به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران سمانه زمانی اظهار کرد: خدمات مشاوره پزشکی و غربالگری قندخون و فشارخون به مناسبت هفته ملی دیابت(19 تا 25آبان ماه) در ایستگاه های پرتردد مترو و میادین میوه و تره بار به شهروندان ارائه می شود.
وی گفت: طرح «غلبه بر دیابت» با محوریت خدمات غربالگری دیابت و آموزش به شهروندان روز سه شنبه(23آبان ماه) از ساعت 9 تا 13 در مترو امام خمینی(ره) اجرا می شود.
زمانی افزود: همچنین این طرح در تمامی ایستگاه های پر تردد مترو، میادین اصلی میوه و تره بار و ترمینال های منتخب، 24 آبان ماه از ساعت 8 تا 13 اجرا خواهد شد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: به دلیل مزمن بـودن بیماری دیابت نـوع 2، ایجاد نـاتوانی و ازکارافتادگی و نیاز بـه مراقبت مادام العمر، کیفیت زندگی مبتلایان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد که همین امر سبب شده سیاست ها و نگاه سازمان بهداشت جهانی به بیماری دیابت موضوعی فراتر از درمان باشد.
وی با اشاره به اینکه نگاه سازمان جهانی تسری دیدگاه پیشگیرانه در تمامی جوامع دنیا است، اظهار کرد: پیش بینی می شود بیش از نیمی از مبتلایان به بیماری دیابت از بیماری خاموش خود آگاهی ندارند از این رو شهرداری تهران در راستای آگاه سازی و حساس سازی شهروندان اقداماتی را در این راستا انجام می دهد.
زمانی گفت: شهرداری تهران نیز به مناسبت هفته ملی دیابت و ضرورت توجه نظام سلامت به این بیماری، دستورالعمل اجرایی را تهیه و به مناطق 22 گانه ابلاغ کرده است.
وی افزود: این فعالیت ها از سوی اداره کل سلامت و ادارات سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی مناطق 22گانه با همکاری سایر سازمان های ذیربط و همکار در شهرداری تهران، وزارت بهداشت، سمن ها و انجمن های مردمی و سازمان های غیردولتی حوزه دیابت در مناطق بیست و دوگانه شهرداری تهران اجرا می شود.

*نورپردازی برج آزادی و برج میلاد به مناسبت روز جهانی دیابت
مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: به مناسبت روز جهانی دیابت نورپردازی برج آزادی و برج میلاد به رنگ آبی شامگاه 23 آبان ماه با همکاری مناطق 2 و 9 انجام می شود.
وی با اشاره به برگزاری همایش و کارگاه های آموزشی ویژه افراد دیابتی و خانواده ها افزود: در روز جهانی دیابت هر یک از مناطق 22گانه به فراخور مقتضیات، نیازهای مخاطبان و پتانسیل های خود برنامه هایی را در قالب مسابقه، همایش های آموزشی، تورهای گردشگری و... در جهت آگاه سازی شهروندان دیابتی و غیردیابتی درباره بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن(با اولویت پیشگیری) در سرای محلات، مدارس، ایستگاه های مترو، بازارهای میوه و تره بار و سایر اماکن فرهنگی اجرا می کنند.
به گفته زمانی، استقرار ایستگاه های سلامت محور و ارائه خدمات مشاوره و غربالگری در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی میدان امام حسین(ع) تا شهرری از دیگر برنامه های اجرایی اداره کل سلامت شهرداری تهران به مناسبت هفته ملی دیابت بود.

*راه اندازی پایگاه های ویژه ارائه خدمات سلامت به افراد دیابتی
مدیرکل سلامت شهرداری تهران، راه اندازی پایگاه های ویژه ارائه خدمات سلامت به افراد دیابتی را از دیگر برنامه های اجرایی این نهاد عنوان کرد و گفت: در این طرح خدماتی همچون غربالگری دیابت، معاینه کف پا، مشاوره تغذیه و طب سنتی و توزیع بروشور و ... ویژه افراد دیابتی در اماکن عمومی و پر تردد ارائه می شود.
زمانی با اشاره به برگزاری جشنواره صبحانه و غذاهای دیابتی اظهار کرد: برگزاری مسابقات فرهنگی، آموزشی و ورزشی، برگزاری تورهای آموزشی- گردشگری، تقدیر از دبیران محلی و منطقه ای، تقدیر از اعضای فعال کانون با حضور مدیران ارشد منطقه از جمله برنامه های اجرایی روز جهانی دیابت به شمار می رود.
وی، تهیه و توزیع اقلام آموزشی مرتبط با دیابت، حضور اعضای کانون های سلامت در مدارس و آموزش دانش آموزان و اولیاء آنها به روش چهره به چهره به عنوان سفیران دیابت و ارسال پیامک انبوه با مضمون شعارهای دیابت، بیماری های غیرواگیر و نظام سلامت را از دیگر برنامه های اداره کل سلامت شهرداری تهران به مناسبت روز جهانی دیابت عنوان کرد.

*استقرار اتوبوس دیابت در مناطق پرتردد شهر
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به استقرار اتوبوس دیابت در مناطق پر تردد شهر از جمله میدان قدس، میدان انقلاب و... با هماهنگی منطقه هفت اظهار کرد: در هفته ملی دیابت، اعضای کانون پزشکان در دوره آموزشی ویژه پزشکان با مشارکت انجمن گابریک و امتیاز بازآموزی با عنوان «دیابت، رویکرد کاربردی: مدیریت ادغام یافته» حضور پیدا می کنند.
وی با اشاره به روز شمار هفته ملی دیابت گفت: جمعه نوزدهم آبان ماه به عنوان روز «مادران محور تغذیه سالم و پیشگیری از دیابت در خانواده»، شنبه بیستم آبان ماه به عنوان روز «آموزش اساس پیشگیری و درمان دیابت»، یکشنبه بیست و یکم آبان ماه به عنوان روز «دانش آموزان و دیابت» نامگذاری شده است.
زمانی افزود: دوشنبه بیست و دوم آبان ماه به عنوان روز «رسانه و دیابت»، سه شنبه بیست و سوم آبان ماه به عنوان روز «زنان و دیابت»، چهارشنبه بیست و چهارم آبان ماه به عنوان روز «بارداری و دیابت» و پنجشنبه بیست و پنجم آبان ماه به عنوان روز «ورزش همگانی، فعالیت بدنی وکاهش بار بیماری دیابت» نامگذاری شده است.

4تا ۵میلیون بیمار مبتلا به دیابت در ایران زندگی می‌کنند و آمار بالای قطع عضو ناشی از دیابت در کشور بالاست.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تنظیم کننده: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده :موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.