به گزارش روز سه شنبه ایرنا، شهربانو امانی روز سه شنبه درسی ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هر خشونتی که با طبیعت کردیم، چند برابرش به سمت و سوی ما برگردانده شده است، گفت: هوا آلوده است و مدارس به دلیل آلودگی تعطیل است، در حالی که پیش از این اگر تعطیلی وجود داشت، به خاطر بارش برف زمستانی بود؛ نه آلودگی هوا.
امانی گفت:اگر مبنا رابر مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بگذاریم و طبق اعلام سازمان سلامت جهانی (WHO)، ذرات معلق را خطرناک‌ترین آلاینده بدانیم که عامل اصلی مرگ و میر افراد است، ناچاریم بر اساس سیاهه انتشار شرکت کنترل کیفیت بپذیریم که وسایل نقلیه به ترتیب ؛اتوبوس 30.8 درصد،کامیون 22.4 درصد ؛موتورسیکلت 10.5 درصد ؛مینی‌بوس 4.2 درصد،وانت و سواری 2.1 درصد، منابع ساکن نیز مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و منازل در مجموع 30 درصداز این لیست را شامل می شوند.
وی افزود:اتوبوس‌ها که تقریباً 31 درصد در تولید ذرات معلق نقش دارند، اکثرشان در اختیار یا تحت مدیریت شهرداری است.
وی تصریح کرد:اگر آمار 4500 فوتی سالانه بر اساس آلودگی هوا را در نظر بگیریم، همین اتوبوس‌های فرسوده ما، تقریباً مسئول مرگ 1500 نفر از شهروندان تهرانی‌ و مسئول 30 درصد گرفتگی و سیاهی هوای شهرندکه راه حلش نصب فیلترهای جذب دوده می باشد.
امانی تصریح کرد: کل اعتبار لازم برای همه اتوبوس‌ها، کمتر از 100 میلیارد تومان است که این عدد برای بیشینه‌ترین حالت ممکن است؛ خرید اتوبوس و تجهیز ناوگان بماند برای بعد، برای وقتی که بودجه مهیا بود،فعلا با بودجه کمتری، مسئله‌ فوری‌تر را حل کنیم.
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد:یعنی شهرداری در سال‌های گذشته چنین بودجه‌و دانش فنی را نداشته؟ مگر می‌شود، با 100 میلیارد که یک ششم حقوق پرداختی ماهانه شهرداری است، 30 درصد از آلودگی هوای تهران کاست؟ پس چرا این همه سال، این کار را نکردیم و مسئله را پیچیده و فرابخشی قلمداد کردیم و از زیر بار حل آن طفره رفتیم؟ جان 1500 نفر چقدر می‌ارزد؟ سلامتی دهها هزار کودک کهنسال و زن و مرد این شهر چقدر می‌ارزد؟
وی در ادامه گفت : بخش مهمی از آلودگی، با یک تصمیم ساده قابل حل است. مگر اینکه اعتقادی به مطالعات و تحلیل‌های شرکت‌های زیرمجموعه‌مان نداشته باشیم که راه‌حلش، تعطیلی آنهاست.
امانی افزود:راحت‌ترین راه، فرار از حل مسئله، گریز از مسئولیت و پیچیده نشان دادن آن است.
وی بابیان اینکه،طبق مطالعات و بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت و شرکت واحد، یک سوم آلودگی، به راحتی قابل حل است گفت: یک سوم کاهش آلودگی هوای تهران یعنی دیگرروز «ناسالم»، «بسیارناسالم» و «خطرناک» در تهران نخواهیم داشت و آسمان آبی به تهران بازخواهد گشت و 1500 نفر از مرگ حتمی نجات پیدا خواهند کردو یعنی مردم، رأی‌تان، برایمان مسئولیت‌آور است.
امانی با اشاره به اینکه ،این سند، سیاهه‌ انتشار آلایندگی شهر تهران در سال 92است گفت :سال 92، یعنی 4 سال پیش، منابع آلاینده‌های تهران مشخص شده است و سندی که برای همه در دسترس و محرمانه نیست و آمار ارائه شده متعلق به این سند است که از آن سال تاکنون، مدیریت شهری و دولت، واقعیت ساده و قابل حل را به رسانه‌ها و مردم نگفته‌اند.
در پایان سخنان امانی، محسن هاشمی تأکید کرد: تذکر شما بیشتر شبیه نطق پیش از دستور بود و بهتر بود فرصت نطق از هیأت رئیسه گرفته می‌شد. همچنین باید مشخص شود که این تذکرات دقیقاً به کدام نهادها ارسال شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار :مهدی مقدر انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/9343/1735 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.