عباسعلی باقری روز دوشنبه در حاشیه همایش تجلیل از پیشکسوتان و مربیان تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعبیر شهرفروشی از تغییر کاربری مدارس توسط آموزش و پرورش بدون پرداخت عوارض کارشناسی نیست.
وی با اشاره به وجود املاک بدون استفاده آموزش و پرورش در بعضی از مناطق تهران گفت: به عنوان مثال حدود 60 سال گذشته در محدوده بازار تهران به دلیل مسکونی بودن این محدوده، مدرسه وجود داشت اما اکنون در این محدوده خانه ای وجود نداشته و خانواده ای زندگی نمی‌کند که مدرسه در آنجا ادامه کار دهد.
باقری افزود: بر این اساس آموزش و پرورش می تواند املاک خود در محدوده بازار تهران را تغییر کاربری داده و با درآمد حاصل از آن، چند مدرسه دیگر ساخته و یا مدارس فرسوده را تخریب و بازسازی کند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تغییر کاربری املاک این نهاد در مدارس دایر و فعال انجام نمی شود، اظهار کرد: اگر افرادی درباره قانون سال 97 و تغییر کاربری املاک آموزش و پرورش، انتقاداتی دارند، می توانند انتقادات خود را به قانون گذاران اعلام کنند که این امر در حوزه اختیارات من و سایر افراد نیست.
وی با اشاره به پرداخت عوارض شهرداری به آموزش و پرورش افزود: براساس بند سه ماده 13 قانون شوراهای آموزش و پرورش تا پنج درصد عوارض شهرداری باید به آموزش و پرورش پرداخت شود که در تهران تا حدی اجرایی شده است.
باقری درباره آمار آرائه شده از فرسوده بودن 70 درصد مدارس غیردولتی شهر تهران گفت: اطلاعات دقیق در این حوزه در اختیار سازمان نوسازی مدارس است اما وضعیت مدارس غیردولتی خوب نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: بعضی از مدارس غیردولتی تازه ساخته یا مقاوم سازی شدند که سازمان نوسازی مدارس مجوزهای لازم در این حوزه را ارائه می دهد.
وی با بیان اینکه حدود 20 درصد از دانش آموزان شهر تهران در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند، اظهار کرد: این آمار حدود 200هزار دانش آموز برآورد شده که این جمعیت 2 برابر برخی استان‌های کشور است.
باقری گفت: برای حذف مدارس غیردولتی نامناسب نیازمند حدود یکهزار مدرسه جدید هستیم و ضوابط تعیین فضا و مجوز آن را سازمان نوسازی مدارس اعلام می‌کند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به پرداخت نشدن سرانه مدارس افزود: مدارس نباید به راه‌های نادرست برای کمک گرفتن از خانواده‌ها روی بیاورند، با این وجود، به خانواده‌ها توصیه می کنیم بهترین هزینه ای که می توانند در زندگیشان صرف کنند، کمک به تربیت و تحصیل فرزندانشان است.
باقری درباره تغییر تقویم آموزشی و تعطیلی مدارس در فصل زمستان برای کاهش آلودگی هوا گفت: تعطیلی در هر سطح، کاهش ترافیک و آلودگی را به همراه دارد اما تغییر تقویم آموزشی مدارس و تعطیلی آنها در فصل زمستان برای کاهش آلودگی هوا نیاز به کار کارشناسی و علمی دارد و در سطح ملی باید مطرح شود.
به گزارش ایرنا، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: 70 درصد مدارس غیرانتفاعی در تهران فرسوده هستند و بیشتر آنها نیز در منازل قدیمی تشکیل شده اند.
وی گفت: کمیسیون تلفیق هفته گذشته در راستای بودجه 97 دولت تصمیم گرفت آموزش و پرورش مجاز باشد تمام املاک خود را بدون پرداخت عوارض تغییر کاربری بدهد که این موضوع یکی از بدترین تصمیمات ممکن بوده است.
سالاری افزود: با توجه به اینکه شهر تهران با مشکلات متعدد و منابع محدود مواجه است و سرانه‌های آموزشی و خدماتی در سطح محلات توزیع شده است، با این تصمیم کمیسیون تلفیق، دخالت در اندک اختیارات مدیریت شهری تهران اتفاق می‌افتد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با این تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، آموزش و پرورش نیز برای کسری بودجه خود به شهرفروشی متوسل می‌شود و اعضای شورا باید موضوع را از مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند.
در شهر تهران حدود یک میلیون و یکصد هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در 4هزار و 89 مدرسه تحصیل می کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.