علی اشرف منصوری روز سه شنبه در جشنواره سیب شهرستان دماوند که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی شهرستان دماوند برگزار شد، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی توانمندی ها و قابلیت های شهرستان در زمینه تولید سیب در بازارهای داخلی و خارجی دانست و اظهار کرد: حدود 16 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد که سهم استان تهران از این میزان 185 هزار هکتار بوده که سطح اراضی ما از این میزان 1.2دهم درصد از کل کشور است.
وی ادامه داد: با وجود این میزان سطح، حدود 5.7 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود و سهم استان تهران در این مهم 5.5 دهم درصد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی در استان تهران نسبت به اراضی کشاورزی آن بیشتر است، گفت: نتیجه این مهم را می توان تلاش کشاورزان و باغداران، بهره وری تولید و استفاده از دانش روز کشاورزی عنوان کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: در بخش تولید محصولات کشاورزی، شهرستان های ری، ورامین و پیشوا و در بخش ارزش محصولات کشاورزی شهرستان های پاکدشت، ورامین و ری سهم تولید محصولات کشاورزی استان تهران را دارند.
وی ادامه داد: مهمترین محصولات زراعی و باغی استان که توانسته رتبه های برتر کشوری را کسب کند، بخش صیفی جات 524 هزار تن که 32 درصد سهم تولیدات کشور، تولید گل شاخه بریده که یک میلیارد و 334 میلیون قطعه و 54 درصد سهم تولیدات کشور، و تولید گیلاس با 84 هزار تن که 29 درصد تولیدات کشوری است.
این مقام مسئول در خصوص تولید سیب استان تهران نیز گفت: در سیب درختی، هرساله استان تهران 363 هزار تن تولید دارد که 11 درصد سهم تولیدات ما در سطح کشور است و جایگاه سوم کشوری را داریم.
منصوری ادامه داد: شهرستان دماوند بیشترین سطح باغات و بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده با حدود 244 هزار تن محصول سیب است.
وی مهم ترین برنامه های این نهاد را در بخش زراعی و تولید گیاهی ایجاد گلخانه های مدرن و نیمه مدرن و ایجاد مزارع گیاهان دارویی و توسعه سامانه های نو آبیاری، باغات دیم و.... دانست و گفت: ارتقا و بازسازی واحد های گلخانه ایی، استفاده از فناوری های نوین و صنایع تبدیلی و ... مهم ترین برنامه های ما در بخش فناوری نوین است.
وی ادامه داد: کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان به ترتیب وارد کنندگان سیب از ایران بودند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: دو شهرستان در کشور وجود دارد که بیشترین سهم را در تولید سیب دارد که اول شهرستان ارومیه با 397 هزار تن و شهرستان دماوند با 222 هزار تن در جایگاه دوم به میزان تولید هر چند کیفیت سیب دماوند قابل مقایسه نیست.
خبرنگار: الهام حیدری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.