به گزارش ایرنا ، حسین الماسی مفیدی روز سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران ورامین که در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد اظهار کرد: زلزله ، فعل و انفعالات طبیعی زمین است که عقل حکم می کند به منظور کاهش آسیب های ناشی از آن ، خود را آماده کرد.
وی افزود : در همین ماه اخیر در مناطقی نظیر دماوند و کیلان بارها زلزله رخ داده و این نشان می دهد که این عارضه طبیعی ممکن است در هر منطقه و هر زمانی رخ دهد.
وی اظهار کرد: مهمترین اصل در مواجهه با زلزله ، اسکان اضطراری است تا از تلفات انسانی کاسته شود که این مهم به اماکنی در مناطق شهری و روستایی نیاز دارد تا در هنگام بروز این گونه حوادث ، بتوان افراد را در کمترین زمان ممکن مستقر کرد.
الماسی بیان کرد: برای احداث اماکن اسکان اضطراری لازم است تا زمینی در مناطق روستایی در نظر گرفته شود ، زمینی که روی گسل واقع نشده باشد و سپس با استفاده از ظرفیت شهرداری ها ، بخشداری ها و بخش خصوصی ، این زمین تسطیح و جدولکاری شود و با کاشت درخت ، هم به عنوان فضای سبز و گردشگری از آن استفاده کرد و هم در مواقع بروز حادثه به عنوان محل اسکان اضطراری از آن بهره برد.
وی افزود : به منظور دست یابی به هدف اسکان اضطراری ، شهرستان ورامین پایلوت مقابله با حوادث ناشی از زلزله انتخاب می شود تا با اجرای طرح های مورد نظر و ارسال گزارش نتایج حاصله از احداث اماکن اسکان اضطراری در این شهرستان به وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران ، این مدل در مناطق دیگر کشور نیز اجرا شود.
وی بیان کرد: ادارات محیط زیست و منابع طبیعی باید زمین مورد نیاز برای احداث اماکن اسکان اضطراری را در اختیار مسئولان قرار دهند تا در کمترین زمان ، این فضاها احداث و تجهیز شود.
مدیرکل بحران استان تهران افزود : اگر در کرمانشاه ، سرپل ذهاب ، رودبار ، منجیل و دیگر مناطقی که زلزله در آن رخ داده است ، اماکن اسکان اضطراری وجود داشت ، مردم و مسئولان این مناطق با مشکلات کمتری مواجه می شدند.
وی با بیان این که در هر شهرستان باید به اندازه 25 درصد جمعیت مستقر در آن وسایل اضطراری در انبارهای هلال احمر ذخیره شده باشد افزود : جمعیت هلال احمر باید موجودی انبارهای خود را بررسی کند ، در صورت کمبود سوله با همکاری سایر سازمان ها ، این اماکن احداث و وسایل مورد نظر از جمله پتو ، وسایل گرمایشی و سرمایشی و دیگر اقلام مورد نیاز در آن ذخیر شود.
الماسی اظهارکرد: مسئولان شهرستان نیز باید آمار مناسبی از ادوات و تجهیزات موجود در شهرستان چه در بخش دولتی و چه در حوزه بخش خصوصی در اختیار داشته باشند تا در صورت بروز حادثه ، در کمترین زمان بتوانند این وسایل را به کار گیرند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.