی از مشکلات اجرا نشدن طرح تفکیک و بازیافت پسماند در تهران را نبود طرح مدیریت پسماند عنوان کرد و افزود: در جلسات کارگروه پسماند تاکنون چندین نوبت این مساله طرح و قرار بود شهرداری تهران برنامه های خود را در زمینه ساماندهی پسماند ارائه دهد.
وی اظهار کرد: شهرداری تهران متعهد شده بود که تا پائیز سال آینده (1397) طرح جامع مدیریت پسماند را به کارگروه ارائه دهد، البته به فراخور برنامه زمانبندی باید فاز اول و دوم این طرح در کارگروه پسماند طرح و تصویب می شد که این مساله تاکنون محقق نشده است.
دبیر کارگروه مدیریت پسماند شهر تهران همچنین گفت: بر اساس قانون مدیریت پسماند مدیریت اجرایی ساماندهی پسماند (از زمان تولید تا دفع) در شهرها بر عهده شهرداری، در روستاها بر عهده دهیاری ها و در محدوده بین شهر و روستا بر عهده بخشداری هاست که شامل تفکیک از مبدا، جمع آوری اصولی، و انتقال به مرکز دفن مناسب، آموزش به شهروندان، تولید کمپوست و استحصال انرژی است.
وی افزود: بر اساس قانون شهرداری شهرداری های با جمعیت بالای 200 هزار نفر و مراکز استان ها مکلف بودند تفکیک زباله از مبدأ را تا سال 92 انجام دهند، بنابراین تهران دچار عقب ماندگی بسیار در این بخش است.
بر اساس گزارش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در سال 95 متوسط روزانه پسماندهای بهداشتی درمانی جمع آوری شده 82 تن، متوسط روزانه پذیرش پسماند در واحدهای پردازش برای تولید کمپوست پنج هزار و 611 تن و متوسط روزانه پسماند تفکیک شده در مبدأ نیز یک هزار و 311 تن بوده است.
قانون مدیریت پسماند در سال 1383 و آیین نامه های اجرایی آن در سال 1384 به تصویب رسید. همچنین طرح جامع مدیریت پسماند تهران در سال 88 در شورای شهر تهران تصویب شد.

خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/ 9754 //1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.