حسن خلیل آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این امامزاده آرامستان در سال 1378 به شماره 2313 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه هر گونه تغییراتی در تمامی بناهای ملی باید با نظر میراث فرهنگی صورت گیرد، خاطر نشان کرد: با استعلام از رئیس اداره میراث فرهنگی شهر ری، متولیان آرامستان بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی، اقدام به برخی فعالیت های عمرانی در محدوده این آرامستان کرده اند که این بی توجهی موجب آسیب به برخی از قبور که بخشی از تاریخ و خاطرات صده های اخیر را تشکیل می دهد، شده است.
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش اظهار کرد: از مقامات قضایی درخوواست دارم که در این خصوص ورود کرده واین اقدامات خود سرانه را کنترل کنند.
خلیل آبادی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تا کنون این اقدامات آنها درآرمستان ادامه دارد یا خیر؟، گفت: باتوجه به دستور دادستان شهر ری اقدامات به صورت کامل در این آرامستان متوقف نشده و به طور متناوب عملیات ادامه داشته است.
وی ادامه داد: ولی ما نگران هستیم این توقف به طور نامتناوب به آرامستان امامزاده عبدلله آسیب هایی وارد کند که ما از این مجموعه تاریخی و قبور مربوط به بزرگان کشورمان محروم شویم.
این عضو شورای شهر ادامه داد: مردم محلی این منطقه گورستان امامزاده عبدالله را بعنوان معضل تلقی می کنند که این موضوع باعث شده است تا طرح آرامستان - بوستان در این آرامستان اجرا شود البته و منتها با رعایت تمام آثار میراثی ری ساماندهی شود.
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: ساماندهی کار تخصصی زیر نظر میراث فرهنگی شهر و استان است که اداره اوقاف نیز هر گونه اقدامی در این گورستان را با هماهنگی کارشناسان میراث فرهنگی انجام می دهد.
به گزارش ایرنا، تصاویری از تخریب برخی از قبور گورستان تاریخی امامزاده عبدالله در سایت ها و کانال های مجازی منتشرشده است مبنی بر اینکه برخی سنگ قبرهای بدون اطلاع اداره میراث فرهنگی نابود شده است.
امامزاده عبدالله از گورستان‌های معروف تهران بوده که تعداد زیادی از مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی در آنجا مدفون هستند، گمان می‌رود بقعه داخلی آن مربوط به دوره صفوی است.
همچنین آرامگاه‌های خانوادگی واقع در محوطه این امامزاده به سبک معماری دوره قاجار، پهلوی اول و دوم ساخته شده و دفن مردگان مگر در گورهای از پیش خریداری شده در آنجا از دهه 50 متوقف شده‌است که مجموعه گورستان امامزاده عبدالله در چهارده اردیبهشت ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
خبرنگار: امین کمالی فر - انتشار: روح الله صائب
تهرام/7247/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.