به گزارش ایرنا، کیومرث کلانتری روز شنبه در مراسم افتتاح 2 مرکز معاینه فنی خودرو در شهرستان شهریار افزود: حدود 160 واحد دارای برنامه زیست محیطی در کاهش آلایندگی می باشند که امیدواریم بتوانند برنامه های خود را به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسانند و قطعاً با سایر واحدهای آلاینده برابر قانون برخورد خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه موضوع استاندارد خودرو و استاندارد سوخت در موضوع الایندگی خودروها مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: وزارت نفت متعهد است که تولید بنزین با استاندارد یورو 5 را پیگیری کند تا بار آلایندگی هوا ناشی از مصرف سوخت کاهش یابد.
وی با بیان اینکه از سال 92 تا 95 شاهد کاهش تعداد روزهای ناسالم در تهران بودیم، گفت: شهروندان تهرانی در سال گذشته 89 روز هوای ناسالم استنشاق کردند که با توجه به کاهش نزولات در پاییز و زمستان امسال امیدواریم شرایط پارسال تکرار شود.
کلانتری با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوای تهران و شهرستان های اطراف آن مربوط به تردد خودروها و بخشی هم مربوط به واحدهای صنعتی می باشد، تصریح کرد: وجود واحدهای شن و ماسه و معادن، باعث تولید ریزگرد های زیادی می شود که در افزایش آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته و امیدواریم با اقدامات انجام شده میزان آلایندگی صنایع و خودروها در حدود استانداردهای محیط زیست قرار گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: در قانون جدید هوای پاک، تخلفات زیست محیطی جرم بوده و مجازات برای آن در نظر گرفته شده است.

* مراکز معاینه فنی از ضرورت‌های کنترل آلودگی هوا هستند
کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز 2 مرکز معاینه فنی در شهرستان شهریار آغاز بکار کردند، افزود: بیش از 80 درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها بوده و حدود 20 درصد خودروهای در حال تردد، فرسوده، آلاینده و فاقد معاینه فنی هستند و بر همین اساس مراکز معاینه فنی از ضرورت‌های کنترل آلودگی هوا هستند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون، همه خودروهای فاقد معاینه فنی باید برگه معاینه فنی را دریافت کنند و اگر چنانچه خودرویی فاقد معاینه فنی باشد به صورت روزانه توسط پلیس راهور جریمه می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر رصد مستمر عملکرد مراکز معاینه فنی در سطح استان تهران گفت: اگر این مراکز از اصول و چارچوب های قانون هوای پاک عدول کنند با جدیت و بر طبق قانون با آنها برخورد می شود.
وی با بیان اینکه امسال استانداردهای آلایندگی خودروها برای اخذ برگه معاینه فنی سخت تر شده است، افزود: براین اساس شرایط معافیت خودروهای صفر از اخذ برگه معاینه فنی از پنج به چهارسال کاهش یافته و مالکان خودروها با عمر بیش از چهارسال موظف به اخذ برگه سلامت خودروی خود به صورت سالیانه هستند.
کلانتری با بیان اینکه در تهران 36 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و 13 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر این مراکز به شکل صحیح فعالیت کنند، حداقل 20 درصد از آلودگی ناشی از تردد خودروها کاهش خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، همزمان با گرامیداشت هفته هوای پاک با شعار «قانون هوا پاک ،قانون نفس» صبح امروز 2 مرکز معاینه فنی خودرو در شهرستان شهریار با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و مسئولان شهرستان شهریار افتتاح و به بهره برداری رسید.
خبرنگار: مهدی مقدر**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/9343//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.