یکی، دو سال اولی که نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شد کمبود امکانات و عدم‌آمادگی مصلای تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب کاملا مشهود بود؛ نه صندلی‌های کافی برای نشستن و استراحت کردن موجود بود، نه شبستان مصلی تهویه مناسبی داشت و نه حتی غرفه‌های فروش غذا و آب معدنی آنقدر بود که همه شرکت‌کنندگان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
نمایشگاه کتاب نزدیک به یک‌دهه در مصلی برگزار شد و کم‌کم اهالی کتاب داشتند به مکان تازه عادت می‌کردند که نمایشگاه رفت به شهر‌آفتاب و... دوباره نقطه سر سطر. همه آن ضعف‌ها و کاستی‌هایی که در سال‌های اول در مصلی دیده می‌شد در شهر‌آفتاب هم بود علاوه بر اینکه شهر‌آفتاب بسیار دورتر بود؛ جایی نزدیک دروازه‌های خروجی شهر، ابتدای اتوبان تهران
قم.
حالا 2سال است که نمایشگاه کتاب در شهر‌آفتاب برگزار می‌شود اما اهالی کتاب از آنجا راضی نیستند.
مجموعه نمایشگاهی شهر‌آفتاب که فقط فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است امکانات لازم را برای برگزاری نمایشگاه کتاب ندارد. همه شرکت‌کنندگان نمی‌توانند با مترو به نمایشگاه بروند و امکانات حمل‌ونقل عمومی دیگر مثل تاکسی و اتوبوس به اندازه کافی در آنجا فراهم نیست و رفت‌و‌آمد با خودروی شخصی باعث ایجاد ترافیک سنگین در یکی از اصلی‌ترین خروجی‌های تهران می‌شود.
انبوه مردان و زنان کتاب به دستی که در جایی بدون سایبان در صف تاکسی ایستاده‌اند، مراجعانی که در گوشه و کنار روی چمن دراز کشیده و مشغول استراحتند و آب گرفتگی غرفه‌های نمایشگاه در باران اردیبهشت که معمولا نمایشگاه کتاب را بی‌نصیب نمی‌گذارد صحنه‌های نامناسبی بودند که عکس‌هایشان در 2سال گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌گشت.
سیدعباس صالحی در نخستین نشست خبری خود در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاستی‌های شهر‌آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب گفت و از احتمال تغییر محل نمایشگاه کتاب خبر داد. صالحی گفت از همکارانش می‌خواهد که بار دیگر هر 3محل احتمالی یعنی نمایشگاه بین‌المللی، مصلی و شهر‌آفتاب را دوباره بررسی کنند.
جمله آخر وزیر فرهنگ این بود که تا پایان مهر درباره محل نمایشگاه کتاب تصمیم‌گیری خواهند کرد.
حالا چند روز از پایان مهر گذشته است و هنوز خبری از تعیین محل نمایشگاه نیست. سراغ امیرمسعود شهرام‌نیا می‌رویم، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وزارت ارشاد که عهده‌دار برگزاری نمایشگاه است.
شهرام‌نیا می‌گوید: «ما هر 3محل مورد نظر را بررسی کرده‌ایم و گزارشی از مزایا و معایب هر کدام آماده کرده‌ایم. مصلی و شهر‌آفتاب شانس برابری دارند، البته به شرط اینکه کاستی‌هایشان برطرف شود،
وضعیتشان برای همه معلوم است و نیاز به بررسی دوباره ندارد، شانس نمایشگاه بین‌المللی کمتر است. محل نمایشگاه بین‌المللی دیگر جوابگوی نمایشگاه کتاب نیست، زمین مسطح آن هم آن‌قدر نیست که بتوان غرفه‌های موقت مورد نیاز را آنجا دایر کرد، اصلی‌ترین مشکل آن ترافیک بزرگراه چمران است که بخشی از شهر را کاملا قفل می‌کند.»
از صحبت‌های شهرام‌نیا اینگونه به‌نظر می‌آید که احتمال بازگشت نمایشگاه به مصلی بیشتر است اما او همه‌‌چیز را به تشکیل شورای سیاستگذاری نمایشگاه موکول می‌کند.
در شرایطی که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چند ماهی است که با سرپرست اداره می‌شود و معاون وزیر هنوز تعیین نشده است امید چندانی نمی‌توان داشت که شورای سیاستگذاری نمایشگاه به‌زودی تشکیل شود؛ هرچند شهرام‌نیا می‌گوید که شورای سیاستگذاری همین روزها تشکیل می‌شود.

شهری روبه‌بهبود
سیدمحمد سیدی، مدیر مجموعه شهر آفتاب در پاسخ به کمبود امکانات شهر آفتاب و نبود فضای کافی برای همه غرفه‌های نمایشگاه می‌گوید: «به هر حال آنچه از مجموعه شهر آفتاب به بهره‌برداری رسیده است فقط فاز اول آن است اما اگر مدیریت شهری بخواهد و وزارت ارشاد قصد داشته باشد که نمایشگاه را در شهر آفتاب برگزار کند می‌شود تا زمان برگزاری نمایشگاه، امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری بهتر نمایشگاه در شهر آفتاب فراهم کرد».
روزنامه همشهری
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.