در این مطلب آمده است :هم‌اندیشی راه‌های افزایش سهم منابع پایدار در درآمدهای شهرداری تهران توسط کمیته اقتصادی شورای شهر تهران برگزار شد. در این جلسه محمود میرلوحی با بیان اینکه مدت‌هاست زنگ خطر بیدارباش و هشدار درخصوص منابع پایدار شهر تهران زده شده، گفت:اما تاکنون اعتنایی به این موضوع نشده و شاهدیم در شهر تهران منابع و درآمدها بیشتر براساس منابع ناپایدار است و 30هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد شده و در سال 6هزار میلیارد تومان بهره این بدهی را می‌دهیم که امکان ادامه این وضعیت وجود ندارد. میرلوحی از تمامی نهادها و سازمان‌هایی که می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند دعوت کرد تا کمیته اقتصادی شورا را در این موضوع همراهی کنند.

به یک‌ اتاق فکر نیاز است
محمدرضا قنبری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که هم‌اکنون بهترین تصمیم برای شهرداری تهران در مدیریت هزینه‌ها و درآمدها ایجاد یک‌اتاق فکر متشکل از مدیران شهری، استادان و نخبگان حوزه‌های مرتبط با شهر ازجمله اقتصاددانان، شهرسازان، معماران و... است.
به‌گفته وی، کارشناسان و استادان استخوان خردکرده این حوزه‌ها می‌توانند مدتی در جلسات اتاق فکر به بررسی پیشنهادها بپردازند و سپس با بازدیدهای شهری، پژوهش‌های میدانی و بررسی‌های عملی بهترین راهکارها را در افزایش درآمدهای پایدار ارائه کنند. قنبری بر این نظر است که در بازه زمانی بسیار کوتاه (بین 3تا 6ماه) صاحب‌نظران می‌توانند پیشنهادهایی را برای شهردار تهران داشته باشند که کمترین کسی شاید به آنها فکر می‌کرده است.
این استاد کارآفرین دانشگاه همچنین اعتقاد دارد که نباید به‌سوی تأمین درآمدها از منابع سنتی رفت و شهرداری با ارائه خدمات نوین به شهروندان می‌تواند درآمدهای جدیدی را کسب کند. قنبری البته اولویت را در راه افزایش درآمدهای پایدار، کاهش هزینه دانست. وی گفت: «با توجه به تبعات اجتماعی تصمیماتی برای افزایش عوارض، ابتدا باید شهرداری کاهش هزینه‌ها را در دستور کار قرار دهد.
بنابراین ضمن پیشنهاد ایجاد اتاق فکر، 3راهکار دیگر به‌نظرم ضروری است؛ اول انتخاب نیروی کارآمد برای انجام کارها، سپس آموزش‌های اقتصادی و مدیریتی به آنها و سرانجام نظارت بر کارها برای افزایش بهره‌وری و کارایی.» وی نظارت برای واگذاری مناقصه‌ها و مزایده‌ها را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای کاهش هزینه عنوان کرد و همچنین اظهار داشت که شهر دیگر ظرفیت ساخت‌وساز جدید را ندارد بنابراین شهرداری باید طی یک‌برنامه جامع، چشم‌اندازی روشن از اداره شهر را مشخص کند.

دریافت عوارض عادلانه
اینطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون نزدیک به 79درصد درآمدهای شهر تهران ناپایدار و تنها 21درصد پایدار است. در این میان بزرگ‌ترین منبع درآمدی پایدار از محل عوارض ساخت‌وساز و پسماند تأمین می‌شود. از سوی دیگر به‌طور متوسط هر خانوار تهرانی سالانه 98 هزارتومان عوارض نوسازی پرداخت می‌کند که این میزان در برابر هزینه‌ای که برای دریافت عوارض می‌شود و هزینه‌های شهر بسیار ناچیز است.
به‌طوری که هم‌اکنون شهرداری برای هرفرد تهرانی بالغ بر 2میلیون تومان هزینه می‌کند و این به معنی کمبود بودجه است. از طرف دیگر نباید از یاد برد که طبق گفته‌های سمیع‌الله حسینی‌مکارم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران به‌خاطر مصوبه سال گذشته مجلس، درآمد شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده به نصف کاهش پیدا کرده است؛
یعنی نزدیک به 2500میلیارد تومان کاهش درآمد که مبلغ بسیار چشمگیری است. به همین‌خاطر طبق نظر کارشناسان کشف راه‌های جدید برای اداره هرچه بهتر شهر باید در دستور کار قرار بگیرد که یکی از آنها تعیین عوارض نوسازی برحسب وسعت و موقعیت ملک است. به‌عبارت دیگر چنانچه فردی دارای ملک با ارزشی در شمال تهران باشد به تناسب باید عوارض بیشتری نسبت به کسی بپردازد که در پایین شهر ساکن است.
در همین خصوص محمود میرلوحی در نشست هم‌اندیشی افزایش سهم منابع پایدار گفت: «در برخی از واحدهای مسکونی در تهران شهروندان سالانه 5 تا 6میلیون تومان شارژ می‌دهند و این تناسبی با عوارض 98 هزارتومانی شهرداری ندارد. به همین دلیل شهروندان باید متناسب با خدماتی که دریافت می‌کنند عوارض پرداخت کنند. از سوی دیگر سهم خودروها در ایجاد ترافیک و آلودگی هوا 60درصد است، اما سهم 3درصدی در عوارض شهری دارند که این دو تناسبی با هم ندارند.»

پیشنهادهایی برای تامین درآمد شهر
در جلسه مذکور، مجید فراهانی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز درمورد نقش اقتصاد دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های کارآفرین در افزایش سهم درآمدهای پایدار مطالبی را بیان کرد. به عقیده وی از فضاهای زیرسطحی شهر که در اختیار شهرداری است، می‌توان با بازارچه‌های زیرزمینی برای افزایش سطح درآمدهای شهری استفاده کرد. در ادامه جلسه سیدحسن رسولی، عضو دیگر شورای شهر تهران درخصوص حاشیه‌های احتمالی برای تصمیم‌های مرتبط با افزایش درآمدها صحبت کرد.
وی گفت: «با اجرای این تصمیم‌ها ممکن است گفته شود این پارلمان، پارلمانی گرانفروش و گران‌ساز است و مدیریت شهری بعدی همانطور پوپولیستی اداره شود اما در درازمدت امکان ادامه این رویه وجود ندارد.» وی پیشنهاد افزایش نرخ سوخت و دریافت عوارض بر سوخت را مطرح کرد و گفت:«باید در این 4سال کاری اساسی در این حوزه انجام شود.» در این جلسه مرتضی حاجی، مدیرعامل مؤسسه همشهری نیز با تأکید بر اینکه چرا به جای گران کردن عوارض برای کسب درآمدهای پایدار به‌دنبال ارزان کردن برخی از حوزه‌ها ازجمله مترو نیستیم، گفت: «باید به موازات افزایش نرخ پارکینگ، مترو ارزان‌تر و وسایل حمل‌ونقل عمومی گسترده‌تر شود. حتما برای کسی که فشردگی مترو را تحمل می‌کند افزایش 500تومانی بلیت مترو رقم قابل توجهی است.»
وی با اشاره به سفری که به خارج از کشور داشته، گفت: «راننده تاکسی از من می‌پرسید دوست دارم از داخل شهر به مقصد برسم یا از اتوبان و برای آنکه از اتوبان استفاده کند، کرایه بیشتری از مسافر دریافت می‌کرد زیرا خود نیز برای استفاده از اتوبان عوارض پرداخت می‌کند.»
در ادامه جلسه هم‌اندیشی راه‌های افزایش سهم منابع پایدار در درآمدهای شهرداری تهران، حسینی مکارم، معاون مالی و اداری شورای شهر تهران با بیان اینکه باید همه جوانب را در بررسی شیوه‌های افزایش درآمد پایدار درنظر بگیریم، گفت: «ممکن است تغییر در عوارض با شکایت یک شهروند به دیوان عدالت اداری ملغی شود. در این رابطه جلساتی با دیوان عدالت اداری برگزار کردیم تا مسائل منطقی‌تر و قانونی‌تر پیش رود.»
بهاره آروین، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز بر ضرورت شفاف‌سازی درآمد و بودجه شهرداری تأکید کرد و اعتقاد داشت که باید برای شهروندان مشخص شود که هزینه‌های اخذ شده در کدام بخش مصرف می‌شود. در پایان این نشست رئیس کمیته اقتصادی شورا اصلاح نظام درآمدی شهرداری را مستلزم جراحی دانست و اظهار داشت: «برای انجام چنین کار بزرگی محافظه‌کاری معنایی ندارد.»
میرلوحی ادامه داد:«متأسفانه باید گفت که شهرداری تهران در گذشته از محل بدهی‌‌های آینده خرج کرده و این موضوع سبب شده که ما سالانه مجبور به پرداخت 6هزار میلیارد تومان بدهی باشیم.» وی از ملزم کردن سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری برای جذب فاینانس خارجی و داخلی سخن گفت و اظهار داشت: «سیستم بودجه شهرداری باید شفاف شده و اثر‌بخشی سیستم حسابرسی آن ارتقا یابد.» مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با بیان اینکه عبور از این مرحله بحرانی نیازمند برنامه‌ریزی است به کمیته اقتصادی ماموریت داد تا به جمع‌بندی این موضوع بپردازد.»

طرحی برای مشارکت شهروندان
معاون منابع انسانی شهرداری تهران از اجرای طرحی برای افزایش درآمدهای پایدار پایتخت خبر می‌دهد که براساس آن شهروندان نیز می‌توانند پیشنهادهای خلاقانه خود را ارائه کنند. ابراهیم شیخ با بیان اینکه این طرح با نام «بذر پیشنهاد» اجرا خواهد شد، گفت: «طرح بذر پیشنهاد با تدبیر شهردار تهران و به‌منظور دریافت ایده‌ها، نظرات و پیشنهادهای تحول آفرین و خلاقانه که می‌توانند در رفع چالش‌ها و حل مسائل و مشکلات شهرداری تهران مؤثر باشند، برای نخستین بار در مجموعه مدیریت شهری اجرا می‌شود.»
وی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای مهم مدیریت شهری که در اولویت قرار دارد، جلب مشارکت مؤثر کارکنان شهرداری تهران برای ارتقای کیفی و کمی خدمات ارائه شده و تأمین منابع پایدار برای اداره و توسعه شهر است، اظهار کرد:«با توجه به اهمیت ویژه این موضوع، تصمیم داریم اجرای «طرح بذر پیشنهاد» را در گام اول با موضوع تأمین منابع پایدار برای اداره و توسعه شهر آغاز کنیم.» شیخ با بیان اینکه به این منظور از همکاران شهرداری تهران دعوت می‌کنیم تا پیشنهادهای خود را در حوزه مأموریتی خویش تا پایان دی‌ماه سال‌جاری از طریق سامانه نظام پیشنهادهای شهرداری ارائه کنند، تصریح کرد: «شهروندان علاقه‌مند نیز می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران با شماره تماس ١٨٨٨ یا دبیرخانه نظام پیشنهادهای شهرداری تهران، مستقر در اداره‌کل برنامه‌ریزی و آموزش، به مدیریت شهری اعلام کنند.»
به گفته معاون شهردار تهران به‌منظور بررسی و رسیدگی به پیشنهادهای ارسالی، کارگروه ویژه‌ای در معاونت منابع انسانی تشکیل شده که نظرات دریافتی را از مناظر مختلف ازجمله از منظر میزان و قابلیت اجرا و پیاده‌سازی، به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار خواهد داد. گفتنی است از ارائه دهندگان 110ایده برتر که از جانب شهروندان و کارکنان شهرداری تهران به این کارگروه ارائه می‌شود، از سوی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران تقدیر به عمل خواهد آمد.

رشد 106درصدی درآمدهای پایدار در 100روز
مدیرکل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران در جلسه هم‌اندیشی، خواستار پیگیری‌هایی از سوی اعضای شورا برای افزایش درآمدهای پایدار شد. مهدی رزمی گفت که مبحث مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و به ورود شورا برای احیای حق از دست رفته شهرداری نیاز دارد. به گفته وی، هم‌اکنون کل درآمد شهرداری از نوسازی حدود 250میلیارد تومان است که می‌توان با اتخاذ راهکارهای لازم آن را به 5هزار میلیارد تومان نزدیک کرد.
مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران همچنین اعلام کرده که طی 100روز گذشته (از ابتدای به روی کار آمدن شهردار جدید پایتخت) درآمدهای پایدار شهر 106درصد رشد داشته است. به گفته رزمی، در این مدت علاوه بر اینکه هیچ‌گونه وامی برای مسائل مختلف شهرداری در سیستم درآمدی شهرداری اخذ نشده، با وجود تصریح در قانون بودجه سال 96 از فروش یا واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای شهرداری نیز خودداری شده است. وی در عین حال شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و رکود بخش مسکن را از دلایل کاهش درآمد شهرداری عنوان کرد و افزود: «یکی از موضوعاتی که باعث رشد درآمد پایدار شهرداری شده، اطلاع‌رسانی پیامکی برای پرداخت عوارض خودرو بود که قیمت‌ها به نسبت قیمت خودروها توسط سازمان مالیاتی تعیین شد.»
روزنامه همشهری 1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.