سیدمحسن طباطبایی مزد آبادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها، اظهار کرد: برای کاهش پایدار و بلند مدت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور به ویژه کلانشهر تهران باید راهبردهای حمل و نقل تغییر کند.
وی تصریح کرد: سهم زیادی از آلودگی های هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که تغییر سیاست ها و راهبردها دراین حوزه می تواند موجب کاهش میزان آلودگی هوای شهرهای بزرگ شود.
وی با بیان اینکه آلودگی کلانشهرها تحت تاثیر و معلول عوامل متعددی از جمله موقعیت جغرافیایی، اقلیمی، سرعت و جهت باد، دما، بارش، رطوبت و ... است، تصریح کرد: با این حال سیستم حمل و نقل شهری ارتباط مستقیمی با بحث آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای دارد و محیط زیست جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه شهرها در سراسر جهان به دنبال بهبود حمل و نقل برای پاسخگویی به معضل آلودگی هستند، افزود: دراین زمینه سیاست های حمل و نقل پایدار با تاکید بر حمل و نقل عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس حوزه شهری تاکید کرد: در حال حاضر سالانه بیش از 24 میلیارد سفر معادل بیش از 3 برابر جمعیت کره زمین با حمل و نقل عمومی انجام می شود و بیش از 13 میلیون نفر نیز دراین بخش شاغل هستند.
وی با اشاره به اینکه اکثر شهرهای جهان برای کاهش آلودگی در دراز مدت به سیستم حمل و نقل جمعی روی می آوردند، گفت: در شهرهای بزرگ گسترش حمل و نقل منطقه ای در نواحی کلانشهری امری است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید جواد آل داود - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/7243/1735**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.