محمد کرم درآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساعت 3:12 دقیقه بامداد حادثه گاز گرفتگی در یک منزل مسکونی در خیابان بهبودی به سامانه 115 اعلام و یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.
وی بیان کرد: در این حادثه بر اثر انتشار گازمنوکسید کربن مرد 59 ساله به همراه خانم 33 ساله و پسر بچه یک ساله دچار مسمومیت شده بودند که تکنسین های اورژانس عملیات اکسیژن درمانی را بر روی هر 3 مسموم انجام دادند.
مدیر روابط عمومی اورژانس تهران خاطرنشان کرد: پس از بهبودی وضعیت عمومی هر 3 نفر برای ادامه مراحل درمانی توسط تکنسین های اورژانس به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شدند.
وی علت اصلی این حادثه را در دست بررسی اعلام کرد.
گازمنوکسیدکربن یکی از خطرناکترین گازهایی است که می‌تواند سبب مسمومیت تنفسی و مرگ افراد شود.
این گازِ بی رنگ و بی بو که در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، به خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش)، استفاده از زغال برای گرمایش و همچنین نصب غیر صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می گیرد.
استفاده ازاجاق گاز یا پلوپز یا تجهیزات کمکی مانند پیک‌ نیک برای گرمایش، نصب آبگرمکن در حمام و استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب، حمام و فضاهای کوچک و فاقد تهویه مناسب از جمله مواردی است که سبب مسمومیت با CO می شود.
علائمی همچون سر درد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی تنفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود، ازنشانه‌های مسمومیت با این گاز سمی و خطرناک است.
در صورت مواجهه با فرد مسموم شده، با ماسک یا پارچه مرطوب جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید، وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید، خیلی فوری مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کنید.
سریعاً اورژانس (115) را با خبر کرده و کمربند و یقه مصدوم را باز کنید؛ در صورت کاهش هوشیاری مصدوم، اقدام به باز کردن راه هوایی او کرده و در صورت لزوم اقدام به احیای قلبی ریوی نمایید، همچنین در صورت نیاز با آتش نشانی (125) تماس بگیرید.
استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، پرهیز از استفاده وسایل گاز سوز و گرمایشی بدون دودکش مثل چراغ‌های خوراک پزی، پیک نیک، اجاق گاز، کنترل دودکش وسایل گرمایشی قبل از استفاده و اطمینان از باز بودن مسیر آن و مسدود کردن روزنه‌های آن با فویل‌های آلومینیومی یا روش‌های مناسب دیگر، کنترل دودکش ها و وسایل گرمایشی یا پخت و پز توسط افراد مجرب و آگاه در فواصل زمانی مناسب از جمله راهکارهای پیشگیری از بروز چنین حوادث تاسف‌بار می ‌باشد.
توجه داشته باشید که رنگ شعله وسایل گرمایشی پخت و پز باید آبی باشد، در غیر این صورت نشانه وجود نقص در وسیله، سیستم سوخت ‌رسانی یا کمبود اکسیژن در محیط است.
در اینگونه مواقع نسبت به تعمیر و سرویس وسیله اقدام کنید؛ در فصل زمستان همه روزنه‌های جریان هوا را در منزل یا محیط کار مسدود نکرده و اتومبیل خود را در پارکینگ در بسته به مدت طولانی روشن نگه ندارید.
از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی به طور جد پرهیز کنید و هرگز آبگرمکن را در حمام نصب نکنید.
در صورت امکان از شناساگر گاز منوکسیدکربن در منزل استفاده کنید،این وسیله به محض انتشار گاز منوکسیدکربن در فضای منزل با صدای زنگ شما را مطلع می کند و از خطر نجات می دهد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید جواد آل داود انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7243/1735 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.